ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
המלכוד של דרעי

ש"ס לקראת פיצוץ? והאם בחירות יסייעו ללכד את המפלגה

ימים לתום כהונת הרבנים הראשיים ותלמידיו של הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף כבר נערכים להכתרתו כנשיא מועצת חכמי התורה - רכב היוקרה ומנהל לשכה הוכנו מבעוד מועד. אך השטח מבעבע, דרעי נמצא במלכוד ומעדיף לדחות את הקץ | פרשנות של איתי גדסי

ש"ס לקראת פיצוץ? והאם בחירות יסייעו ללכד את המפלגה
אריה דרעי במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף החודש הנוכחי תסתיים כהונת הרבנים הראשיים לישראל והלחץ בש"ס גובר. 

בימים האחרונים נערכים תלמידיו של הראשון לציון הגאון הגדול הרב יצחק יוסף שליט"א לפרישתו מהתפקיד. מהבחינה הטכנית, הוכן רכב B.M.W יוקרתי, כמו שנסע בו מרן זצוקללה"ה, מנהל לשכה נוסף ועוד. ובעוד שתלמידיו היו סבורים שהוא יתקבל בטבעיות כנשיא מועצת חכמי התורה, מסתמן כי המינוי נתקל בקשיים מקרב חברי המועצת.

בכרוזים שפורסמו בימים האחרונים, מאשימים תלמידיו של הרב יצחק יוסף את יו"ר ש"ס אריה דרעי שמקדם רבנים מ'המרביצי' על חשבון רבם. 

בקבוצות הוואטסאפ אף הופצה גרסה שסניקית לסיסמה "אתה הראש - אתה אשם" ונטען שדרעי עושה הפרד ומשול ומנסה לחסום את מינויו של הרב יצחק יוסף לנשיא מועצת חכמי התורה, זאת באמצעות מינוי ראשי ישיבות ורבנים חדשים למועצת חכמי התורה וכדי לבזר את הכח הרבני בתנועת ש"ס ולהותירו בעמדה מכרעת. 

ביקורת קשה נרשמה כלפי עיתון 'הדרך' ביטאון ש"ס על סיקור הדוק של מסע ראש הישיבה הגאון הגדול הרב אברהם סאלים שליט"א לארצות הברית לגיוס כספים, בהשתתפות גדולי הדור הליטאים וראשי הישיבות כנציג עולם התורה הספרדי, בעוד העיתון התעלם לחלוטין מהאשפוז והקריאה לתפילה לרפואתו של הרב יצחק יוסף.

עיתונאי ספרדי, מתלמידי הרב יוסף, כתב כי "אט אט 'הדרך' הופך לביטאון פלג 'מרביצי' שלחמו במרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כל חייו. ניסיון קבוע להתעלם מהראשון לציון הגר"י יוסף, תוך דחיפה של רבני 'מרביצי' שיצאו נגד מרן זצ"ל וכפיית הנהגתם על ציבור שלא מכיר בהם".

"מרן זצ"ל מתהפך בקברו", חתם העיתונאי, והעיד עד כמה סיר הלחץ מבעבע מתחת לפני השטח.

בני תורה או עמך 

נציין כי בתקופה האחרונה דרעי מקדם את ראשי הישיבות ללב תנועת ש"ס לא רק בעיתון 'הדרך', אלא גם בשטח. בבחירות המוניציפליות שלטו ראשי הישיבות הללו שליטה מכרעת בבחירת הנציגים ברשויות (במרבית הרשויות נבחרו נציגי ראשי הישיבות כחברי מועצה); ניתן לראות כי חבר המועצת הגאון הגדול הרב אברהם סאלים - שבבחירות האחרונות לכנסת אמר בקולו שהוא תמיד הצביע ג' - מוביל את הטון ואת מינוי הנציגים, כולל ההחלטה במי לתמוך לראשות העיר בית שמש, ומתי לחתום על הסכם קואליציוני ברכסים. 

דרעי סבור שש"ס מורכבת כיום מציבור גדול של בני תורה, אשר מונהגים על ידי ראשי הישיבות ואשר הם הדור השני של המהפכה הספרדית שחולל מרן הרב עובדיה יוסף שצוק"ל אשר כיתת את רגליו בערי הפריפריה להחזיר עטרה ליושנה, והיום רואים אנו את הדור השני של המהפכה התורנית בצורת עשרות אלפי צורבים עמלי תורה, אשר על פי הנתונים עולם התורה הספרדי עובר במספרים את האשכנזי, מכך דרעי לא יכל להתעלם. 

בש"ס של אחרי הבחירות המוניציפליות ניתן לראות כינוסי ענק שמוכוונים לאברכים ובני ישיבות, דוגמת אירוע ל"ג בעומר הענק שנערך בבית שמש בל"ג בעומר, בו השתתפו בני תורה רבים בהנהגת ראשי הישיבות.

טרם ברור כיצד יפעל דרעי בשבועות הקרובים, אך אם נלמד מההיסטוריה, דרעי תמיד מעדיף לא ללכלך ידיים, ולתת להצגה להתנהל באופן עצמאי. רק שהשאלה היא האם הוא יוכל להמשיך ולמשוך בחוטים מאחורי הקלעים, כאשהשטח  מלמד כי תלמידיו של הגר"י יוסף לא מתכוונים לתת לו לעשות זאת וגוררים אותו אל לב הביקורת הציבורית ומאשימים אותו פומבית בבגידה בדרכו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ובפגיעה אנושה במורשתו ההלכתית.

האם דרעי חותר לבחירות?

כבר בשנה שעברה, בשלהי כהונת הרבנים הראשיים, העדיף יו"ר שס לדחות את הקץ – כאמור, ולהאריך את כהונת הרבנים הראשיים; מחד כדי לא להכריע בסוגיית הרב הראשי בין אחיו לבין חבר המועצת הגר"ד יוסף, ומאידך כדי לתת לחברי המועצת החדשים זמן להתבסס בהנהגה.
לא לחינם התבטא הרב יצחק יוסף במכתב כי אם תהיה הארכה נוספת הוא יפרוש מתפקיד הראש"ל.

בימים האחרונים דרעי מחריף את הטון, וגורם לחברי הקואליציה שלו לתהות האם הוא רוצה בחירות.

ש"ס העלתה את 'חוק הרבנים' להצבעה זאת למרות שהבינה את נפיצותו מבחינה ציבורית, ואף ח"כי התנועה הצהירו כי החוק לא ייגנז אלא ימשיך להיות מקודם.

פסילת מינוי הדיינים המקורבים, ולאחר מכן הורדת חוק הרבנים, פגעו ביוקרתו של דרעי, והוא נאלץ לשגר בזה אחר זה את כל שרי ש"ס ואף את חברי הכנסת עד הסמיון שבהם, כדי להגן על החוק. 

דרעי, שאי אפשר לחשוד בו בתמימות, מביא את הסיטואציה לכדי פיצוץ, משום שמבחינתו מדובר ב"ווין-ווין סיטואיישן": אם חוק הרבנים יעבור, הרי שהוא מרגיע את התסיסה הפנים ש"סית - שטוענת שהמפלגה לא הרוויחה כלום מהממשלה הנוכחית (למעט הורדת מחירי השתייה הממותקת) - והוא יקבל שליטה אדירה בשטח לקראת הבחירות הקרובות, החל מרבני ערים וכלה ברבני שכונות, כשהדובדבן שבקצפת הוא השפעה מהותית על חברי הגוף הבוחר לרבנות הראשית לישראל. 

אך אם החוק לא יעבור והממשלה תתפרק, קיים סיכוי שהבחירות לרבנות הראשית תדחנה, או בכך הוא דוחה את הקץ, כמאמר הקלישאה, או שהפריץ ימות...

בחירות באופק לא יאפשרו כעת מלחמות פנימיות, אלא יעסיקו את חברי מועצת חכמי התורה בשטח, מחד בחריש בעולם הישיבות ומאידך בקרב ה'עמך'.

אבל כמו תמיד פוליטיקה היא לא 'שירים כבקשתך' ודרעי עלול להישאר קירח מכאן ומכאן - גם החוק לא יעבור וגם לא ילכו לבחירות. 

בהחלט הולך להיות מעניין....

אריה דרעי ש"ס בחירות לרבנות הראשון לציון הרב יצחק יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}