כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
"אינם מס"

ביקשו להתחמק מתשלום הוצאות הפיתוח לרמ"י אך נדחו ע"י בית המשפט

בית המשפט קבע כי הוצאות הפיתוח בנתיבות יהיו בהתאם להסכם הגג של העיר | ביהמ"ש עמד על החשיבות של מדיניות הסכמי הגג כחלק ממאמץ המדינה להתמודד עם משבר הדיור

ביקשו להתחמק מתשלום הוצאות הפיתוח לרמ"י אך נדחו ע"י בית המשפט
נתיבות צילום: שאטרסטוק

שופט בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, גד גדעון, קיבל את עמדת המדינה ודחה את העתירה שהוגשה על ידי חברת טרנקילו ייזום פרויקטים בע"מ, עדי מסורי ואיל מסורי כנגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית נתיבות בנוגע למגרשים אותם היו זכאים לרכוש בפטור ממכרז בשכונות החדשות "נווה שרון" ו-"שערי העיר" בנתיבות. בנוסף, חויבו העותרים בתשלום הוצאות בגובה 40,000 שקלים.

מדובר בקרקע חקלאית שבעבר הוקצתה לחברת הזרע ולמושב תקומה. לאחר שינוי ייעוד הקרקע מחקלאית למגורים, נחתם הסכם השבה ופיצוי שבהתאם לו הושבה הקרקע לרמ"י. תמורת השבת הקרקע לרמ"י במועד, העותרים היו זכאים לרכוש מגרשי מגורים, בפטור במכרז, תוך שהם מתחייבים לשלם את הוצאות הפיתוח של הקרקע כפי שידרשו על ידי רמ"י.   

העותרים טענו כי רמ"י אינה מוסמכת לגבות את הוצאות הפיתוח שגובהם עולה על האגרות וההיטלים לפי חוקי העזר העירוניים וכי הם מהווים מס שנגבה שלא כדין.   

בית המשפט קיבל את עמדת המדינה שיוצגה על ידי עו"ד גלי צימרמן - חדאד מפרקליטות דרום אזרחי ועו"ד ליטל דדון מרמ"י וקבע כי הוצאות הפיתוח אינם מס, אלא התחייבות חוזית שהעותרים נטלו על עצמם. עוד נקבע כי לאור הוראות ההסכם העותרים לא יכולים לטעון כנגד גביית הוצאות הפיתוח. 

בנוסף, קבע בית המשפט כי רמ"י מוסמכת לגבות הוצאות פיתוח ועמד על חשיבות הסכמי הגג והוצאות הפיתוח המסייעות לאינטרס הציבורי הלאומי במאבק בעלייה במחירי הדיור ובאינטרס לבנייה מהירה של יחידות הדיור. 

המדינה התקשרה בשנים האחרונות בעשרות הסכמי גג עם הרשויות המקומיות השונות. בחודש דצמבר 2017, נחתם הסכם גג בין עיריית נתיבות ומדינת ישראל במעמד ראש הממשלה, שר האוצר, שר הבינוי והשיכון, ראש מטה הדיור, מנהל רשות מקרקעי ישראל וראש עיריית נתיבות.

הסכם הגג שנחתם בנתיבות צופה את מגמות ההתפתחות של העיר בעשור הקרוב עם 13,103 דירות שצפויות להבנות בשכונותיה המערביות של העיר, בהשקעות ממשלתיות חסרות תקדים של כ-4.7 מיליארד שקלים בתשתיות צמודות, תשתיות-על, מוסדות ציבור ושדרוג שכונות ותיקות. הסכם הגג מציב יעד אכלוס שעשוי להגדיל את אוכלוסיית העיר בכ-50,000 תושבים בתוך עשור ולהכפיל את מספר תושביה, וכך יהפוך אותה לעיר מחוז מרכזית בנגב הצפוני. עם החתימה על ההסכם ניתן האות לפרסום המכרז הראשון לשיווק 2,045 דירות, שכמחציתן יוצעו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". 

 
בנייה נתיבות דירות רשות (מינהל) מקרקעי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד