ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
אחרי הדיון

"חוק בן גביר": המכתב שהגיש המפכ"ל לבג"ץ - ותגובת השר

לאחר שנמנע ממנו לדבר במהלך הדיון היום, המפכ"ל יעקב שבתאי הגיש לבג"ץ את עמדתו לגבי החוק לשינוי פקודת המשטרה. בן גביר האשים את המפכ"ל בתגובה: "החל להפוך לעומתי כלפיי"

"חוק בן גביר": המכתב שהגיש המפכ"ל לבג"ץ - ותגובת השר
המפכ"ל ובן גביר צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיש הערב לבג"ץ את עמדתו לגבי החוק לשינוי פקודת המשטרה, שמרחיב את סמכויות השר לביטחון לאומי וקובע כי השר יקבע את המדיניות - זאת כאשר המפכ"ל יממש אותה בשטח בלבד. 

המפכ"ל כתב במכתבו: "מאז שנחקק החוק אנו עדים לתהליך התערערות עקרונות בסיסיים מאוד של עבודת המשטרה – משטרה מקצועית, ממלכתית, א-פוליטית, אשר פועלת אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים".

שבתאי הוסיף: "עצמאות המשטרה והא-פוליטיות שלה במסגרת הפעלת סמכויותיה ומילוי תפקידה היא קריטית ליכולתה לתפקד ולאכוף את החוק. שוטר המפעיל סמכות כלפי אזרח מייצג את החוק ולא את השר". 

"הבהרתי כבר, כי איני מתנגד להסדרה חוקית של תפקיד השר לביטחון לאומי ביחס למשטרה. הסדרה כזו אף תהיה מבורכת. חקיקה מסוג זה יש לעשות בזהירות ולאחר עבודת מטה מעמיקה אשר תגדיר את 'הרעיון המסדר' שממנו ניתן יהיה לגזור את ההסדר הראוי", המשיך המפכ"ל שבתאי. 

עוד כתב שבתאי במכתבו: "החקיקה נדרשת לעסוק לא רק בסמכויות השר אלא במקביל לבסס את עצמאות המשטרה בהפעלת שיקול הדעת ואת הא-פוליטיות שלה, כפי שנקבע גם בוועדות קודמות ובפסיקה של בית המשפט הזה. בחוק הנוכחי חסרות הקביעות האלה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה למכתבו של המפכ"ל: "המסמך שהגיש המפכ"ל היוצא לבג"ץ בו הוא כביכול "חרד" מהשינויים בפקודת המשטרה הוא לא יותר מהצגה מגוחכת. במשך השנה האחרונה המפכ"ל השתדל ככל יכולתו, גם אם לא בהצלחה רבה, לממש את מדיניותי כשר לביטחון לאומי ולהיענות לבקשותיי". 

עוד הוסיף השר בן גביר: "בחודשיים האחרונים, על רקע סיום תפקידו ורצונו להיות חלק ממחנה כוח קפלן, החל להפוך לעומתי כלפיי, באמצעות החנפה ליועמ"שית ותת תפקוד במילוי תפקידו. אלו פני הדברים וכך יש להתייחס אליהם".

כזכור, בג"ץ דן היום בעתירות שהוגשו נגד התיקון לפקודת המשטרה שמרחיב את סמכויות השר לביטחון לאומי, זאת לאחר שהחוק אושר בקריאה שלישית לפני למעלה משנה. העותרים טענו כי התיקון הופך את השר בן גביר למעין "מפכ"ל על".

איתמר בן גביר קובי שבתאי בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד