כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"תבין את המשמעות"

משבר בקואליציה: שיחה לילית דרמטית בין נתניהו לדרעי, סיעת ש"ס תתכנס

נתניהו הודיע ליו"ר ש"ס אריה דרעי בשיחה לילית כי אין רוב להצבעה על 'חוק הרבנים'. דרעי האשים: "אין לך שליטה על הקואליציה. אבל אנחנו לא משחקים ברוגז" | סיעת ש"ס תתכנס בשעה 10:00 | גורמים בליכוד: "בן גביר עושה מה שהוא שרוצה, הוא יהיה חתום על הפלת הממשלה"

משבר בקואליציה: שיחה לילית דרמטית בין נתניהו לדרעי, סיעת ש"ס תתכנס
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה נתניהו שוחח הלילה (בין שלישי לרביעי) עם יו"ר ש"ס אריה דרעי וביקש לעדכן אותו כי אין רוב להעברת חוק הרבנים בוועדת חוקה ובמליאת הכנסת. זמן קצר לאחר מכן הודיע נתניהו כי החליר להסיר את החוק מסדר היום של ועדת חוקה ושל מליאת הכנסת. בד בבד, סיעת ש"ס תתכנס בשעה 10:00 בזום.

במהלך השיחה, דרעי הגיב בתקיפות ותהה בפני נתניהו: "איך אני אהיה בקואליציה שאין לך שליטה עליה?". דרעי הוסיף: "אסור להישען על הרשימה המשותפת ועבאס, יש לנו 64". נתניהו השיב: "אבל אני לא מצליח להביא 64, יש מורדים בליכוד ובן-גביר".

"אז תבין את המשמעות", אמר דרעי לנתניהו בשיחתם. "שנים אנחנו מתאבדים בשביל הממשלה הזו, אבל מה אתה רוצה שאגיד לציבור ולרבנים? נראה לך סביר שאגיד להם שראש הממשלה איבד שליטה?".

נתניהו: "אז מה יהיה?". דרעי סיכם: "תחליט מה שאתה רוצה, אתה ראש הממשלה. אם אתה מודאג שנשחק ברוגז – אנחנו לא כאלה. אבל זה מעציב מאוד".

בתוך כך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי ביום ראשון התקיימה שיחה בין יו"ר הקואליציה אופיר כץ לשר איתמר בן גביר בנושא חוק הרבנים. בן גביר הבטיח ש"יהיה בסדר", אך למחרת התהפך וחזר בו. בליכוד אומרים: "הוא עושה מה שרוצה, הוא יהיה חתום על הפלת הממשלה".

כזכור, נתניהו החליט להסיר מסדר היום של ועדת חוקה ושל מליאת הכנסת את חוק הרבנים. זאת, ברקע המשבר שיצר החוק בתוך הקואליציה והקושי בהשגת רוב בשל התנגדות חלק מחברי הליכוד.

בש"ס, כזכור, התעקשו להעביר את החוק חרף הביקורת הציבורית, שהגיעה גם מתוך הקואליציה. כעת, לא ברור כיצד האם יו"ר המפלגה אריה דרעי היה מודע להחלטה, וכיצד יגיב לה.

"בהמשך להתייעצויות שקיימו הערב ראש הממשלה ויו״ר הקואליציה, ראש הממשלה החליט להסיר את הצעת חוק רבני ערים מסדר היום של ועדת החוקה ושל מליאת הכנסת", נכתב בהודעת הקואליציה.

הפארסה - והמשבר בקואליציה

ההחלטה על הורדת החוק מסדר היום של הכנסת מגיעה לאחר שראש הממשלה נתניהו זימן אליו אתמול בשעות הערב את ראשי הרשויות לדיון בניסיון להגיע לפשרה על החוק. 

אמש החליטו בקואליציה להביא היום את החוק להצבעה בוועדת חוקה ולסיים את הכנת ההצעה לקריאה ראשונה במליאה. כדי שההצעה תאושר, הודיע יו"ר הקואליציה אופיר כץ לחברי הליכוד משה סעדה וטלי גוטליב, על הדחתם מהוועדה לאחר שאיימו להתנגד לחוק בניגוד לרצונם. חברי הכנסת הודחו לצמיתות, ויוחלפו בכץ עצמו ובצגו מלקה.

חוק הרבנים מציע לחייב רשויות מקומיות או אזוריות למנות רב קבוע ולא לאפשר מצב שלא יהיה רב מכהן - כפי שנעשה היום בתל אביב למשל. 

בעוצמה יהודית האשימו את ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי בדיל פוליטי עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס על מנת להביא רוב בוועדת חוקה לקראת ההצבעה עליו מחר בבוקר.

"עוצמה יהודית לא תתן יד לדיל פוליטי בין נתניהו ודרעי לחבר ועדת חוקה מנסור עבאס שהסכים להימנע בהצבעה על חוק הרבנים של ש"ס. מקווים שגם בליכוד לא יתנו יד לדיל כזה", נמסר מטעם המפלגה.

מתנועת ש״ס נמסר בתגובה: "מדובר בשקר מוחלט. ש״ס לא עשתה שום הסכם עם אף מפלגה ערבית או כל מפלגה מסיעות האופוזיציה לתמיכה בחוק הרבנים, ומצפה להעביר את החוק בתמיכת 64 אצבעות הקואליציה בלבד".

בש"ס תקפו: "איתמר בן גביר כדרכו הנלוזה מפיץ שקרים במטרה לסחוט את ש״ס לקבל מינוי רבנים שהוא חפץ בהם, או מינוי רב ראשי כזה או אחר, בניגוד לכללים. מהלך זה לא יצלח. ש״ס מצפה שההסכם הקואליציוני שנחתם עמה יקוים, ואם איתמר בן גביר החליט להפר משמעת קואליציונית ולהצביע נגד החוק - האחריות תהיה עליו בלבד".

 

בנימין נתניהו אריה דרעי חוק הרבנים איתמר בן גביר משבר בקואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד