ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
מלחמה או הסכם

לפיד: "בממשלה שלנו חיזבאללה לא העז לתקוף"

ראש האופוזיציה לפיד על המתרחש בצפון: "צריך לתת הזדמנות למהלך מדיני לפני ששורפים מדינה שלמה"

לפיד: "בממשלה שלנו חיזבאללה לא העז לתקוף"
לפיד בעצרת לשחרור החטופים צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ברקע הלחימה העזה ברצועה וההסלמה המשמעותית בשבועות האחרונים בגבול הצפוני, שמדרדרת את האזור לסף מלחמה רחבה, ראש האופוזיציה ורה"מ לשעבר יאיר לפיד התייחס הבוקר (שלישי) לשלל הזירות ולהפגנות נגד הממשלה. 

לפיד תקף את הממשלה בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל: "אם יש דבר שמחליש אותנו מול אויבנו, זאת הידיעה שיש לנו ממשלה מטורללת. מעולם לא הייתה לנו ממשלה יותר לא מתפקדת דווקא בימים הכי גרועים למדינת ישראל, אחרי האסון הכי גדול שקרה לעם היהודי מאז השואה, עם ממשלה שלא מצליחה לעשות שום דבר, לא לתושבי הדרום ולא לתושבי הצפון - כולם מדברים על אוזלת יד מוחלטת. הממשלה הזאת התמחתה רק בדבר אחד: בלחפש אשמים לכשלים שלהם. קחו אחריות – אם שום דבר לא מתפקד לכו הביתה".

כאן 11  עמוס הוכשטיין עם לפידצילום: כאן 11

לראש הממשלה קרא לפיד בריאיון לרדיו 103 להתפטר: "אין מדינה בעולם שבה בן אדם כמו נתניהו נשאר ראש ממשלה ב-8 באוקטובר, לא כל שכן שמונה וחצי חודשים אחר כך. הם רוצים להסיט את הדיון. ה-7 באוקטובר זה על שמך זה באחריותך, זה באשמתך. הוא צריך ללכת הביתה."

"למלחמות אתה יוצא בזמן שמתאים לך, ולא בזמן שמתאים לאויביך"

לאחר מכן התייחס לפגישתו עם שליח הממשל האמריקני ללבנון עמוס הוכשטיין שנמצא כעת בארץ בניסיון למצוא פתרון דיפלומטי למנוע הסלמה בצפון. "אני מכיר היטב את עמוס, עשינו יחד את ההסכם הימי", אמר לפיד, "זה הסכם על זכויות קידוח גז בים, שבסופו התברר שאין שם גז. איך זה קשור לזה שהממשלה אפשרה התבססות של כוח רדואן על הגבול שלנו, ואז הפצצות במשך שמונה וחצי חודשים? העובדה שבממשלה שלנו חיזבאללה לא העז לתקוף את יישובי הצפון, ולא לעשות שום דבר דומה למה שהוא עושה עכשיו".

לפיד תומך בהשגת הסדר בצפון: "אחד החוקים הכי יסודיים בניהול מדינות הוא שלמלחמות אתה יוצא בזמן שמתאים לך, ולא בזמן שמתאים לאויביך", אמר, "בשלב הנוכחי מה שאתה רוצה לעשות זה להרחיק את חיזבאללה מגבול הצפון, ואתה רוצה לבנות את הצבא ככה שיוכל להתאים את כל האתגרים שלו. אני לא פוסל שימוש בכוח בצפון, כי לא יכול להיות שחבל ארץ פורח נטוש כבר שמונה וחצי חודשים. זה אבסורד".

עמוס בן גרשום/לע"מנתניהו בקרית שמונהצילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

עם זאת סירב להתייחס לתוכן שיחתו עם הוכשטיין, ואמר: "הבעיה הכי גדולה בעבודה מול הממשלה הזאת הוא שהיא עושה דבר אחד ואומרת דבר אחר: מכניסה הרבה מאוד סיוע הומניטרי לעזה, ואז טוענת שהיא לא מכניסה סיוע הומינטרי לעזה; מתקדמת לסיום הלחימה ברפיח, אבל טוענת שהיא תימשך; מורידה את העצימות וטוענת שהעצימות תגבר. זה מייצר בעיה לאנשים שמנסים לייצר מו"מ, כי רוצים לעבוד עם המציאות ולא עם הצהרות".

"האם אפשר להגיע להסדר בצפון? אם אפשר, אז צריך", אמר ח"כ לפיד בהמשך, "הממשלה אמרה שהיא לא תעסוק בעשייה מדינית, כי כמו בכל דבר אחר הם לא עושים שום דבר. הם לא יצרו שולחן עגול, הם לא מערבבים פנימה את הצרפתים שמסורתית יש להם השפעה גדולה בלבנון. כמו שאין להם שום תכנית ליום שאחרי בעזה אין להם תכנית בצפון".

"תושבי הצפון ירצו גב של חיילים בינם לבין האויב ובצדק"

ראש האופוזיציה העלה את האפשרות להסדר שיסיג את כוחות חיזבאללה כתשעה עד עשרה ק"מ מהגבול הבינלאומי, מה שכינה כ'טווח הקורנט': "כולם מדברים על קו הליטני, יש מקומות שבהם הוא קרוב מדי כמו ליד מטולה. אני רוצה לוודא שהתבססות של כוחות רדואן על הגבול שלנו נגמרה, אבל אפשר להגיע להסדר. כל ההיערכות של צה"ל צריכה להיות שונה לגמרי. תושבי הצפון ירצו גב של חיילים בינם לבין האויב ובצדק. זה אומר שהצבא גדל. לצבא יש את המודלים האלה. חלק מהבעיה: הצבא צריך לגדול. העובדה שאנחנו הולכים לוועדת חוץ וביטחון היא לא מריבה שלי עם גולדקנופף, אלא כי יש צבא שאין בו מספיק חיילים, ולממשלה אין הכרה פנימית שאנחנו במצב חירום".

משם נסבה השיחה סביב חוק הגיוס: "אני ממש מסרב לעשות קישור בין העניין של הגיוס לצבא לבין העניין הפוליטי. הגיוס לא קשור לזה, ולא אהפוך את הגיוס לכלי להפלת הממשלה. אנחנו צריכים לגייס אותם מפני שחיילים מתים. ביום שני שעבר הם הצביעו בעד החוק הלא רלוונטי הזה, ידענו שנהרגו ארבעה חיילי גבעתי, והסתכלנו על החיוך המבזה של נתניהו ולא האמנו", ציין.

יאיר לפיד חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד