י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
מיס-קלקולציה

למרות הסתייגות הצדדים, עלולה לפרוץ מלחמה רחבה בצפון

נסראללה אינו חושש להסלים מתוך הבנה שישראל נמנעת ממלחמה רחבה, אך זו עלולה להתברר כטעות קריטית

למרות הסתייגות הצדדים, עלולה לפרוץ מלחמה רחבה בצפון
תקיפות בלבנון צילום: דובר צה"ל

אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, סבורה כי למרות ששני הצדדים, ישראל וחיזבאללה, אינם מעוניינים במלחמה רחבה, המהלכים בשטח יכולים בקלות לדרדר את המצב לשם.

היא מתארת את השתלשלות האירועים מסוף השבוע האחרון: "בפעולה של צה"ל (12 ביוני) חוסל, יחד עם 3 פעילי חיזבאללה נוספים, מפקד יחידת נאצר בחיזבאללה, טאלב סמי עבדאללה, שהיה אחראי ללחימה נגד ישראל בגזרה המזרחית בדרום לבנון.

אבו טאלב הוא הבכיר מבין אנשי הארגון שנהרגו בשמונת החודשים שחלפו מאז ראשית המלחמה בגבול לבנון (מקביל לתא"ל בדרגתו) ועל חשיבותו ניתן גם ללמוד מההלוויה המפוארת לה זכה וכן מעליית המדרגה המשמעותית בתגובת חזבאללה לחיסולו".

"העיתון אל אח'באר, המקורב לגורמי חיזבאללה", היא מציינת, "תיאר פעולה זו של צה"ל כמכה קשה לארגון וכהסלמה מסוכנת, ובכיר הארגון האשם צפי אלדין הבטיח במהלך הלוויתו, שחיזבאללה לא ירתע ויגביר את תקיפותיו הן בהיקף והן במרחק, כפי שאכן אירע בפועל: במהלך ה- 12 ביוני תקף חיזבאללה בהיקף נרחב (כ- 200 שיגורים שגרמו לנזקים ושריפות) ובטווח רחוק יותר מכפי שנהג עד כה (לגליל התחתון ועד צפת, ראש פינה וטבריה)".

"למרות עליית המדרגה בפעילות צה"ל והתגובה המשמעותית והנרחבת של חיזבאללה, שצפוי שתימשך גם בימים הקרובים, לפי שעה", היא סבורה, "נראה כי חיזבאללה עדיין מקפיד לשמור על משוואות התגובה ולהימנע מהדרדרות למלחמה רחבה מצידו".

לדבריה, "בשלב זה הארגון מאמץ את אסטרטגית "מלחמת התשה", בכוונה להמשיך בה עד להשגת הפסקת אש בעזה, מתוך מחשבה כי על אף המחיר הכבד לארגון היא מביאה להישגים מרובים לחזבאללה ול"חזית ההתנגדות" בהובלת איראן; היא מסייעת בשימור שרידותו של חמאס; ומבטיחה ניצחון ועמדה משופרת לארגון בסיום המלחמה הן מול ישראל והן בתוך לבנון".

היא מציינת כי "נראה שנסראללה עדיין מעוניין להימנע ממלחמה רחבה, אך איננו נרתע מהסלמה בפעילותו הצבאית מתוך הנחה, כי ישראל לא מתכוונת לפתוח במלחמה. הנחה העלולה להסתבר כמוטעית נוכח התגברות הקולות בישראל הקוראים למהלך צבאי נרחב נגד חיזבאללה ולבנון; תחושת המיצוי של הלחימה בעצימות גבוהה בעזה; והצורך הדחוף של ממשלת ישראל להשיב את התושבים המפונים בצפון לבתיהם".

"מעבר לכך", היא מדגישבה, "אי אפשר לשלול תרחיש של הגררות שני הצדדים למלחמה רחבה, גם אם העיתוי אינו מתאים להם, בשל אובדן שליטה על האירועים".

 
נסראללה לבנון מלחמה בצפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}