ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
בהחלטת ועדת מנכ"לים

לראשונה אי פעם: זו מכסת העובדים הזרים שיעבדו בחקלאות

מדובר במכסה תקדימית בהיקפה בחקלאות | בהתאם, הודיע שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר, על ביטול מודל הקיצוץ בחלוקת היתרים להעסקת עובדים זרים כפי שהיה נהוג עד כה בשל מגבלת העובדים

לראשונה אי פעם: זו מכסת העובדים הזרים שיעבדו בחקלאות
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת המנכ״לים שהוקמה מכוח החלטת ממשלה 1752 לעניין קביעת מכסת עובדים זרים, קבעה, לראשונה אי פעם, כי מכסת העובדים הזרים לחקלאות (עובדים זרים ועובדים פלסטינים) תעמוד בשנה הקרובה על 70,000. מדובר במכסה תקדימית בהיקפה בחקלאות. בהתאם, הודיע היום שר החקלאות, ח״כ אבי דיכטר, על ביטול מודל הקיצוץ בחלוקת היתרים להעסקת עובדים זרים כפי שהיה נהוג עד כה בשל מגבלת העובדים.

כזכור, עם כניסתו של שר החקלאות למשרד, הוא קבע מדיניות חדשה לפיה כל חקלאי יעסיק עובדים זרים לפי כמה שהוא יכול, רוצה וצריך, כך שעובדים לא יהוו מגבלה. "ידיים עובדות בחקלאות" הוא אחד מגורמי הייצור שהשר שם כיעד לפעול לגביהם מאז כניסתנו למשרד לפני כשנה וחצי וזאת על מנת לאפשר לחקלאים לעשות יותר חקלאות ועם יותר ביטחון ו-וודאות.

לפני כחודש החליטה הממשלה על קביעה מכסה כוללת להעסקת עובדים לא ישראלים במשק, לרבות בחקלאות, וקבעה כי צוות מנכ"לים יידון בענפים השונים. ואכן אמש התכנסה הוועדה, שכוללת את מנכ"לי משרד החקלאות, משרד ראש הממשלה, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד העבודה, משרד החוץ, משרד המשפטים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ונציג הממונה על התקציבים באוצר, והחליטה להעלות, לראשונה אי פעם, את מכסת העובדים הזרים (עובדים זרים ועובדים פלסטינים) שיורשו להיכנס לארץ ל-70 אלף עובדים, בעקבות ההחלטה אוחדו כלל המכסות לעובדים לא ישראלים בחקלאות, דבר שיאפשר גמישות הקצאה ומתן פתרון חסר תקדים למצוקת כוח האדם בחקלאות. בנוסף, הצוות הוסמך לקדם החלטה להפחתת האגרות המשולמות עבור העסקה, ומתווה העסקה באמצעות תאגידים על מנת לתת מענה לעבודה עונתית.

עובדים, מים וקרקע מהווים חלק מהותי בגידול המוצרים החקלאיים. כזכור, מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", החקלאות בישראל חוותה את משבר כוח האדם הגדול ביותר שידעה מאז קום המדינה. על פי משרד החקלאות עם תחילת המלחמה בשבעה באוקטובר 2023, עזבו את הארץ כ-10 אלפים עובדים זרים וכניסת עובדים מיהודה ושומרון ומעזה נאסרה משיקולי ביטחון. ענף החקלאות נפגע קשות מאז פרוץ הלחימה ומספר העובדים הזרים בענף הצטמצם בכ-25%. מאז שבו לישראל כ-17 אלף עובדים זרים והפלסטינים עדיין לא מורשים להיכנס.

ב-20 השנים האחרונות התרחשו מספר משברים במדינת ישראל ובהם התבררה התלות הקיימת בין הכלכלה לכוח העבודה הפלסטיני, ביניהם האינתיפאדה השנייה, התפרצות מגפת הקורונה וההתמודדות מולה ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל". תלות זו מחזקת את חוסר היציבות במשק ומייצרת בעת משבר אי וודאות גדולה הפוגעת ביעילות הענף ומקשה על השתקמותו. לכן, משרד החקלאות פועל בשיתוף משרדי הממשלה להגדלת היצע העובדים הזרים כך שלא יהוו מגבלה לכושר הייצור החקלאי.

שר החקלאות, חה"כ אבי דיכטר אמר: "מדובר בהישג חסר תקדים שהובלנו למען ביטחון המזון של אזרחי ישראל, לחקלאות הישראלית ולחקלאים. לאחר כניסתנו למשרד החקלאות בשנה שעברה עם 30,000 עובדים זרים, הצלחנו כעת להרחיב את המכסות אל 70,000 עובדים זרים. המשמעות הנובעת מכך היא שכל חקלאי יוכל לייצר חקלאות ישראלית לפי רצון, צורך ופוטנציאל ויש לכך תרומה עצומה לחקלאות הישראלית ולביטחון המזון של אזרחי ישראל. אנחנו לא עוצרים כאן – רק התחלנו, היעד הבא שלנו הוא להוזיל את המים לחקלאות ולהמשיך להנגיש את יתר גורמי הייצור על מנת לממש את המגמה החדשה שאנו מובילים במשרד החקלאות – עידוד תוצרת חקלאית ישראלית".

חקלאות עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד