כ"ד סיון התשפ"ד
30.06.2024
בעל חיים נדיר

חובב טבע מצא סמור בגינתו והעבירו לטיפול רפואי

חובב טבע ממרום גולן, מצא בחצר הסוסים שלו סמור משוייש, הוא הצליח ללכוד אותו במיומנות והעבירו לטיפול רפואי ע"י צוות החיבולס שהגיעו למקום ופינו את הסמור למרפאה באגמון החולה

חובב טבע מצא סמור בגינתו והעבירו לטיפול רפואי
הסמור בגינה צילום: רז דפני

מה הייתם עושים אם הייתם מוצאים את אחד מבעלי החיים הנדירים בארץ אצלכם בגינה? זה בדיוק מה שקרה לרז דפני, חובב טבע ממרום גולן, שמצא בחצר הסוסים שלו סמור משוייש.

הסמור שנמצא צילום: צוקית רביב

הסמור נמצא במצב ירוד, חלש מאוד, אפאטי וגרר את אחת הרגליים. רז, שהבין את גודל המאורע, הצליח ללכוד אותו במיומנות ויצר קשר עם מתנדבי החיבולנס. משם החל מירוץ שליחים למען הצלתו של בע"ח הנדיר.

הסמור הועבר במהירות למרפאה באגמון החולה, שם קיבל טיפול רפואי חינוי ומייצב מהוטרינרית ד״ר רונה נדלר. אחרי שהתייצב מעט הועבר לקיבוץ אפיקים ומשם נאסף ע"י מתנדבת החיבולנס צוקית רביב, שנסעה כל הדרך מעמק בית שאן. צוקית המשיכה איתו עד אזור חריש שם פגשה שני מתנדבי חייבולנס נוספים שהיו באזור באירוע, דימה וייסברג וכרמל דרורי.

רז דפניהסמור שנמצאצילום: רז דפני

הם אספו את הסמור ממנה ולקחו אותו בשעת ערב מאוחרת כל הדרך עד לבית החולים לחיות בר בספארי. שם המתין בצוות הרפואי לקבלתו.

הסמור הגיע לבית החולים במצב חלש אך יציב וקיבל טיפול מסור מעובדי ומתנדבי המקום. הוא עדיין מאושפז בבית החולים בספארי אך מראה התאוששות איטית, וכולנו מקווים שיצליח להתאושש וישוב בהצלחה לטבע .

דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים מסביר: ״סמור הינו טורף קטן ממשפחת הסמוריים. שמו ניתן לו בשל סימור שערות הגב בעת התגוננות. ביכולתו גם להתיז ריח חריף על תוקפיו הנחשב דוחה במיוחד. בנוסף כפי שניתן לראות בתמונה הוא בעל נביחה אופיינית המשמשת גם להרתעת התוקף אך גם להתראה לסמורים אחרים הנמצאים בטווח שמיעה. מקומות חיותו מגוונים למדי ובישראל הוא נצפה בחורש, ביער פארק ובעיקר בשטחים בתה עשבוניים.

הסמור המשויש חי באזור הממוזג של אירופה ואסיה וככזה הוא חשוף לחורף קר וארוך אותו הוא מבלה במחילה. 

רז דפניהסמור שנמצא בגינהצילום: רז דפני

הסמורים טורפים מכרסמים שונים ובכך יכולים לסייע לחקאים הסובלים מהתרבות לא מרוסנת של מכרסמים.

משרד החקלאות יחד עם רשות הטבע והגנים פרסמו המלצות לגידור מטעים בהם מוצע לחקלאים להותיר חורים המאפשרים מעבר לבעלי חיים כמו סמורים ונמיות היכולים לסייע בהפחתת נזקי מכרסמים ובכך לצמצם שימוש ברעלים.

לצערנו סמורים הפכו נדירים בישראל והתצפית שלפנינו היא נדירה מאוד. אבדן בתי גידול כתוצאה מפיתוח, ריבוי כבישים הגורמים לקיטוע בתי גידול וכן שימוש בחמרי ריסוס שונים הביאו לירידה משמעותית באוכלוסיות הסמור בישראל והוא מוגד כמין בסכנת הכחדה.

תוספת שמורות טבע של בתות עשבוניות, וכן שמירה על רצף שטחים פתוחים – מסדרונות אקולוגיים – יכולים לסייע רבות לשימור האוכלוסיות של מין זה.

רשות הטבע והגנים מרום גולן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד