כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
תמונת מצב

פסק הדין הדרמטי של בג"ץ; משבר חוק הגיוס נדחה לעת עתה

במפלגות החרדיות ובקואליציה נושמים לרווחה לאחר פרסום פסק הדין של בג"ץ מאחר והוא לא נוגע בשאלת היישום. גם אם חוק הגיוס לא יאושר בסופו של דבר, החרדים יוכלו לחיות בשנה הקרובה עם גיוס של 3,000 בחורי ישיבות והמשמעות היא כי מבחינה פוליטית נראה שהמשבר בכל הנוגע לגיוס - נדחה

פסק הדין הדרמטי של בג"ץ; משבר חוק הגיוס נדחה לעת עתה
בחורים בישיבת חברון. אילוסטרציה צילום: אהרן קראהן, פלאש 90

פסק הדין של בג"ץ שניתן הבוקר (שלישי) בעתירות הגיוס והתמיכות מחמיר מאוד מבחינה עקרונית ומבהיר כי על המדינה לגייס את כל בחורי הישיבות בהיעדר חוק, אך מבחינה פרקטית זו פסיקה סבירה שבקואליציה ובמפלגות החרדיות יכולים לחיות איתה.

הפסיקה לא כוללת הנחייה מפורשת בנוגע למספר צווי גיוס והמשמעות היא שבית המשפט ישלים עם גיוס בהדרגה בכפוף לקידום חוק הגיוס.

כעת, המשקל עובר לכנסת, לוועדת החוץ והביטחון שם מכינים את חוק הגיוס לקריאה שניה ושלישית. במצב שנוצר לאחר הפסיקה עדיף לחרדים להעביר חוק גיוס, כך יוכלו לקבע את מספרי בני הישיבות שיתגייסו, בהתאם ליכולת של צה"ל לקלוט אותם.

השאלה המעניינת היא לגבי התמיכות. הרי אם צה"ל ערוך לגייס רק 3,000 חרדים, לכאורה ניתן יהיה להמשיך ולתקצב את עשרות אלפי הבחורים שהצבא אומר שהוא לא יכול לקלוט אותם.

על כך שהפסיקה היא סבירה מבחינת המפלגות החרדיות ניתן ללמוד מתגובות הפוליטקאים החרדים שאמנם הגיבו בזעם ובהתקפות על בית המשפט, אך לא הזכירו אופציה של פרישה מהממשלה.

יש לציין כי גם אם חוק הגיוס לא יאושר בסופו של דבר, החרדים יוכלו לחיות בשנה הקרובה עם גיוס של 3,000 בחורי ישיבות והמשמעות היא כי מבחינה פוליטית נראה שהמשבר בכל הנוגע לגיוס נדחה.

 

חוק הגיוס המפלגות החרדיות בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד