כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
תעלומה בת 84 שנה

צוללנים איתרו שרידי מטוס שהופל בידי רוסיה במלחמת העולם השנייה

על סיפונה היו תשעה אנשים בהם דיפלומט אמריקאי שהיה בין ההרוגים הראשונים של ארה"ב במלחמה. זו היתה הטיסה האזרחית הראשונה בהיסטוריה שהותקפה באוויר והופלה. נסיבות התקיפה בידי שני מפציצים רוסיים נותרו עלומות עד היום

צוללנים איתרו שרידי מטוס שהופל בידי רוסיה במלחמת העולם השנייה
אילוסטרציה צילום: Pixabay

יותר משמונה עשורים לאחר שמטוס נוסעים פיני הופל מעל הים הבלטי בידי מפציצים סובייטים בתקופת מלחמת העולם השנייה, התעלומה ארוכת השנים האופפת את התקרית, התפוגגה אחרי שצוללנים גילו את שרידי המטוס במעמקים סמוך לאי הקטן קרי, לא הרחק מטאלין, בירת אסטוניה.

האסון התרחש ביום שישי 14 יוני 1940. מטוס נוסעים בשם 'קלווה', מסוג 'יונקרס-52' אשר הופעל בידי חברת התעופה הפינית 'אהרו' - כיום 'פינאייר', המריא מטאלין בירת אסטוניה להלסינקי בירת פינלנד, כשעל סיפונו שבעה נוסעים, בהם דיפלומט אמריקאי, שני צרפתים, שני גרמנים, אזרח שוודי ואזרח אסטוני-פיני, ועוד שני אנשי צוות מפינלנד. 

כעשר דקות לאחר ההמראה, קצת אחרי השעה 3 בצהריים, הוזנקו לעבר המטוס שני מפציצים סובייטיים מסוג די-בי-3, והפילו אותו ללא סיבה נראית לעין. כל תשעת האנשים שהיו על הסיפון לא שרדו, והוא נעלם במצולות בקרבת האי קרי.

התקרית התרחשה שלושה חודשים בלבד לאחר שפינלנד חתמה על הסכם שלום עם מוסקבה בעקבות מלחמת החורף של 1939-40, אך גם ימים ספורים לפני שמוסקבה סיפחה את המדינות הבלטיות ובהן פינלנד. הידיעה על שאירע למטוס התקבלה בחוסר אמון ובכעס על ידי הרשויות בהלסינקי, אולם היא שתקה בשעתו וכך גם נהגה רשמית במשך שנים בכדי להימנע מהתגרות עם מוסקבה, ורק מסרה כי "התרסקות מסתורית" התרחשה מעל הים הבלטי.

"זה היה ייחודי שמטוס נוסעים הופל בזמן של שלום בטיסה מסחרית רגילה", אמר היסטוריון התעופה הפיני, קרל-פרדריק גוסט, שחוקר את המקרה של 'קלווה' מאז שנות ה-80. למרות שנכתב עליה רבות בספרים ובמחקרים, התעלומה בת 84 שנים סקרנה מאוד את הפינים. האסון המסתורי הוא חלק מהותי מההיסטוריה המורכבת של המדינה הנורדית בתקופת מלחמת העולם השנייה והוא שופך אור על קשריה הבעייתיים עם מוסקבה.

אבל כאמור, החלק החשוב ביותר בסיפור, זו העובדה שהפלת המטוס התרחשה ימים ספורים לפני שסטאלין סיפח את שלוש המדינות הבלטיות, במה שחתם את גורלן של אסטוניה, לטביה וליטא למשך 50 השני הבאות, עד להחזרת עצמאותן ב-1991. מוסקבה כבשה את אסטוניה ב-17 ביוני, כך שבעצם זו היתה הטיסה האחרונה שיצאה מטאלין, אך עד היום לא ברור מדוע הרוסים החליטו להפילה.

השבוע, 84 שנים בדיוק אחרי האסון, צוות צלילה וחילוץ באסטוניה הודיע כי איתר את חלקי המטוס האבוד בעומק של כ-70 מטרים מתחת לפני הים, וכי הם נמצאים במצב טוב מאוד ושמורים היטב. תיעוד שצולם על ידי רובוטים תת-מימיים, הציג תמונות ברורות של שלושת גלגלי הנחיתה של  היונקרס, אחד המנועים וחלקים מהכנפיים.

"בעיקרון, התחלנו מאפס. נקטנו בגישה אחרת לגמרי לחיפוש", הסביר קאידו פרמיס, דובר חברת הצלילה והחיפוש התת-ימי 'טוקריטודה' האסטונית, את סיבת הצלחת צוותו לאתר את שרידי המטוס, אחרי שניסיונות קודמים עלו בתוהו, בהם מבצע חיפוש שהוזמן על ידי ממשלת אסטוניה מהפנטגון ב-2008, בו נטלה חלק ספינת החיפושים האוקיינוגרפית של הצי האמריקני.

לדברי פרמיס, השרידים שהינם בדרך כלל מעוותים, בשילוב של קרקעית הים המתאפיינת בתצורות סלע, עמקים וגבעות, משימת החיפוש היא מאתגרת למדי וקל מאוד לפספס חלקים קטנים ופסולת מהמטוס. "טכניקות רבות התפתחו כמובן במהלך הזמן, וניתן לקבל תוצאות באמצעות טכנולוגיה טובה, אבל תמיד צריך גם מזל".

פרמיס וקבוצתו קבעו באופן החלטי שהחלקים שאותרו שייכים ל'קלווה', בגלל העיצוב הייחודי והמוכר של היונקרס 52 מתוצרת גרמניה, שהיה בין המטוסים האירופיים הפופולריים ביותר בשנות ה-30 ותחילת שנות ה-40.
הדיפלומט האמריקני הנרי אנת'יל ג'וניור, שנחשב עד היום לאחד ההרוגים הראשונים של ארה"ב במלחמת העולם השנייה, היה על סיפון המטוס כאשר הוא נפל.

אנת'יל בן ה-27, היה בשליחות ממשלתית דחופה לפינוי חומר דיפלומטי רגיש מנציגויות ארה"ב בטאלין ובריגה בירת לטביה, בשל המידע שהיה בידי ארה"ב על כוונתה של מוסקבה לספח את המדינות הבלטיות הקטנות.

על סיפון המטוס היו בסך הכל 227 ק"ג של חומר דיפלומטי, הן ממה שהכילו חבילותיו של אנת'יל והן ממה שהיה בכליהם של שני הדיפלומטיים הצרפתים שנספו, אשר זוהו כפול לונגו ופרדריק מרטי.

עשרות שנים לאחר הפלת המטוס, דייגים אסטוניים וכן מפעיל המגדלור באי, סיפרו לתקשורת הפינית כי צוללת סובייטית עלתה סמוך לאתר ההתרסקות של קלווה, ואספה משם פריטים שונים, בהם חבילות של מסמכים. עדותם הובילה לתיאוריות קונספירציה שונות בנוגע לתוכן החבילות שאלי קשור להחלטת מוסקבה להפיל את המטוס, עם זאת, הסיבה האמיתית מעולם לא התבררה.

שגרירות ארה"ב בטאלין תיעדה וחקרה ביסודיות את המקרה לאורך השנים. דובר השגרירות מייק סניידר, אמר לסוכנות הידיעות AP השבוע, כי "החדשות על מיקום שרידי מטוס הנוסעים קלווה מעוררות עניין רב עבור ארה"ב, שכן הדיפלומט הנרי אנת'יל שהיה על סיפונו, נחשב לאחד ההרוגים הראשונים בארה"ב במלחמת העולם השנייה". הוא הוסיף כי וושינגטון עוקבת מקרוב אחר מאמצי חברת החיפושים.

פרמיס, דובר חברת הצלילה והחיפוש האסטונית, אמר כי הצוות יתמקד כעת ביצירת תמונות תלת-ממד של שרידי המטוס מקרקעית הים, וכי הם ידונו עם הרשויות באסטוניה על האפשרות להעלות חלק מהפריטים במידה ויתגלו, כמו שרידים אנושיים או חלקים מטען המטוס.

רוסיה פינלנד מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד