ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
מתחברים מחדש ליהדות

עליית האנטישמיות בארה"ב, הביאה לעלייה בהשתתפות בשיעורי תורה והגעה לבית כנסת

לפי סקר חדש של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מעל 40% מהיהודים בארה"ב מרגישים שייכות גדולה יותר ליהדות מאז 7 באוקטובר והעלייה באנטישמיות

עליית האנטישמיות בארה"ב, הביאה לעלייה בהשתתפות בשיעורי תורה והגעה לבית כנסת
אילוסטרציה צילום: unsplash

החיים היהודיים בארצות הברית משתנים במהירות. טבח 7 באוקטובר, פרוץ מלחמת חרבות ברזל, התגברות האנטישמיות בארה"ב והמשך המחאות הנרחבות בקמפוסים עוררו פחד וחרדה בקהילה היהודית. אבל אותם אירועים עוררו גם זינוק בשייכות היהודית ובהשתתפות הקהילתית בקנה מידה היסטורי. 

לפי סקר חדש של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, חל זינוק בחיבור ליהדות בקרב יהודי ארה"ב מאז פרוץ הלחימה. 83% מהיהודים בארה"ב הגדירו את עצמם בעבר כ"רק מעט", "לא מאוד" או "כלל לא מעורבים" בחיים היהודיים. אך מאז 7 באוקטובר, 43% מהיהודים הביעו עניין בהגדלת המעורבות שלהם בחיי הקהילה היהודית, ו-23% כבר לקחו את הצעד הראשון על ידי השתתפות בשיעור תורה, הגעה לבית הכנסת בשבת או לקיחת חלק במאמצי הסברה למען ישראל. 

רווקים יהודים בטווח הגילאים 18-34, המייצגים 21% מהזינוק בחיבור ליהדות, דיווחו בסקר כי הם חווים את האנטישמיות הגדולה ביותר. 29% מקבוצת הגילאים הזו אומרים שהם ראו או חוו אנטישמיות באופן אישי, ו-82% ראו או חוו אותה באינטרנט. בהשוואה אליהם, כ-20% מהיהודים בני 35 ומעלה חוו אנטישמיות באופן אישי ו-73% חוו אותה ברשתות. 

עם זאת, הזינוק בהתקרבות למורשת היהודית כולל אנשים בכל קבוצת גיל. רבע מהאנשים האלה נמצאים באמצע החיים - אנשים מעל גיל 55, ללא ילדים בבית - והקבוצה הזו, שלרוב מתעלמים ממנה, נלהבת ליצור מחדש קשרים עם הקהילה בשלב "הקן הריק" של חייהם. 

39% מההורים היהודים ציינו בסקר שבעקבות העלייה באנטישמיות הם עשויים לשקול מחדש אם לשלוח את ילדיהם לתוכניות חינוכיות או למחנות קיץ; ו-38% מההורים עם ילדים בבית ספר פרטי חילוני שוקלים לעבור לבתי ספר יהודיים. משפחת דרוויש מניו יורק סיפרה למשל כי לאחר 7 באוקטובר הם העבירו את ילדיהם מבית ספר פרטי יוקרתי במנהטן לבית ספר יהודי, מפני שרצו יותר קהילתיות יהודית והפסקה מהשיח האנטי-ישראלי שהשתלט על בתי הספר. 

בקרב יהודים שאינם חברים בבתי כנסת - שעל פי הערכות מהווים 64% מיהודי ארה"ב - 37% אמרו בסקר שהם יהיו פתוחים להצטרף לבתי כנסת עכשיו. היילי דאקס, יהודייה תושבת פורט לודרדייל שבפלורידה, סיפרה כי "להיות מוקפת בתרבות היהודית זה אפילו יותר חשוב לי מאז 7 באוקטובר וזה הוביל אותי לחפש דרך להישאר מחוברת ליהדות שלי ולחוש תחושת שייכות". 

בקי כספי, סגנית נשיא בכירה והמנכ"לית של המשרד הישראלי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה: "יהודי ארה"ב בני כל הגילאים מחפשים קהילה תומכת בשעה הקשה הזו שבה אנו נמצאים. רבים מהם ביקרו בישראל, יש להם בני משפחה ואהובים כאן, וגם קשרי עסקים. לאחר הטרגדיה של ה-7 באוקטובר והזינוק במספר התקריות האנטישמיות, הרבה מהם גם מרגישים אלמנט של שליחות ברגע קריטי זה, ולכן אנחנו עובדים קשה כדי לקבל בברכה ובזרועות פתוחות כל אדם יהודי שרוצה להיות יותר מעורב בקהילה שלנו". 

 

אנטישמיות ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד