ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
דרמה מטורפת

החיילים לא ידעו על מבצע החילוץ הדרמטי; רכב החילוץ השני נתקע

לוחמי כפיר שהשתתפו בפשיטה אוגדתית על דיר אל-בלח לא ידעו שהם מכינים את הקרקע למבצע לחילוץ נועה, אלמוג, שלומי ואנדריי משבי חמאס. גם סיירת הצנחנים מודרה עד לרגע האחרון ממש

החיילים לא ידעו על מבצע החילוץ הדרמטי; רכב החילוץ השני נתקע
ההרס בנוסיראת אחרי מבצע חילוץ החטופים צילום: Khaled Ali/Flash90

במשך חמישה ימים של פעולה קרקעית רועשת במרכז רצועת עזה, מאות לוחמי חטיבות כפיר, 7 והצנחנים לחמו במחבלי חמאס וביצעו משימות הכנה מיוחדות מבלי שידעו למה הן מיועדות.

יואב זיתון מדווח בווינט כי ההכנות הקדחתניות ל"מבצע ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים הישראלים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו משבי חמאס נוהלו תחת מידור כבד. בצמרת צה"ל הצליחו לשמור בסוד את הפעולה המתוכננת מלוחמי הגדודים שהתחילו לפני שישה ימים את המבצע האוגדתי שהוגדר באופן רשמי ל"מזרח דיר אל-בלח ונוסייראת, ובאופן ממוקד", ככל הנראה כדי לא לעורר חשד בצד השני ומידיעה שבנוסייראת, מדרום לעיר עזה, מוחזקים החטופים.

על פי הדיווח, מאות לוחמי חטיבות החי"ר והשריון שהוזנקו אתמול סביב 11:00 בבוקר לסייע בחילוץ כוחות הימ"מ היו במשך שעות ארוכות בעמדות הזנקה מסביב לנוסייראת, ועודכנו על משימתם רק בהיתקלות הראשונה של הימ"מ עם המחבלים. רק המג"דים עודכנו מראש על הפעולה, וגם זה, ביום-יומיים שקדמו למבצע.

רס"ן אליאב, קצין האג"ם של חטיבת כפיר סיפר על הדרמה: "היינו הראשונים לקלוט את הימ"מ ונחשפנו ליכולות המטורפות שלהם. במשך דקות ארוכות, בשטח ותחת אש, זה היה מורט עצבים ונדמה כסרט הוליוודי. כששמעתי בקשר האוגדתי '1 בידינו', ואז '3 בידינו', הלב שלי פעם בעוצמה. הרכב שנתקע היה תרחיש שלקחנו בחשבון, ולכן נכנסו מהר ובאגרסיביות כדי להטעות האויב".

ב-Ynet דווח כי מפקד פלס"ר צנחנים, רס"ן רועי, הוביל את הפעולה לחילוץ הרכב שנתקע. לוחמיו כבשו בתוך דקות בניין עם מחבלים ששלט על הצומת שדרכו הרכב עם החטופים והפצועים היה אמור לעבור, כדי לאפשר זאת בביטחה. "רק בשלב ניתוק המגע שמענו בקשר הגדודי שיש ארבעה חטופים שחולצו בחיים במבצע הזה, ולמעשה היינו האחרונים לנתק מגע מהשטח".

דורון קדוש מדווח בגלצ כי לאחר שרכב החילוץ של שלושת החטופים נתקע באמצע אחת הסמטאות של מחנה הפליטים נוסיראת בגלל תקלת גיר, והיה צורך לחלץ את החטופים והלוחמים באמצעות נגמ״ש מסוג נמ״ר - כעבור דקות ספורות - גם הנמ״ר נתקע בשטח.

מתחקיר ראשוני עולה שהייתה שם תקלה טכנית נוספת. וזו כבר הייתה דרמה כפולה: עדיין בנוסיראת, בשטח מאוים, ואחרי שרכב אחד כבר נתקע - שוב נתקע הנגמ״ש שחילץ את החטופים, וצה״ל נדרש להקפיץ במהירות רכבי חילוץ נוספים (שלישיים במספר) שהסיעו את החטופים והלוחמים אל מסוקי החילוץ. גורמים שנכחו בחמ״ל המבצע מתארים דקות ארוכות של מתח.

במהלך האש המסיבית שהופעלה לחיפוי במהלך החילוץ לאחור, יותר מ-10 מטוסי קרב היו באוויר בו זמנית, והטילו עשרות רבות של חימושים ופצצות. בין היתר, הותקפו גם המבנים שבהם הוחזקו החטופים. חיל האוויר ביצע ״הקש בגג״ כדי לפנות את האוכלוסיה, ואז השמיד את המבנים.

למרות האש הכבדה שהופעלה בשטח, ההערכה הראשונית בצה״ל היא כי מספר ההרוגים הפלסטינים שנקב בו חמאס - 210 - מנופח, ונועד לחזק נרטיב של ״טבח״. 
 

 

מבצע ארנון מלחמת חרבות ברזל נועה ארגמני נוציראת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד