כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
הכרעה דרמטית

בג"ץ קבע פה אחד: המדינה חייבת לגייס בחורי ישיבות, לא ניתן לתקצב ישיבות

בית המשפט העליון קבע כי על המדינה לגייס את בחורי הישיבות מאחר ואין מסגרת חוקית הפוטרת זאת. בסוגיית התמיכות קבעו השופטים כי יש להפסיק את המימון באופן מיידי

בג"ץ קבע פה אחד: המדינה חייבת לגייס בחורי ישיבות, לא ניתן לתקצב ישיבות
בחורי ישיבות צילום: שוקי לרר

פסק דין דרמטי: בית המשפט העליון קבע הבוקר (שלישי) פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי.

"בהתאם", קובעים השופטים,"לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון".

עוד נקבע כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה.

עם זאת, השופטים לא מביעים את דעתם בשאלת היישום, כלומר כמה צווי גיוס יש להוציא ואומרים כי העתירות שלפניהם אינן המסגרת לדון בזה.

״העתירות שלפנינו אינן המסגרת המתאימה לדיון בפרטים הנוגעים לאופן אכיפת הוראות חוק שירות ביטחון והיקפי הגיוס של תלמידי הישיבות, וממילא איננו מביעים עמדה ביחס לסוגיה זו", כתבו.

כלומר אין הכרעה בשאלה האם יש להוציא 3,000 צווי גיוס כפי שצה"ל טען שהוא ערוך כעת או להוציא צווים לכלל בחורי הישיבות, מה שנותן מרווח נשימה לקואליציה.

השופטים מתחו ביקורת על הממשלה וכתבו: "טענת הממשלה כי הפוקד (קצין בצה"ל האחראי על הגיוס) רשאי, גם בעת הזו, שלא לגייס את כלל תלמידי הישיבות, סותרת את חובתו להפעיל את סמכותו בהתאם לתשתית עובדתית מלאה ותוך מתן משקל לכלל השיקולים הרלוונטיים, ובהם צרכי הביטחון העכשוויים של הצבא ושל מערכת הביטחון".

"אין דומים צרכי הצבא בימי שגרה, לצרכי הצבא בימי מלחמה", הוסיפו. "בהתאם לאמור, עמדתה העדכנית של מערכת הביטחון היא כי נוכח ריבוי המשימות הביטחוניות והלחימה האינטנסיבית במגוון זירות קיים צורך קונקרטי ודחוף בכוח אדם נוסף. הממשלה עצמה ומערכת הביטחון קיבלו שורה של החלטות שמלמדות על הצורך האמור. החלטתו של הפוקד לא יכולה להיות מנותקת מהאמור לעיל, ועליה לשקף את המציאות הביטחונית שבה אנו מצויים בימים אלה ממש".

 

 

בג"ץ חוק הגיוס צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד