כ"ד סיון התשפ"ד
30.06.2024
בניתוח בקע מפשעתי

גידול נדיר התגלה, חייו של המנותח ניצלו

גידול נדיר נתגלה במהלך ניתוח בקע מפשעתי. הגידול הוסר בניתוח חדשני שבוצע במרכז הרפואי בני ציון וכלל שילוב של כריתה נרחבת וכימותרפיה מחוממת לטיפול במצבים נדירים

גידול נדיר התגלה, חייו של המנותח ניצלו
הרופאים במהלך הניתוח צילום: Levant

מטופל בן 39 הגיע למרכז הרפואי בני ציון בחיפה לתיקון בקע מפשעתי אלקטיבי ובמהלך הפעולה הרפואית, אובחנה נוכחות גדולה של מוצין שמתאים לסרטן ממקור תוספתן (PMP). לפיכך, בוצעה סריקה של כל חלל הבטן ונמצא כי המטופל סובל ממצב נדיר הנקרא פסאודומיקסומה פריטונאי - גידול נדיר בתוספתן שגרם להפרשת כמות גדולה של מוצין לחלל הבטן.

מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר כי, מצב זה עלול לגרום להידבקויות קשות בחלל הבטן, חסימות מעיים חוזרות וצורך בניתוחים חוזרים, מה שעלול להוביל לתוצאות הרסניות.

כירורג מומחה, מנהל המרפאה הפרוקטולוגיה ואחראי על תחום ניתוחי הקולון והפרוקטולוגיה במרכז הרפואי בני ציון ד"ר וויאם ואכד, ביצע את הניתוח ולדבריו: "בכניסה לתיקון הבקע מפשעתי אלקטיבי, ראינו נוכחות גדולה של מוצין שזה מתאים לסרטן ממקור תוספתן (PMP)".

עוד אמר, "הגידול הוסר בניתוח חדשני וראשון מסוגו שבוצע במרכז הרפואי בני ציון וכלל שילוב של כריתה נרחבת וכימותרפיה מחוממת לטיפול במצבים נדירים של מחלה מפושטת בחלל הבטן. הניתוח, משלב כריתה מרבית של הגידול הראשוני וכל האיברים המעורבים במחלה (CRS), יחד עם הזלפה של תרופה כימותרפית מחוממת ישירות לחלל הבטן (HIPEC)".

ד"ר וויאם ואכד, חזר לפני כ-3 חודשים מהשתלמות בת שנה באחד המרכזים המובילים באירופה בתחום זה בפיזה – איטליה בהנחייתו של פרופ' ליפוליס והוא מציין, "הניתוח בוצע בגישה פתוחה ונמשך כ-12 שעות ובמהלכו נכרתו – תוספתן, המעי הגס הימני, כיס המרה, האומנטום, כל הפריטאוניאום הפריאטלי של דופן הבטן הסרעפות והאגן, כריתת רקטום וכריתת טחול.

לאחר מכן, הוזלפה תרופה כימותרפית מיוחדת למקרים אלה ומחוממת בטמפרטורה של 42 מעלות לחלל הבטן במשך שעה וחצי, תוך שימוש במערכת מתקדמת של חברת LEVANT PERFORMER HT. המנותח, הועבר לאחר הניתוח להשגחה צמודה במחלקת טיפול נמרץ במרכז הרפואי בני ציון למשך 48 שעות ובהמשך, הועבר למחלקה הכירורגית במרכז הרפואי להמשך טיפול והשגחה".

ד"ר וויאם ואכד, מסכם: "הניתוח עבר בהצלחה רבה, ללא אירועים חריגים. המטופל חזר לאכול ולשתות כרגיל ושוחרר לביתו במצב טוב שמונה ימים לאחר הניתוח". עוד הוסיף, "אני שמח וגאה שהצלחנו לבצע ניתוח מורכב ומתקדם זה לראשונה במרכז הרפואי בני ציון. ניתוח זה מציע תקווה חדשה לחולים הסובלים ממצבים נדירים ומתקדמים של מחלה מפושטת בחלל הבטן".

ניתוח CRS+HIPEC נחשב לאחד הטיפולים היעילים ביותר במצבים של מחלה מפושטת בחלל הבטן. יעיל במקרים של גידולים בתוספתן, שחלות (מפוזר לחלל הבטן), קיבה ומעי גס שמפוזרים לחלל הבטן ללא פיזור לריאות ולכבד. בנוסף, הטיפול יעיל למזותיליומה של חלל הבטן. שילוב הכריתה המוחלטת של המחלה עם הכימותרפיה המחוממת ישירות לחלל הבטן מאפשר להרוס את שאריות תאי המחלה ולשפר משמעותית את סיכויי ההישרדות של החולים.

בישראל, מבוצעים כ-100 ניתוחים מסוג זה בשנה, בעיקר במרכזים הרפואיים הגדולים במרכז הארץ. המרכז הרפואי בני ציון מצטרף כעת למערך המצומצם של בתי החולים המבצעים ניתוח זה, ומאפשר גישה רחבה יותר למטופלים הזקוקים לטיפול ייחודי זה.

בית חולים בני ציון ניתוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד