כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
חשוב להתמגן

קדחת הנילוס המערבי אותרה בנמל התעופה בן גוריון; אדם שנדבק נפטר

נלכדו יתושות נגועות בקדחת מערב הנילוס בשטח נמל התעופה בן-גוריון. היתושות הנגועות בנגיף נמצאו בלכידות שבוצעו במהלך השבוע האחרון. כמו כן, במסגרת פעולות הניטור נלכדו יתושות נגועות נוספות בעיר רמת גן

קדחת הנילוס המערבי אותרה בנמל התעופה בן גוריון; אדם שנדבק נפטר
נמל התעופה בן גוריון צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

במבצע ניטור במרכז הארץ לכד המשרד להגנת הסביבה יתושות נגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס בשטח נמל התעופה בן גוריון; המשרד להגנת הסביבה הנחה את רשות שדות התעופה להרחיב את מערך הניטור וההדברה באזור נתב"ג.

המשרד להגנת הסביבה עדכן את רשות שדות התעופה לגבי לכידתן של היתושות הנגועות בשטח נתב"ג, וכן את עיריית רמת גן, והורה על תגבור מערך הניטור באזור, ובמידת הצורך על ביצוע פעולות מניעה והדברה באופן מיידי.

עד כה, 42 אנשים אובחנו כחולים בקדחת מערב הנילוס, מתוכם אושפזו בבתי החולים 36 אנשים, מהם חמישה מונשמים. אדם אחד שחלה בקדחת מערב הנילוס נפטר אתמול בשיבא, ונבדק חשד כי אדם נוסף שחשוד כי חלה בנגיף נפטר אתמול בבילינסון. בסוף השבוע נפטרו בבילינסון שני מטופלים. כלל החולים מאזור מרכז הארץ.

כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ממליצים לציבור כיצד לצמצם את מפגע היתושים בסביבת המגורים, להתגונן מפני עקיצות יתושים ולהפחית את הסיכון להיעקץ. משרד הבריאות מציין כי ככלל כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס.

היתושות הנגועות בנגיף נמצאו בלכידות שבוצעו במהלך השבוע האחרון. כמו כן, במסגרת פעולות הניטור נלכדו יתושות נגועות נוספות בעיר רמת גן.צוות מזיקים והדברה של המשרד להגנת הסביבה מבצע לאורך כל השנה אלפי ניטורים של זחלי יתושים במקורות מים וכן מאות לכידות של יתושים בוגרים. היתושים מועברים לזיהוי ולבדיקה במעבדות משרד הבריאות.

באם הבדיקה הווירולוגית מעידה על כך שהיתושות נגועות בווירוס הגורם למחלת קדחת מערב הנילוס, מוציא המשרד להגנת הסביבה לרשות הרלוונטית התראה ודרישה מיידית לטיפול במפגע.

מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם

קדחת מערב הנילוס היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושים שניזונים מעופות נגועים.

תקופת הדגירה של המחלה מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה, נמשכת כ-2 עד 14 ימים והמחלה נמשכת לרוב 3-6 ימים.

במרבית המקרים מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "במסגרת פעולות ניטור של המשרד להגנת הסביבה במהלך השבוע האחרון, נלכדו בנמל התעופה בן גוריון יתושות שאומתו במעבדות משרד הבריאות כנשאיות של וירוס קדחת מערב הנילוס".

לדבריו, "בהתאם לתוצאות הניטור, המשרד להגנת הסביבה עדכן את רשות שדות התעופה בממצאים, והנחה את הרשות להגביר את מאמצי הניטור וההדברה בנתב"ג".

ד"ר רייכר הוסיף כי "מעבר לפנייה החוזרת של המשרד לכלל הרשויות בישראל לפעול ביתר שאת כנגד מטרדי היתושים בשטחן, השבוע המשרד יצא בקמפיין: "יתושים לא מרססים, יתושים מייבשים", ובו הנחיות לציבור כיצד לסייע במאמץ הלאומי לצמצם את מפגע היתושים. המשרד להגנת הסביבה, יחד עם משרד הבריאות והרשויות המקומיות מבקשים לרתום גם את הציבור למשימה ולהקפיד על ייבוש מקורות מים עומדים בסביבת המגורים ולהתמגן בהתאם להמלצת המשרד להגנת הסביבה. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים נדרש כדי לייבש את בתי הגידול של היתושים, לצמצם את אוכלוסייתם ובכך להימנע מעקיצות מיותרות וחלילה מתחלואה".

משרד הבריאות יתושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד