כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
פעם שניה תוך שבועיים

תגלית בעיר אוקראינית: תושב יהודי גילה בהפתעה בית מדרש

יהודי תושב העיר אילינצי שבאוקראינה, גילה בית מדרש שלא היה ידוע ליהודי המקום ותיעד את הקירות. אילינצי היא עיר קטנה במחוז ויניצה, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה

תגלית בעיר אוקראינית: תושב יהודי גילה בהפתעה בית מדרש
מבנה בית המדרש / עשרת הדברות שהתגלו על קיר בתוך המבנה צילום: באדיבות המצלם

יהודי ממחוז ויניצא שבאוקראינה, מצא בית מדרש שהפך לנגריה בעיר אילינצי. במקום יש גם מחסנים של אנשים פרטיים שקנו חלקים במבנה.

האיש תיעד את קירות המקום והתקשר בהתרגשות לשליח חב"ד של ויניצא, הרב שאול הורוביץ שמכהן כרב המחוז. הוא ביקש מהרב להגיע למקום כדי לדבר עם המקומיים ולראות מה אפשר לעשות כדי לשמר את המקום.

באדיבות המצלםקיר בית המדרשצילום: באדיבות המצלם

תושבי ויניצא היהודים שמתגוררים שם היום, מספרים כי אילינצי היא עיר קטנה במחוז ויניצה, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה. על פי מסמכים רשמיים של העיר, הם קוראים למבנה "בית מדרש", בעוד מבנה אחר נקרא בעיר לפני השואה "בית כנסת". ביולי 1941 נכנסו לעיר הנאצים והחלו להתעלל ביהודי המקום, הם ריכזו את יהודי העיר בגטו שהוקם בעיר.

באדיבות המצלםקיר בית המדרשצילום: באדיבות המצלם

עד אפריל 1942 נרצחו כ-1,000 מיושבי הגטו, כ-700 יהודים נוספים נרצחו חודש אחר כך. יתר יהודי העיר הועברו בסוף אותה שנה למחנה עבודה סמוך, ובסוף 1942 הוצתו בתי הגטו, וכל היהודים שהתגוררו בגטו נרצחו.

ויטלי קמוזין, מנהל התפעול של הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה, אומר: "שיקום ושימור המקום מתוכנן לתחילת יולי. לאחר מכן נעזור לאליק לקצ'ר הבעלים של המקום בשיקום ציורי הקיר". בקהילה היהודית מציינים כי המבנה אחד מבנייני הקהילה, ואליק לקצ'ר קנה אותו מכספו.

 

באדיבות המצלםקיר בית המדרשצילום: באדיבות המצלם

הגילוי מגיע על רקע גילוי נוסף שפרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' לפני כשבועיים, חוקרים אוקראיניים טוענים כי מצאו בכפר דשיב במחוז ויניצא, בית כנסת עתיק בן 100 שנה, שמעולם לא התגלה על ידי תושבי המקום, הם לא ידעו על קיומו.

Ukraine Incognitaמבנה בית הכנסת בדשיבצילום: Ukraine Incognita

לטענת החוקרים, הקהילה היהודית היתה בטוחה שבית הכנסת בכפר דשיב הרוס. אבל, כפי שהתברר הוא שרד. היסטוריונים מקומיים אומרים כי הבולשביקים בנו מפעל כפתורים על השטח שבו עמד בעבר בית הכנסת, והרסו את פנים בית הכנסת עצמו. בקהילה היהודית בויניצא הופתעו לשמוע את החדשות מההסטוריונים, ואומרים כי יבדקו את הדברים.

לגבי בית הכנסת בדשיב אומר ויטלי קמוזין: "הוא בבעלות פרטית, אין לנו תוכניות כרגע. עם זאת, ארגון Ukraine Incognita רוצה להפוך את הבניין למבנה שמיועד לשימור, כולל אנדרטה בעלת משמעות מקומית, אנחנו פועלים לכך".

אוקראינה הרב שאול הורוביץ בית כנסת ויטלי קמוזין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד