כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
נמוך משמעותית

מה ממדי ההרס בעזה? פער אדיר בין נתוני צה"ל לטענות האו"ם

האו"ם טוען שיותר ממחצית מהמבנים בעזה נחרבו. בצבא מעריכים שרק 16% ממבני הקבע נהרסו. בישראל משוכנעים שנתוני צה"ל הם המדויקים ביותר. הנתונים מבוססים על איסוף חזותי בכטב"מים ורחפנים

מה ממדי ההרס בעזה? פער אדיר בין נתוני צה"ל לטענות האו"ם
הרס בנוסיראת צילום: Khaled Ali/Flash90

פערים אדירים בין טענות ישראל לגורמים בינלאומיים אחרים, לגבי היקף הנזק האמיתי של המבנים ברצועת עזה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.  

מנתונים רשמיים של צה"ל, שפרסם יואב זיתון ב-ynet, עולה שרק 16% ממבני הקבע ברצועת עזה נהרסו מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023, עד לחודש שעבר. לפי נתונים אלו, צה"ל הרס בפעולותיו ההתקפיות 36% מהמבנים הארעיים ברצועה - דוגמת סככות, דירים, מאהלים ועמדות חקלאיות ששימשו מחבלים.

במספרים מוחלטים מדובר ב-35,952 מבני קבע שצה"ל הרס ברצועה, וב-84,276 מבנים ארעיים שנהרסו. נתוני צה"ל קטנים באופן משמעותי מאלה של גופים שונים, בהם האו"ם וכן כלי תקשורת זרים, שפרסמו נתונים שגבוהים בעשרות אחוזים.

בניגוד לדוח האו"ם ו"תחקירים" העיתונאיים הזרים, נתוני צה"ל מבוססים על איסוף חזותי כמעט יומי, שייעודי למטרה זו ונעשה על ידי אמצעים מתקדמים, רחפנים גדולים ותיעוד טכנולוגי קרוב ומשוכלל בתלת-ממד, חלקו גם בגובה הרחוב – ולא רק בעזרת צילומי לוויין.

ב-ynet דווח גם כי הנתונים עשויים גם להיות מוצגים לוועדות החקירה הזרות שיחקרו את צה"ל ואת ישראל בסיום הלחימה, שלב שבו גם יורשו להיכנס לשטח הרצועה גורמי חקירה זרים מארגונים בינלאומיים.

עוד דווח, כי צה"ל הרס בתים במקומות שמהם ניתן היה לשלוט בתצפית ובאש על היישובים הישראליים מולם. שוטחו מאות מבנים בשכונות שג'אעיה ודרג' תופאח הסמוכות לנחל עוז, והופצצו מגדלים בבית חאנון, שחלשו על שדרות הסמוכה.

צה"ל גילה בחודשי המלחמה את היקף בתי הטרור ברצועה. חמאס השתמש כמעט בכל בית ומבנה בשכונות שבהן תמרן צה"ל, לטובת אחסון אמצעי לחימה, הכנת עמדות קרב וחמ"לים לניהול הלחימה. הכוחות הרסו כל בית כזה, גם דחפורי ה-D9 של חיל ההנדסה הרסו לא מעט מהמבנים לצד הסיוע שהעניקו באיתור ובפגיעה בערי הטרור שחמאס בנה מתחת לקרקע.

מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד