ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
התרגשות בעולם החסידות

התגלתה צוואת האדמו"ר ה'בית אהרן' מקרלין

תגלית היסטורית בחסידות קרלין סטולין שגורמת התרגשות רבה בעולם החסידות: התגלתה צוואת האדמו"ר הזקן הרה"ק בעל ה'בית אהרן' מקרלין זי"ע | כל הפרטים

התגלתה צוואת האדמו"ר ה'בית אהרן' מקרלין
הבית אהרן מקרלין צילום: באדיבות המצלם

הצוואה הגנוזה בחתימת ידו נכתבה בליל הסתלקותו בעיירה מאלינוב בשנת תרל"ב לפני 152 שנה ומתפרסמת לראשונה בקובץ הנודע 'בית אהרן וישראל' לקראת יום ההילולא.

מקור הצוואה שאותרה בדרך פלא בארכיון ממשלתי בברית המועצות, בו מפרט מרן אדמו"ר בעל ה"בית אהרן" זיע"א עניני הירושה וסדר העברת הנכסים בעיר קרלין על שם בנו מרן האדמו"ר רבי אשר פרלוב זיע"א ברשויות המדינה בשעתו. כמו כן מגלה הצוואה את בקשתו מבנו, להתאמץ לרכישת בית במקום פטירתו כבית תפילה ואף לבוא עם כל יוצאי חלציו להשתטח על ציונו פעמיים בשנה, פעם אחת בעת היא"צ, ופעם שנייה בעת שיוכל.

הצוואה כתובה כמעט כולה בידי אחד מנאמני האדמו"ר שחתום על הצוואה, ולפי התאריך הנקוב מדובר בשעות ספורות טרם עלה בעל ה'בית אהרן' לגנזי מרומים. בדברי צוואתו מופיעים געגועיו וכאבו על שבנו יחידו אהובו, מרן האדמו"ר רבי אשר זי"ע אינו לידו בשעה זו.

באדיבות המצלםהבית אהרן מקרליןצילום: באדיבות המצלם

כידוע, בכל תפוצות ישראל האדמו"ר בעל ה'בית אהרן' מקרלין, הנהיג את קהילתו במשך 46 שנים, בהם השפיע לא רק על חסידי קרלין אלא על כל עולם החסידות והעולם היהודי. בהנהגתו נקבע נוסח התפילה בקרלין, והכניס מושגים בהתלהבות דקדושה, בשמחה ובדביקות, בתפילה ועבודת השם למשך הדורות.

האדמו"ר זי"ע טמון בעיירה מלינוב - אשר בכל השנים רבבות חסידים ואנשי מעשה פונים אל ציונו הקדוש לרחמי שמים לתפילה ותחנונים ולפעול ישועות. במיוחד היו עולים ביומא דהילולא רבא – טו"ב בסיון.

כאמור, חלק ניכר מהצוואה שנתגלתה נכתבה בידי החסיד ר' מרדכי אליעזר רעזניק ז"ל. מתחתיה יש תוספת 'ולאלומי מילתא' בכתב יד קדשו של מרן אדמו"ר בעל הבית אהרן זי"ע, לאחמ"כ מופיעות חתימות החסידים כעדים נאמנים. מתוכן הדברים ומסגנונם נראה כי מלבד ההוראות שהשאיר אדמו"ר הזקן ה'בית אהרן' לבנו יחידו אדמו"ר רבי אשר זי"ע, עיקר מטרת כתיבת הצוואה היתה כדי שירושת הבתים והחפצים תעבור מצד רשויות השלטון ללא שאלות וערעורים.

באדיבות המצלםהבית אהרן מקרליןצילום: באדיבות המצלם

הצוואה הועתקה לשפה הרוסית עם בקשה לאישרורה וליתן לה תוקף חוקי ע"י הרשויות וכהוראת מרן ה'בית אהרן' בצוואתו: 'והנני נותן לך רשותי ומצווך להעתיק הצוואה הזאת בלשון רוסיא ולכותבה בערכאות כפי נימוסי הקיר"ה'.

במערכת קובץ 'בית אהרן וישראל' עמלו רבות כדי להעתיק נכונה את הצוואה, לפענח את המושגים המוזכרים בה, כולל שמות הכותב ושמות העדים החתומים.

תוכנה של הצוואה הקדושה

"אור ליום א' י"ז סיוון שנת תרל"ב פה מלינאב הסמוך לדובנא. ידידי ידידי בני יחידי ואהובי כבוד שמו ה"ר מו"ה אשר שיחי'.

"הנה כאשר ידוע לכל ובפרט לידיד נפשי את היסורים אשר לי... נסעתי לבקש תרופה לחולשתי, ועל הדרך ראה אותי הדאקטער לאנדס בארג מראוונע ואמר לי אשר אשאר על הדרך לנוח כמה ימים, ובאתי פה מלינאב ושכבתי כמה ימים, ואין אני רואה שום פעולה ומי יודע מה יוולד יום כי בכל שעה כחותי מתמעטים, ומי יודע אם אוכל לזוז מפה מלינאב כי אפשר פה מלאו שנותי כי ב"ה ימי שנותיו של אדם שבעים שנה עזרני ד' ומלאתים...

"הנה כאשר ידוע שאתה בני יחידי והכל נשאר שלך הן הבתים והחצר אשר לי בעיר קארלין כפי הדאקמענטין שנימצא תחת ידך, והן הבתים והחצר אשר לי בעיר סטאלין, והן החפצים אשר נמצאים בתוכם, והן החפצים אשר יש לי פה, ואין שום טו"מ לשום בן אדם עליהם.

באדיבות המצלםהבית אהרן מקרליןצילום: באדיבות המצלם

"ע"כ ידידי בני אבקשך ואזהירך תיקר נא נפשי בעינך לגמול עמדי חסד של אמת אם חלילה לא אראה עוד פניך: א'. בקשתי ואזהרתי במקום אשר יהי' פרידתי מן העולם תתנדב להתאמץ לקנות בית אם תוכל להשיג ותנדב הבית לעשותו 'בית התפילה' עפ"י נימוסי הקיר"ה. ב'. במקום אשר אאסוף שמה בקשתי ואזהרתי לבוא עם כל יוצאי חלציך הגדולים, והקטנים כשיגדילו, שני פעמים בכל שנה, פעם אחת ליום היארצייט, פעם ב' מתי שיהי' לאל ידיך, ויהי' זה אצלך בחוק ולא יעבור כל ימיך, ולחלק צדקה על מקום מנוחתי כפי אשר תשיג ידיך הן במזומן והן להספיק לחם ומזון לעניים ולהתפלל עבור נשמתי אף אם לא תוכל להשיג לקנות בית לעשותו בית התפילה, עכ"פ תקיים אזהרתי ובקשתי לבא ב' פעמים בכל שנה כנזכר. וצפיתי אשר בוודאי לא תשכח אהבתי ותקיים בקשתי ואזהרתי.

"והנני נותן לך רשותי ומצוה להעתיק הצוואה הזאת בלשון רוסיא ולכותבה בערכאות כפי נימוסי הקיר"ה. ואל יפלא בעינך שלא כתבתי הכל בכתב ידי כי מחולשות כחי לא יכולתי בעצמי לכתוב בכתב ידי לזאת צוויתי לכתוב כל הדברים הנזכרים ואבוא בעצמי עה"ח.

"כל אותם הדברים אות באות ציווה לי ה"ר מו"ה אהרן בה"ר מו"ה אשר ז"ל פערלאוו בדיעה מיושבת ובדעת צלולה לכתוב לבנו הנ"ל ולא חסרתי ולא הוספתי שום דיבור, ולראי' באתי עה"ח נאום הכותב כל הנ"ל מרדכי אליעזר במו"ה יוסף רעזניק.

"ולאלומי מילתא באתי עה"ח נאום מעשטשאנין אהרן בה"ר מ"ה אשר ז"ל פערלאוו.

"אנחנו עדים ח"מ שמענו כל דיבר הנ"ל וראינו שדיבר הכל בדעת צלולה ומיושבת וראינו שחתם עצמו ה"ר מו"ה אהרן פערלאוו הנ"ל בחתימות ידו ולראי' באנו עה"ח: נאום יחיאל בן מרדכי קאשטאן; נאום מנחם מן בן מרדכי שפעטריק; נאום אהרן בן יחיאל קאשטאן".

לקיים הצוואה הק'

בדרך פלא רואה אור הצוואה הקדושה – לקראת יום ההילולא טו"ב סיון תשפ"ד, כשבימים אלו מרבים פעולות למען הקמתו מחדש של בית הכנסת במלינוב, כבקשתו־צוואתו הק' של בעל ההילולא, והשנה ייערך במקום מעמד הנחת אבן הפינה לבנין חדש שיהיה מרכז לתורה ותפילה והכנסת אורחים, בעיר מנוחתו מלינוב.

חסידי קרלין סטולין, באמצעות מרכז המוסדות בא"י נחלצו לשקם ולשפץ את הבית הקדוש הזה כרצון קדשו של בעל ההילולא זי"ע. בשנה אחרונה הוכנה התשתית לבניה מחדש של המבנה, שיהיה בנין חדש ומרווח, למען העולים לציון הצדיק, אשר יכלול בין כתליו - בית מדרש לתורה ולתפילה, אולם רחב ידיים לסעודות, מטבח לרווחת הציבור, חדרי אירוח, נוחיות ומקוה טהרה.

בית אהרן וישראל בית אהרן קרלין סטולין תגלית היסטורית צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד