ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
הערכת צה"ל

אחרי 8 חודשי לחימה: זה מצבו של חמאס כיום בכל הפרמטרים

מה מצב המנהרות, היכולת השלטונית של חמאס, כמה מחבלים חוסלו עד כה במשך שמונת חודשי הלחימה | כמה רקטות נותרו בידי חמאס, עד כמה ועד לאן מגיעות יכולות הירי של ארגון הטרור נכון להיום ה-256 | ומה באשר לסינוואר ומוחמד דף

אחרי 8 חודשי לחימה: זה מצבו של חמאס כיום בכל הפרמטרים
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן כינס בשבוע שעבר דיון נרחב שנמשך מספר שעות, ועסק ב״הערכת כשירות האויב״, בה מסר תמונת מצב רחבה על מצב חמאס כיום בכל הפרמטרים. הכתב הצבאי של גל"צ דורון קדוש מפרסם את עיקרי הדברים.

קודם כל - השורה התחתונה היא שבפיקוד הדרום סבורים שחמאס חדל מלהיות צבא טרור סדור ומאורגן, והפך ל״צבא גרילה״ שבנוי מהתארגנויות מקומיות.

"הערכת כשירות אויב" היא תמונת מצב שבנויה ממספר מרכיבים, שכל אחד מהם מודד את הפגיעה בחמאס בפרמטר מסוים. החיבור של סך הרכיבים מעניק תמונה שלמה על מצבו של חמאס כיום, לאחר 8 חודשי מלחמה, ולצד ההישגים המוכרים - יש בתמונה הזו גם לא מעט אתגרים שנותרו.

דובר צה"למלחמת חרבות ברזלצילום: דובר צה"ל

פו"ש - פיקוד ושליטה

בצה"ל סבורים כי חמאס איבד את יכולת הפיקוד האחידה בכל הרצועה. כלומר: כל מפקד מקומי שולט במרחב שלו, ללא תיאום וקשר ביניהם. 12 מתוך 24 מג״דים בחמאס חוסלו, יש להם מחליפים. לפי צה"ל - איכותם פחותה. הפוסטר שבו מסמנים את המחוסלים - כבר הוחלף בגרסה עדכנית יותר.

יחיא סינוואר ומוחמד דף - שתי הדמויות החשובות ביותר - טרם חוסלו, ולפי גורמים בפיקוד הדרום, הם עושים כל מאמץ לשמר את שרידותם מתוך הבנה שיש לשרידותם השלכות רחבות יותר על כל הארגון במובנים רבים.

בצה"ל טוענים כי בשום שלב במלחמה - לא היה לנו נ״צ מדויק של סינוואר או דף באותו רגע נתון.

תמ"ס - יכולות ירי רקטי תלול מסלול

ההערכה בצה״ל - לחמאס נותרו מאות בודדות של רקטות לטווח ארוך (מאשדוד צפונה). בנוסף, נשארה להם יכולות ירי במטחים של עד כ-10 רקטות לכל היותר.

דובר צה"למלחמת חרבות ברזלצילום: דובר צה"ל

עוד מעריכים בצה"ל כי הרקטות ארוכות הטווח מאוחסנות במחנות המרכז, חאן יונס ורפיח. בצפון הרצועה - נותרו יכולות ירי לטווח קצר. קצין בכיר מבהיר: "לא נגיע לאפס רקטות, נגיע כמעט לאפס". 

תת״ק (תת קרקע) - מערך המנהרות של חמאס 

הרבה מספרים נזרקו לאוויר ביחס למערכת הענפה הזו של חמאס. לפחות כרגע, בצה"ל מעריכים שהיקף המערכת התת קרקעית הזו הוא כ-500 ק"מ בסך הכל.

מנהרות ההברחה בין רפיח למצרים - עד כה אותרו 25 כאלה. הערכת גורמי הביטחון: יש כ-40 לכל היותר, כלומר לא כולן אותרו.

פעילים

צה"ל חיסל עד כה כ-14,000 מחבלי חמאס, מתוך כ-30,000 פעילי הזרוע הצבאית. כלומר מעריכים שנותרו כ-15,000 פעילים בחיים.

דובר צה"למלחמת חרבות ברזלצילום: דובר צה"ל

מתוכם - גורמי המודיעין מעריכים שכ-5,000 נמלטו מלחימה מול צה״ל. הם מוגדרים ״ברחנים״, ורובם נמלטו מאזורי התמרון, כנראה ללא נשק, לאזורי העקורים. ה״ברחנים״ הם עדיין מחבלי חמאס אבל אינם פעילים, ובצה״ל עדיין מגדירים אותם חלק מהסד״כ הלוחם של חמאס - כי בכל רגע נתון הם יכולים לאחוז נשק ולחזור לנהל לחימה מול כוחותינו, וגם לנצל הזדמנויות מקריות. ועם זאת, הסד״כ הפעיל שנותר ברצועה מונה כעת כ-10,000 מחבלים.

יכולות שלטוניות 

החלק אולי המעניין ביותר הוא הערכת כשירות האויב. צה"ל מעריך שנותרו בצפון רצועת עזה כ-2,000 מחבלים. לפי גורמי הביטחון, זו לא ״מסה מספקת״ כדי לאחוז בשליטה מלאה על כל צפון הרצועה, אבל זה גם עדיין מספר גדול שלא מאפשר להכניס כרגע חלופה שלטונית אחרת.

דובר צה"לפעילות כוחות צה"ל ברצועהצילום: דובר צה"ל

לפי הערכת צה״ל: "הולכים ומתקרבים לנקודה שבה בצפון הרצועה יוכל לצמוח גורם שיהווה אתגר שלטוני לחמאס".

השאלה שבה צה״ל לא עוסק והיא לפתחו של הדרג המדיני היא מי הגורם שישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי. תכניתו של שר הביטחון יואב גלנט ליצור "בועות הומניטריות" לא יצאה לפועל, ויש חילוקי דעות במערכת הביטחון ביחס לסיכויי הצלחתה.

חמאס מלחמת חרבות ברזל ירון פינקלמן צה"ל מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד