ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
מחוסר ברירה

יהודי צרפת שוקלים הצבעה למפלגה עם עבר אנטישמי

יהודי צרפת שוקלים לעשות את הבלתי מתקבל על הדעת: הצבעה למפלגה עם עבר אנטישמי. כעס על האנטישמיות של מפלגות השמאל על ישראל יצרו דילמה עבור הבוחרים היהודים בצרפת. "כאשר יש מפלגה אנטי-יהודית ומפלגה פרו-יהודית, אני אצביע למפלגה הפרו-יהודית"

יהודי צרפת שוקלים הצבעה למפלגה עם עבר אנטישמי
יהודים בצרפת צילום: מרדכי לובעצקי

סרז' קלרספלד הוא צייד נאצים בעל שם עולמי, היסטוריון של השואה ודמות מוסרית בצרפת שדחף את צרפת לבתייחס להיסטוריה האפלה שלה בנוגע לאנטישמיות.

זו הסיבה שרבים בצרפת הזדעזעו השבוע כשקלרספלד הגן על מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן, "העצרת הלאומית" שבין מייסדיה היה חייל נאצי לשעבר. קלרספלד, ניצול שואה בן 88, אמר כי האיום העיקרי על יהודי צרפת מגיע כעת מהשמאל הקיצוני וכי הוא לא יהסס להצביע למפלגה של לה פן, בבחירות לפרלמנט הקרובות אם האלטרנטיבה היא קואליציה של מפלגות שמאל.

"העצרת הלאומית תומכת ביהודים, תומכת במדינת ישראל", אמר קלרספלד בראיון לטלוויזיה הלאומית בצרפת. "כאשר יש מפלגה אנטי-יהודית ומפלגה פרו-יהודית, אני אצביע למפלגה הפרו-יהודית".

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי דבריו של קלרספלד הם התקרבות בין יהודי צרפת לימין הקיצוני שמשנה את הפוליטיקה הצרפתית ומקרב את "העצרת הלאומית, לשלטון. העבר האנטישמי של המפלגה הימנית הפך אותה מזמן לדחויה בקרב בוחרים יהודים ולרוב ציבור הבוחרים הצרפתי, מייסד המפלגה, אביה של לה פן, ז'אן-מארי, הורשע באנטישמיות מספר פעמים על כך שכינה את תאי הגזים הנאצים "פרט" מההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה.

עכשיו הטאבו הזה הולך ונמוג. הפנייה של מפלגת העצרת הלאומית ליהודי צרפת, במיוחד לאחר הטבח ב-7 באוקטובר בישראל, חיזקה את מקומה של המפלגה בזרם המרכזי של הפוליטיקה הצרפתית, וסייעה להעלות אותה על המסלול שיביא לה מספר המושבים הרב ביותר בבחירות לפרלמנט בחודש הבא, כך לפי ה'וול סטריט ג'ורנל'.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריס על בחירות מהירות לאחר שהעצרת הלאומית ניצחה את מפלגת המרכז שלו בבחירות לפרלמנט האירופי החודש. סקרים מראים שמפלגת העצרת הלאומית מובילה בסיבוב הראשון של הבחירות בצרפת שנקבעו ל-30 ביוני.

אך לא ברור אם להעצרת הלאומית יהיה רוב מוחלט לאחר הסיבוב השני שיתקיים ב-7 ביולי.

לפיגועי חמאס ב-7 באוקטובר ולמתקפה הישראלית שהגיעה בעקבותיה הייתה השפעה עמוקה בצרפת, שהעמיקו את השסעים הפוליטיים בביתה של הקהילה היהודית הגדולה באירופה ואחת הקהילות המוסלמיות הגדולות באירופה. מנהיגי מפלגת השמאל הקיצוני France Unbowed לא גינו את המתקפה, ולאחר מכן מתחו ביקורת חריפה על ישראל. קבוצות יהודיות טוענות כי מפלגות השמאל הביאו לעלייה באנטישמיות בצרפת מאז ה-7 באוקטובר.

מפלגת העצרת הלאומית ניצלה את הרגע כדי לתקוף את השמאל הקיצוני ולחדד את הטענה לציבור שהיא נגד אנטישמיות. ג'ורדן ברדלה, נשיא המפלגה, השתתף בצעדה נגד האנטישמיות לאחר הפיגועים והגן בתוקף על ישראל.

המפלגות הסוציאליסטיות והירוקים של צרפת החליטו לכרות ברית עם France Unbowed לקראת הבחירות המהירות. אחד ממנהיגיה הוא חבר סוציאליסט בפרלמנט האירופי, רפאל גלוקסמן, ממוצא יהודי. אבל רוב יהודי צרפת אומרים שהם לא יכולים להצביע לברית מהשמאל בגלל נוכחותה של מפלגת France Unbowed.

"אין לנו אמון במפלגה France Unbowed", אמר יונתן ארפי, נשיא  CRIF, ארגון הגג של קבוצות יהודיות. "זו תפנית אמיתית ביחסים שלנו עם חלקים מהשמאל".

מנגד מציין ה'וול סטריט ג'ורנל', כי יהודים צרפתים רבים, לעומת זאת, נזהרים ממפלגת העצרת הלאומית. למרות הרטוריקה הפרו-יהודית והפרו-ישראלית של מנהיגי המפלגה, היהודים חוששים שהסנטימנט האנטישמי עדיין קיים חזק בקרב חברי המפלגה. יש גם חשש שמדיניות העצרת הלאומית תפגע בכלכלה הצרפתית.

מפלגת העצרת הלאומית מתכננת להגביל את זכויותיהם של תושבים זרים החיים כחוק בצרפת, ולהקשיח את התנאים לקבלת אזרחות, רווחה ודיור. לה פן גם רוצה להגדיל את עונשי המינימום ולחזק את כוחות הביטחון. היא ביקשה לבנות קואליציה עם Les Républicains, המפלגה השמרנית של צרפת, לקראת הבחירות. אבל רוב המחוקקים של Les Républicains סירבו, ואמרו שלעולם לא יבנו בריתות עם הימין הקיצוני.

לאחר הפיגועים ב-7 באוקטובר, לה פן נפגשה מספר פעמים עם קלרספלד, לאחרונה בפברואר בדירתו ברובע ה-8 של פריז. "העצרת הלאומית התבגרה", אמר קלרספלד בראיון השבוע.

כל זה הותיר את יהודי צרפת להרהר בדילמה של הצבעה למפלגה שהייתה פעם כמעט סמל לאנטישמיות הצרפתית.

"לעולם לא הייתי מעלה על דעתי להצביע למפלגת העצרת הלאומית", אמר הסופר אלן פינקלקראוט למגזין הצרפתי Le Point החודש. "המצב הנוכחי קורע לב עבור יהודי צרפת".

 

 

צרפת אנטישמיות נאצים עמנואל מקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד