כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024

עונת ההטלה: צבת ים שעלתה לחוף נלכדה וחולצה | תיעוד

צבת ים חומה שעלתה להטיל בחוף אשדוד נלכדה בין מסלעת המרינה לגדר מתכת וניצלה בזכות סורקי החוף מתנדבי רשות הטבע והגנים

עונת ההטלה: צבת ים שעלתה לחוף נלכדה וחולצה | תיעוד
הצבה לכודה מאחורי הגדר צילום: נטלי ומאיר מור יוסף

בשביל סורקי החוף לקום בבוקר לצאת אל החוף במטרה לחפש עליית צבות ים שעלו להטיל זאת פעולה יומיומית חשובה.  המטרה - לאתר קינים של צבות ים אשר עלו להטיל בחוף במהלך הלילה, סריקות אלו מתבצעות ע"י מתנדבים ופקחים לאורך כל עונת ההטלות - כל בוקר.

חילוץ הצבה בחוף הים צילום: נטלי ומאיר מור יוסף

דוד חלפון פקח יחידה ימית ברשות הטבע והגנים: "עם הגעת שני המתנדבים מאיר ונטלי הם מיד איתרו קן אך להפתעתם הם הבחינו בצבת הים שנלכדה בעת ניסיונה לשוב חזרה לים, בין מסלעת המרינה לגדר מתכת. ברוב תושייתם הצליחו לסייע לה להחלץ מהמצב וליוו אותה בבטחה לים."

הקן אותר ובו 63 ביצים. הביצים הועברו אל חוות הדגרה בטוחה והאבקועים, הצבצבונים הקטנים שיבקעו, יצאו אל מסעם המופלא בים, אולי יפגשו שם את אמא שלהם שבזכות מאיר ונטלי שבה אליו בבטחה.״

נטלי ומאיר מור יוסףשחרור הצבה למיםצילום: נטלי ומאיר מור יוסף

נטלי מור יוסף מתנדבת רשות הטבע והגנים: ״כשראיתי אותה בין הסלעים לגדר הרגשתי שאני נחנקת בשבילה אי היכולת לזוז, לא יודעת כמה זמן הייתה כלואה שם, מאבדת כוחות, אם לא נצליח לחלץ אותה בזמן... ישר התקשרתי לפקח דוד שהנחה אותנו מה לעשות.

מאיר מתנדב נוסף שהיה איתי התחיל לנסות להזיז טיפה את הגדר והיא התחילה להשתחרר אבל לא יכלה עדיין לחצות לכן הוא התחיל להרים את הגדר עד שהצליחה לצאת. ברגע שחצתה זה היה רגע של אושר ונחמה כשהתחילה לחזור לכיוון הים זה היה התרגשות עצומה היו לי דמעות של אושר חוויה שלא אשכח.

הרגעים הקטנים שבהתנדבות שהופכים לדברים גדולים של אושר בלב  יופיו וקסמו של הטבע.״ מאיר מור יוסף מוסיף כי

לא האמין לרגע למה שאני רואה. היה חשוב לשחרר אותה בהקדם שמחתי שלא קרה לה כלום וההנאה של לראות אותה חוזרת בשלום לים זה חוויה שלא אשכח.״

ברשות הטבע והגנים מוסיפים כי עונה ההטלה מתחילה בחופי הים התיכון בסביבות מאי ונמשכת עד אוגוסט. נקבת צב ים חום מטילה כ-2-3 קינים, אחת לשנתיים לערך, אשר בכל אחד מהם כ-80 ביצים. נקבת צב ים ירוק מטילה כ-3 קינים, אחת לשלוש שנים לערך, אשר בכל אחד מהם כ-130 ביצים. רק צאצא אחד בממוצע יגיע לבגרות מינית ויוכל בעצמו להעמיד צאצאים. נקבות צבי הים עולות להטיל, על פי רוב, באותו אזור בו הן עצמן בקעו, ורק אחוז קטן מהקינים מוטל באתרים מרוחקים יותר.

נטלי ומאיר מור יוסףשחרור הצבה למיםצילום: נטלי ומאיר מור יוסף

צבת ים חילוץ חוף ים אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד