ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
ההחלטה המלאה

בעלת החוב קיבלה הפטר מחובות: זו הסיבה

רשמת חדלות פירעון מלשכת ההוצאה לפועל בחיפה הורתה על מתן הפטר מחובות לחייבת המוכרת כבעלת נכות בשיעור של 75% על רקע נפשי

בעלת החוב קיבלה הפטר מחובות: זו הסיבה
שטרות כסף צילום: נתי שוחט, פלאש 90

רשמת חדלות פירעון לילך לגזיאל אורבך מלשכת ההוצאה לפועל בחיפה הורתה על מתן הפטר מחובות לחייבת המוכרת כבעלת נכות בשיעור של 75% על רקע נפשי.

בהחלטה צוין כי היחידה ילידת 1975, עלתה לארץ מקזחסטן בשנת 1996, מאובחנת כמתמודדת עם סכיזופרניה ועוד. בשנת 2022 ניתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון בעניינה ולא הוטל עליה צו תשלומים נוכח העדר כושר השתכרות, מכוח הפסיקה.

בשנת 2023 הגיש הנאמן דו"ח בו המליץ לביטול ההליך בשל טענות של ניצול לרעה, וכן בשל טענות לפיהן היחידה מחזירה חובות מחוץ להליך ואינה מגישה אסמכתאות לדו"חות. נוסף על כך טען הנאמן, שקיימות סתירות בגרסתה של היחידה וכי חקירתה במשרדו הופסקה ולא הושלמה כנדרש.

בשנת 2024 התקיים דיון בצו לשיקום כלכלי בעניינה של היחידה. במהלך הדיון נחקרה האחרונה, הן על ידי הנאמן והן על ידי כבוד הרשמת, ביחס להכנסותיה מעבודה או מכל מקור אחר ובנוגע למצבה הבריאותי, הכלכלי והכללי. לאור החקירה שנערכה הגיעה הרשמת למסקנה שעצם חקירת היחידה במהלך הדיון, הן על ידי הנאמן והן על ידי כבוד הרשמת כאמור, ריפאה את הפגם של הפסקת החקירה מול הנאמן במשרדו, וכל זאת בשים לב לנכות הנפשית ולאופי המחלה עמה מתמודדת היחידה. 

כמו כן, בעקבות החקירה, הגיעה הרשמת למסקנה כי מלבד הקצבה עליה מסתמכת היחידה, לא קיימת הכנסה ממשית או יציבה ממנה ניתן לגזור צו תשלומים.

באשר לטענות שהופנו בנוגע להעדפת נושים, היחידה טענה שהיא מחזירה חובות שוטפים באופן פרטי לאנשים בחנויות ובדירות בהן התגוררה. כבוד הרשמת הבהירה בהחלטתה, כי לא ברור מהם הסכומים ששולמו והאם מדובר בחובות שנוצרו לפני או אחרי הצו לפתיחת הליכים והוסיפה, כי אין באמור כדי לקבוע שהתנהלותה הייתה נכונה, אך כי בנסיבותיה המיוחדות של היחידה, לא מצאה שמדובר בפגם המצדיק את ביטול ההליך. 

עוד ציינה הרשמת שמהדו"ח הפסיכיאטרי של היחידה עולה, כי היא מוכרת למערכת הפסיכיאטרית משנת 2006 ונמצאת במעקב משנת 2018, כך שבנסיבותיה אין תוחלת בהליכי גבייה וכי הנסיבות מטות את הכף לטובת מתן הפטר. מכאן שביטול ההליך, אשר לא יסייע בגבייה כאמור וכן, לא יסייע ליחידה לצאת לדרך חדשה ולהשתקם, אינו התוצאה הראויה וההמלצה לביטול ההליך נדחתה. 

"מערכת ההוצאה לפועל מנהלת הליכי חדלות פירעון ליחידים במטרה להסדיר את חובותיהם, אך זו אינה מטרתו העיקרית והיחידה של ההליך. בפני הגורם השיפוטי, מתנהלים תיקים של יחידים המתמודדים עם אתגרים שונים ומגוונים ולכן כל מקרה נבחן לגופו ופסקי דין ניתנים על בסיס המידע שמובא לתיק ועל בסיס ההתרשמות של מיכולתו של היחיד להסדיר חובותיו". 

לאור כל האמור, קבעה הרשמת כי מתוך הכרה במציאות הקשה ומצבה הנפשי והכלכלי של היחידה, כמו גם בהעדר נכסים ולאור העובדה כי ליחידה נקבע על ידי המל"ל אובדן כושר בשיעור 75%, ובהעדר צפי לשינוי במצבה (נוכח מחלת הסכיזופרניה) ושעה שלא מצאה שהיחידה התנהלה בחוסר תום לב המצדיק את ביטול ההליך, היא מורה על מתן צו הפטר בעניינה.

הוצאה לפועל חוב כספי משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד