ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
"זאת הכלכלה, טמבל"

"מראש היה ברור שאי אפשר לנצח במלחמה הזאת"

"נלחמים נגד אויב שאנחנו מתחזקים את הכלכלה שלו, חמאס עושה על זה כסף. מכל משאית הוא לוקח לעצמו והוא מתעשר"

"מראש היה ברור שאי אפשר לנצח במלחמה הזאת"
גיורא איילנד צילום: מסך ערוץ 12

אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, מתייחס הבוקר (שלישי) לאופן ניהול המלחמה וטוען כי היא אינה מתנהלת נכון.

"הערכתי מהשבוע הראשון שלא ניתן להשיג את הניצחון בדרך בה המדינה פועלת", אמר לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103. "לצערי צדקתי. יש פה אי הבנה עמוקה של טבע המלחמות במאה ה־21".  

איילנד הסביר את הפער בין הטרמינולוגיה שרווחת בישראל לבין המציאות בשטח: "בעזה יש מדינה, והיא מדינה שנשלטת על ידי חמאס מאז 2007 שהצליחה לגייס את כל הכוחות האזרחיים של רצועת עזה כדי לתמוך באידאולוגיה שלה, ולכן כל ראשי העיריות, כל משרדי הממשלה, והארגונים הלאומיים הם חלק מהסיסטם. ב-7 באוקטובר מדינת עזה פתחה במלחמה נגד מדינת ישראל".

בהמשך הדגיש כי "אנחנו מדברים על ארגוני ענק, מצוידים מכף רגל ועד ראש. יש צבא שנהנה משלושה יתרונות שלא שמים לב אליהם: הפעם הם קיבלו את הטכנולוגיה האירנית הכי מתקדמת שישנה, והטכנולוגיה הזאת סגרה את הפער העיקרי שהיה לישראל עליהם: היום יש גם להם נשק מדויק". עוד הוסיף כי "אין בעיה, לא לחמאס ולא לחיזבאללה, לגייס כמה שיותר אנשים, כי זו הדרך הכי נוחה לגייס כסף הוא להצטרף לארגונים האלה".

"נכנסנו פה עם הראש בקיר"

"גם הדרג המדיני וגם הצבא אמצו את הסלוגן של לחץ צבאי, אנחנו יותר חזקים מהם ולכן ננצח אותם. לא ניתן לנצח ארגונים כאלה גם בגלל המנהרות שיוצרות מצב חסר תקדים. בעוד שהם נמצאים עמוק בתוך האוכלוסייה, היא חלק מהסיסטם שנלחם נגדנו, בעוד שאנחנו כפופים לחוקים שנקבעו לפני שבעים וחמש שנה, שנכונים למלחמה בין שתי מדינות ולא למלחמה מהסוג הזה. ולכן מראש לי היה ברור שאי אפשר לנצח במלחמה הזאת. לכן נכנסנו פה עם הראש בקיר מתוך אמונה שהכוח הצבאי העודף שלנו יכריע את החמאס".

"גם אם פירקנו שרשרת פיקוד בגדוד כזה או אחר, הגדוד יתפזר. כמו שנתת מכה על קן של נמלים, אז נכון שהמלכה הנמלה לא שולטת בנמלים האחרות, אבל יש לך המון נמלים שהתפזרו. כל חולייה של שלושה מחבלים שיודעים להסתתר במנהרה או במרתף של בית, מסוגלת להמשיך להילחם. כל זה רחוק מהשפעה על המנהיג".

"לאורך כל ההיסטוריה, מה שניצח מלחמות הוא הכלכלה"

"לאורך כל ההיסטוריה, מה שניצח מלחמות הוא הכלכלה: הצד המנצח היה יכול לייצר יכולות כלכליות גוברות על הצד האחר", אמר בהמשך, "בעזה המצב הוא הפוך: אנחנו נלחמים נגד אויב שאנחנו מתחזקים את הכלכלה שלו, חמאס עושה על זה כסף. מכל משאית הוא לוקח לעצמו והוא מתעשר. אתה לא יכול לנהל מלחמה כשאתה מחזק את היכולות הכלכליות של הצד השני".

 בסיום השיחה הציע איילנד מה לעשות עכשיו: "אני אומר בעצב: נכון ללפני חודשיים היה סיכוי סביר להגיע להסכם של סיום המלחמה תמורת החזר החטופים. היום הסכם כזה לא יקרה, והדבר הנכון לעשות הוא להשתלט על ציר פילדלפי עד הסוף, זה קורה וזה חשוב, להישאר בביתור הרצועה כפי שנעשה במסדרון נצרים, להסיג את יתר הכוחות לפרימטר סביב עזה, ולנהל מלחמה חסכונית מתוך איזו תקווה שאם נסיט את המאמצים לצפון ההצלחה שם תחזור לנו בצורה חיובית לעזה", ציין.

גיורא איילנד חמאס עזה מלחמת חרבות ברז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד