כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
התמוטטות חוק וסדר

מחירי טבק גבוהים: כנופיות בעזה משתלטות על סגריות מוברחות

משאיות סיוע ומחסני אחסון הפכו למטרות של מבריחים פלסטינים שמחפשים סיגריות שהוחבאו בתוך משלוחים, כך אומרים גורמים רשמיים באו"ם ובישראל

מחירי טבק גבוהים: כנופיות בעזה משתלטות על סגריות מוברחות
סיגריות צילום: pixabay

קבוצה של גברים פלסטינים ניגשה בשבוע שעבר למחסן של האו"ם במרכז עזה ודרשה גישה לסיוע המאוחסן בתוכו. החבורה לא התעניינה במזון, דלק או תרופות. היא רצתה משהו שנראה בעיניה בעל ערך רב יותר: סיגריות מוסתרום שהוחבאו בסיוע ההומניטרי.

התקרית, היא מכשול חדש ומשמעותי במשלוחי סיוע, הברחות סיגריות פורחות ברצועה בשל מחירי הטבק הגבוהים, והתמוטטות החוק והסדר בעזה מחריפה עוד יותר את המצב, כך מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

על פי הדיווח, משאיות סיוע ומחסני אחסון הפכו למטרות של מבריחים פלסטינים שמחפשים סיגריות שהוחבאו בתוך משלוחים על ידי שותפיהם, כך אומרים גורמים רשמיים באו"ם ובישראל. פושעים מקומיים תוקפים גם כלי רכב שלדעתם מסתתרות שם סיגריות.

סיגריות נמכרות בסכום של עד 25 דולר לחפיסה, כך שהשגת אפילו פאקט סיגריות יכול להיות רווחי מאוד.

הסחר בסיגריות נמשך חודשים, כאשר הסיגריות הוברחו דרך מעבר רפיח בין מצרים לעזה, בו שלט חמאס. אבל כאשר כוחות צה"ל השתלטו על המעבר ב-6 במאי, משלוחי סיגריות פסקו. מבריחי סיגריות מצאו נתיב אחר דרך מעבר כרם שלום בין ישראל לעזה, אך לא הצליחו להסיט את המשאיות הצידה כדי לפרוק את הסגריות שלהם, כפי שעשו ברפיח.

התקפות פליליות על שיירות סיוע גרמו ללמעלה מאלף משאיות עם סיוע הומניטרי להישאר בצד העזתי של מעבר הגבול בכרם שלום ולא לנוע.

גורם באו"ם אמר כי הגיעו שלושה חמושים למחסן נוסף של האו"ם במרכז עזה, בדרישה לבצע חיפוש. הם מצאו את הסיגריות שחיפשו. "סיגריות הפכו כמו זהב בעזה", אמר הבכיר.

גורמים ישראלים אמרו כי מצאו סיגריות מוברחות בתוך הסיוע ההומניטרי או נשאות על ידי נהגים עצמם. לפעמים מבריחים דוחפים סיגריות לתוך אבטיחים חלולים או לתוך שק או קרטון של סחורה, כך אמר גורם פלסטיני שמכיר את פעולות ההברחה.

"הישראלים מבצעים בדיקות יסודיות על כמה קופסאות נבחרות, אבל לא יכולים לבדוק כל חבילה, קופסה או קרטון בודדים", אמר. 

גבר פלסטיני בדיר אל בלח סיפר כי ראה חמושים על משאיות פותחים שקי קמח כדי לבדוק אותן בקפידה. כשלא מצאו דבר הם המשיכו הלאה. 

"אם השקיות האלה היו מכילות סיגריות, האנשים האלה היו הורגים את כל מי שנגע בהן", אמר האיש.

העיתון דיווח כי אנשים לא מעשנים יותר בציבור בעזה. "כל מי שמעשן סיגריה שעולה יותר מ-10 דולר מתבייש להראות את פניו לילדיו בזמן שהוא מעשן, בידיעה שההתמכרות שלו היא מחלה", אמר אבו סולימאן, בן 66, מדיר אל בלח.

מלחמת חרבות ברזל סיגריות עזה חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד