ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
חשש במערב

מאות צנטריפוגות חדשות: איראן דוהרת לעבר פצצות גרעיניות

איראן עלולה לשלש בקרוב את ייצור האורניום המועשר. טהראן עם אפשרויות חדשות להרכבה מהירה של ארסנל גרעיני, אם תבחר בכך

מאות צנטריפוגות חדשות: איראן דוהרת לעבר פצצות גרעיניות
טילים באיראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרו כי מתבצעת פעילות בתוך מתקן ההעשרה בפורדוב, ימים ספורים לאחר שטהראן הודיעה רשמית על תוכניות לשדרוג משמעותי במתקן התת-קרקעי שנבנה בתוך הר בצפון מרכז איראן.

איראן גם חשפה תוכניות להרחבת הייצור במפעל ההעשרה הראשי שלה ליד העיר נתנז. זה מעורר את החשש שטהראן מתקדמת בזריזות לקראת הפיכתה למעצמת סף גרעינית, המסוגלת לייצר פצצות גרעיניות במהירות אם מנהיגיה יחליטו לעשות זאת. כך דיווח ה'וושינגטון פוסט'.

העיתון דיווח כי בפורדו מתקינים האיראנים צנטריפוגות נוספות שיכולות לשלש את כמות האורניום המועשר באתר, ולהביא לכך שאיראן תוכל לייצר מדי חודש כמות מספקת של אורניום לכמה פצצות גרעיניות.

איראן גם צברה את רוב הידע הטכני עבור פצצה גרעינית פשוט, אם כי ייקח כנראה עוד שנתיים לבנות ראש נפץ גרעיני שניתן יהיה להרכיב על טיל.

"איראן שואפת להמשיך ולהרחיב את תוכנית הגרעין שלה בדרכים שאין להן מטרה לשלום", אמר דובר מחלקת המדינה מתיו מילר. "הפעולות המתוכננות הללו מערערות עוד יותר את טענות איראן שזה למטרות שלום. אם איראן תממש את התוכניות הללו, נגיב בהתאם".

מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, איראן הגבילה את יכולתם של פקחי סבא"א לפקח על ייצור צנטריפוגות מתקדמות במדינה.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, הגיב לדיווח לפיו איראן מגבירה את פעילותה במתקני הגרעין: ״היום כבר כולם מבינים שלא מדובר בהעשרת אורניום לצורכי שלום, מדובר בנשק גרעיני שיהפוך לאיום ממשי לא רק לישראל, אלא לעולם כולו. לכן, לא ניתן יותר להסתפק במילים ואפילו לא בסנקציות, אלא לנקוט בצעדים של ממש על מנת למנוע מלחמה גרעינית".

איראן ארצות הברית גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד