כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
תורה וגדולה

אבל בשערי חסד: הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל

משערי חסד מגיעה הידיעה המעציבה על פטירתו של הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל, מדמויות ההוד בשכונה ורב בית הכנסת 'מנחת חנוך' והוא בן 87 בפטירתו | מסע הלוויה מהיכל בית המדרש היום אחה"צ

אבל בשערי חסד: הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל
רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל צילום: שלומי בלוך

משכונת 'שערי חסד' מגיעה הבשורה המרה על הסתלקותו של הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל נכד ונין ליהודי הקדוש מפשיסחא, שריד לדור דעה, מדמויות ההוד של השכונה ורב בית הכנסת 'מנחת חנוך'.

רבי יעקב זצ"ל נולד לפני 87 שנים, בא' כסלו תרצ"ז, לאביו הרה"ח רבי חנוך העניך רבינוביץ' מפארי גידוליה של העיר ירושלים של מעלה ולאמו מרת חיה ע"ה לבית פרנקל.

אביו שהיה סוחר ממולח ותלמיד חכם ובר אוריין, איש אמת שהתורה נר לרגליו, היה צאצא לשולשלת אדמו"רים מפוארת עד ליהודי הקדוש מפשיסחא. ובן דודו של מרן הגאון רבי שלמה זלמן אוירבאך זצוק"ל.

את ילדותו בשכונת 'מקור ברוך' הירושלמית עשה רבי יעקב זצ"ל על ברכי סבו ממנו זכה לקרבה יתרה, הרב אריה מרדכי רבינוביץ' רבה הראשון של בני ברק, שבאחרית ימיו עזב את בני ברק ועבר להתגורר בירושלים, שם כיהן כדיין ומורה הלכה. בבית גדול זה של תורה וחסד נולד רבי יעקב ושם ינק את תורתו באווירה של קדושה ויראת שמים טהורה.  

במעלליו התנכר נער, וכבר משחר ילדותו עת התחנך בתלמוד תורה הירושלמי 'עץ חיים' התחבב עד מהרה על כל רבותיו ובפרט על המשגיח בת"ת, הצדיק הירושלמי הנודע רבי אריה לוין זצ"ל שקירבו ופרש עליו את חסותו.

בבחרותו נשלח ללמוד בישיבת טשעבין שם הגה בתורה בכל מאודו וזכה לקבל תורה מפי מרן רבי דב בעריש ווידנפלד זצ"ל הרב מטשיבין. עוד לפני חתונתו זכה לקבל סמיכה מגאוני ירושלים, ביניהם רבי צבי פסח פראנק ורבו הרב מטשיבין שהיללו ושיבחו את פקחותו וחכמתו של הנער הצעיר והועידוהו לגדולות.

באדיבות המצלםרבי יעקב רבינוביץ' זצ"לצילום: באדיבות המצלם

בהגיעו לפרקו נשא לאישה את רעייתו מרת הדסה ע"ה לבית משפחת בוים מהעיר תל אביב, ויחד הקימו את ביתם על אדני התורה והיראה. בראשית דרכו עסק רבי יעקב לפרנסתו במפעל לליטוש יהלומים אותו הקים ודרכו זכה לתמוך רבות בעניי ירושלים באותה התקופה.

בהמשך עבר להתגורר בארצות הברית שם עשה חיל בעסקיו, כאשר כל מי שבא עימו בקשרי מסחר התפעל מחכמתו הירושלמית ופיקחותו הנדירה. רעייתו שעמדה לצידו לעזר וסייעה לו רבות, הקדישה את חייה לטובת חולים, עניים ומדוכאים ויחד השתיתו את ביתם על תורה וגדולה, כאשר כולם יודעים כי הכתובת לכל עזרה וסיוע הוא ביתו של רבי יעקב זצ"ל.

לפני כעשרים שנה שב לארץ הקודש וקבע את ביתו בירושלים בשכונת שערי חסד, משם המשיך במפעל חייו הגדול והפקיר עצמו להרנין לב נדכאים ולהוות סעד לכל נזקק ונצרך.

לפני כעשור ייסד בשכונה את בית כנסת "מנחת חנוך" על שם אביו, בית כנסת שהפך במהרה לתל תלפיות בשל השיעורים הנפלאים והבהירים אותם היה מוסר מידי שבת בשבתו, שיעורים שהיו נסוכים בחן מיוחד ומתובלים באמרות קודש שקיבל מאבותיו ורבותיו הגדולים, והתפרסם באווירה המיוחדת ששוררת בו, כאשר כל אורח מתקבל במקום כבן בית וזוכה להארת פנים ומילה טובה מרבי יעקב זצ"ל.

רבים מתושבי השכונה, הקרובים והרחוקים, אף כאלו שאינם קרובים לדרך התורה נהנו ממנו עצה ותושיה, כאשר רבי יעקב זצ"ל בליבו הרחום ובחן שהוצק בשפתותיו, מקרבם מעודדם ומחזקם ומשיבם מעוון. מידי שבת בשבתו היה מארח בביתו עשרות אנשים לסעודות, כאשר את מאכלי השבת היה טורח ומכין בעצמו בכדי לענג את השבת, ובסיועו של מקורבו הנאמן ר' בנימין וולפין, היה יושב כמלך בגדוד ושופע סיפורים מחזקים ודברי תורה מרוממים. 

שלומי בלוךהרב יעקב רבינוביץ'צילום: שלומי בלוך

היה ידוע בפיקחותו הרבה ומידידיו ומבאי ביתו של דודו מרן רבי שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל וידידו הקרוב של בנו מרן ראש הישיבה רבי שמואל זצ"ל שהיה מגיע מעת לעת לבקרו בביתו ומשתעשע עימו בדברי תורה.

כמו כן היה מקורב ביותר לאדמו"רי גור, שזור כחוט השני מהבית ישראל, הלב שמחה, דרך הפני מנחם ולהבדיל האדמו"ר יבלט"א ששררו ביניהם קשרי ידידות עמוקים. קשר אמיץ אף שרר בינו לבין בן דודו האדמו"ר מביאלא בעל החלקת יהושע, ולבנו ידידו בעל המבשר טוב מביאלא שנפטר לפני חודש, אשר כיבדו והעריכו אותו עד מאד.

בשנים האחרונות סבל רבות אך תמיד צהלתו הייתה בפניו, הראה פנים שוחקות לכל, וקיבל עליו את הייסורים בדומיה, אמונה ואהבה גמורה, בשבועות האחרונים נחלש מאוד וחלה ואף לא יצא כדרכו לבית המדרש, אך עד ליומו האחרון הקפיד רבות על תפילה כסדרה והנחת תפילין של רש"י ור"ת. ואמש בשעת ליל לקול אמירת פסוקי הווידוי וזעקת 'שמע ישראל', השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה לישיבה של מעלה, כאשר סביבו שוהים בני משפחתו ורבים משומעי לקחו.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, משפחה מפוארת וגדולה, כולם זרע קודש אנשי אמת, אחותו הגב' טרופ שתחי', בנו רבי צבי מחשובי החסידים בעיר ביתר, בנו רבי אריה מגדולי מחזיקי התורה בעיר מונסי, חתניו: הרה"צ רבי יצחק אנגלרד, רבי יוסף לודמיר רב קהילת דרכי אב בבני ברק, ורבי מיכל תאומים רב בית הכנסת ברדיטשוב בלייקווד.

הלוויתו תצא היום בשעה 17:30 מהיכל בית מדרשו 'מנחת חנוך' בשכונת שערי חסד, בדרכה להר המנוחות שם ייטמן. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

ללאמודעת אבלצילום: ללא

 

רבי יעקב רבינוביץ' מנחת חינוך שערי חסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד