ג' תמוז התשפ"ד
09.07.2024
ברומו של עולם

האדמו"ר מבעלזא התרגש מהצוואה שנחשפה אחרי 152 שנה

הסופר התורני הרב טוביה פריינד הראה לאדמו"ר מבעלזא את הצוואה של ה'בית אהרן' מקרלין שהתגלתה בשבוע האחרון אחרי 152 שנה. במה התעניין הרבי ? ומה סיפר לו הסופר?

האדמו"ר מבעלזא התרגש מהצוואה שנחשפה אחרי 152 שנה
הרבי מבעלזא מעיין בצוואה שהתגלתה צילום: א.מ.ש

בשבוע שעבר פרסמנו על התגלית היסטורית בחסידות קרלין סטולין שגרמה התרגשות רבה בעולם החסידות כשנחשפה צוואת הרה"ק רבי אהרן זי"ע, האדמו"ר הזקן בעל ה'בית אהרן' מקרלין.

הצוואה הגנוזה בכתב ידו נמצאה כיום, 152 שנה לאחר הסתלקותו בשנת תרל"ב, ומתפרסמת לראשונה בקובץ הנודע ׳בית אהרן וישראל׳ לקראת יום ההילולא היום ט"ז סיון.
 
בשבוע שעבר נכנס הסופר התורני הרב טוביה פריינד, (שמלבד 'המודיע' מפרסם מאמרים תורנים גם ב'המחנה החרדי' שבועון חסידות בעלזא) למעונו של הרבי מבעלזא והגיש לאדמו"ר את הצוואה של ה'בית אהרן' שהגלתה.

האדמו"ר מבעלזא קרא את תוכנה זמן רב, והתעניין בפרטים ההיסטוריים המוזכרים בצוואה ובעובדות הרבות המסופרים על הסתלקותו של הצדיק הרה"ק ה'בית אהרן' זצ"ל.

בתוך הדברים התעניין האדמו"ר על הניתוח שעבר ה'בית אהרן' המוזכר בצוואה. ועל סיפור המניין בתפילת ערבית שלאחר הניתוח.

הרב פריינד סיפר לאדמו"ר את הסיפור:  כשעשו הניתוח לרבינו ה'בית אהרן', היה צריך לנוח י"ב שעות במנוחה, ומכיון שלא רצה להתפלל ביחידות, ולבטל תפילה בציבור, לכן התפללו מנחה גדולה בצהרים קודם הניתוח, ולתפילת ערבית חיכו לו עשרה אנשים להתפלל בציבור כשיתעורר בחצות הלילה.

כשראו אלו האנשים את חולשתו הלכו כולם לביתם, ורק הגבאי הרה"ח ר' אברהם יצחק מדובראוויץ. (מתלמידי אביו הרה"ק רבי אשר הראשון מסטאלין), נשאר לבדו להשגיח על רבינו, ולפקח עליו לכל צרכו, כשנתעורר רבינו וביקש להתפלל תפילת ערבית, התחיל ר' אברהם יצחק לומר 'קדיש' ו'ברכו' והתפלל תפילת ערבית בקול כאילו מתפל עם מנין, ואחר התפילה שאל רבינו, למה התפללו הקהל בקול נמוך ולא נשמע קולם? ענה לו ר' אברהם יצחק שכל זה היה מפאת חולשתו שלא רצו לצעוק בתפילה כמנהגם.

כעבור זמן מה התנצל לפני רבינו: את חטאי אני מזכיר היום, כי לא היה אז רק הוא לבדו. והרגיע אותו רבינו ואמר אליו: "דער זכות זאהל דיר ביישטיין בזה ובבא, ליינג לעבין זאלסטו, דוא האסט אונז ממש מחיה גיוועהן, ווען נישט וואלטין מיר דאס נישט אויס גיהאלטין, כי תפילה בציבור עומדים ברומו של עולם".

 
בית אהרן וישראל קרלין סטולין צוואה הרבי מבעלזא טוביה פריינד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד