ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
מחקר חדש

39 אחוזים מאזרחי העולם נמנעים מצריכת חדשות

מדובר בעלייה של 10 אחוזים מלפני שבע שנים. "מרגישים יותר ויותר מבולבלים מכמות החדשות שמסביב בעוד שאחרים מרגישים עייפות מהפוליטיקה". רק 40 אחוז מהנשאלים השיבו כי הם מאמינים לתקשורת. הסקר נערך בקרב למאה אלף בני אדם

39 אחוזים מאזרחי העולם נמנעים מצריכת חדשות
צלחות לווין צילום: יצחק הררי, פלאש 90

יותר ויותר אנשים ברחבי העולם מתרחקים מדיווחי החדשות ומתארים אותן כ"מדכאות, חסרות רחמים ומשעממות", כך עולה ממחקר עולמי חדש שפורסם בימים האחרונים על ידי מכון רויטרס של אוניברסיטת אוקספורד.

לפי הדו"ח, כמעט ארבעה מתוך עשרה אנשים ברחבי העולם, שהם כ-39 אחוז, אמרו שלפעמים ואפילו לעתים קרובות הם נמנעים באופן פעיל מצריכת חדשות, זאת לעומת 29 אחוז שענו כך ב-2017.

לדברי מחברי הדו"ח, ייתכן והמלחמות באוקראינה ובמזרח התיכון תרמו לרצונם של אנשים להימנע מחדשות, כאשר לטענתם מדובר בהימנעות שיא שטרם תועדה בעבר. המחקר בוצע בקרב כמעט 95 אלף מבוגרים ב-47 מדינות, והוא נערך במהלך ינואר ופברואר האחרונים.

הדו"ח מציין את העובדה שבשנה האזרחית הנוכחית הלכו מיליארדי אנשים ברחבי העולם לקלפיות בבחירות לאומיות ואזוריות, מה שלטענתו דווקא הגביר את העניין בצריכת חדשות במספר מדינות, כולל ארצות הברית. עם זאת, המגמה הכוללת נותרה באופן מובהק כלפי מטה, כך על פי המחקר.

בקרב האנשים שצורכים חדשות, אזי רק 46 אחוז השיבו כי הם מתעניינים מאוד בחדשות, זאת לעומת 63 אחוזים שהצהירו כך לפני כשבע שנים ב-2017, מה שמהווה ירידה משמעותית של 17 אחוז בנתון המתעניינים. באופן ספציפי, בבריטניה, העניין בחדשות פחת כמעט בחצי מאז 2015.
"סדר היום החדשותי היה כמובן קשה במיוחד בשנים האחרונות", אמר מחבר הדו"ח ניק ניומן, לרשת BBC.

הוא הוסיף: "היה את המגיפה ולאחר מכן המלחמות, אז זו תגובה טבעית למדי עבור אנשים להתרחק מהחדשות, בין אם זה כדי להגן על בריאותם הנפשית, ובין אם זה פשוט מתוך רצון להמשיך את החיים כרגיל".

לדברי ניומן, אלו שבוחרים להימנע באופן סלקטיבי מהחדשות עושים זאת לעתים קרובות מכיוון שהם מרגישים "חסרי אונים" מולן. "אלו אנשים שחשים כי אין להם שליטה על דברים מסיביים שמתרחשים בעולם. יש אנשים שמרגישים יותר ויותר המומים ומבולבלים מכמות החדשות שמסביב, בעוד שאחרים מרגישים עייפות מהפוליטיקה", הוסיף.

מבחינת רמת האמון של האנשים בדיווחי החדשות, הנתון נשאר יציב יחסית סביב ה-40 אחוז, אם כי הוא עדיין נמוך בכארבעה אחוזים מכפי שהיה בשיא מגפת הקורונה, כך לפי תוצאות המחקר. בבריטניה עצמה, האמון בחדשות עלה מעט והוא עומד על 36 אחוז, אך נותר נמוך בכ-15 אחוז מאשר לפני משאל העם על הברקזיט ב-2016.

חדשות בריטניה רויטרס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד