כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
קונספציה שגויה

הביקור בישיבה חידד לי: אף פסיקה של בג"ץ לא תשתיק את קול התורה

אף אחד לא יופתע לשמוע ששום דבר בהיכלי הישיבות לא השתנה הבוקר בשל החלטת העליון | את תמונות אלפי הבחורים רוכנים על דפי הגמרא צריך להראות ביום כזה לשופטי בג"ץ ובמיוחד ליועצת המשפטית לממשלה - ולהבהיר להם: אתם שבויים בקונספציה

הביקור בישיבה חידד לי: אף פסיקה של בג"ץ לא תשתיק את קול התורה
ישיבת פוניבז' צילום: חיים גולדברג - פלאש 90

אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ נגד עולם התורה, הוליכוני רגליי הבוקר אל ישיבת פוניבז' - ספינת הדגל של עולם הישיבות. אף אחד בטח לא יופתע לשמוע ששום דבר בישיבה - ולא באף ישיבה אחרת - לא השתנה בשל החלטת העליון. גם הבוקר אלפי הבחורים והאברכים רכנו על הספרים השונים, התפלפלו והעמיקו בסוגיות הגמרא.

את מה שאני ראיתי, צריך להראות ביום כזה לשופטי בג"ץ ובמיוחד ליועצת המשפטית לממשלה, שכבר אתמול אצה רצה להנחות על הימנעות מהעברת כספים ישירה או עקיפה לישיבות הקדושות. כאילו זה הדבר החשוב ביותר בשעת מלחמה.

הברור מאליו, שהתחדד לי עוד יותר בביקורי בישיבה, צריך להיאמר: הקונספציה שבה שבויים משפטנים, פוליטיקאים ומובילי דעת קהל, כן, גם חובשי כיפות סרוגות, היא שגויה מיסודה. קול התורה לא יושתק גם עם עוד אלף פסיקות של בית המשפט העליון. השינוי שעליו מדברים אותם אישים לעולם יעשה בכפייה. 

לצד כל זאת חשוב להדגיש: חרף הכותרות בתקשורת, רוב מוחץ של תלמידי הישיבות לא חוסם כבישים ואינו צועק 'נמות ולא נתגייס'. הם גם לא יצעקו על חייל צה"ל שחולף בשכונתם. ההפך הוא הנכון. חלק מהבחורים ששוחחו עמי הבוקר סיפרו כי לקחו על עצמם להתפלל על חייל, או ללמוד משניות לע"נ חלל שנפל במלחמה.

אבל יחד עם זאת, אותם בחורים ואברכים מאמינים בכל ליבם שלימוד התורה שלהם שומר על עם ישראל ושום סנקציות - לא כלכליות ולא פליליות, ישנו את דעתם. קול התורה ימשיך לבקוע מבתי המדרש.

גם בקרב הציבור החרדי מתחולל שינוי. אין זה סוד שהפוליטיקאים, מן הסתם אחרי היוועצות עם רבותיהם, מבינים שצריך להגיע להבנות. אך בשום חוק כזה או אחר לא ידובר על גיוס של אלו שיושבים ולומדים.

וגם אם כן ידובר על גיוס חרדים שעמלים לפרנסתם, כמובן רק באישור גדולי ישראל, הצבא יהיה חייב לעבור שינוי משמעותי ולהתאים את עצמו לשומרי תורה ומצוות. משהו שבינתיים אינו נראה באופק.

 
גיוס בחורי ישיבה גיוס חרדים חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד