כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
הסעודים חששו

מקורב לביידן: "ישראלים לא יודעים לשמור סוד"

איש עסקים יהודי ומקורב לנשיא ביידן, שמעביר מסרים אמריקאיים לסעודיה, אמר כי "הסעודים לא משוגעים על הפלסטינים. לא באמת אכפת להם מהם, אבל הם רוצים להיות מנהיגי העולם הערבי". לדבריו, נתניהו צריך לשנות גישה בנוגע למדינה פלסטינית ומאמין כי נורמליזציה תגיע

מקורב לביידן: "ישראלים לא יודעים לשמור סוד"
הארלי ליפמן בעוטף עזה צופה בהרס צילום: באדיבות המצלם

איש העסקים הארלי ליפמן, יהודי ציוני אמריקאי המקורב לנשיא ביידן ומשמש כמעביר מסרים לא רשמי בין הסעודים לממשל, דיבר בריאיון ל-ynet על הנורמליזציה שהתפספסה.

"לפני 7 באוקטובר היינו קרובים אולי חודש ימים לפני נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הספקנו 90-85 אחוז מהעבודה. הנשיא ביידן ביקש ממני לשכנע חברי קונגרס פרוגרסיבים לא להתנגד להסכם ההגנה עם סעודיה. נפגשתי עם חברי קונגרס שכועסים על יורש העצר מוחמד בן סלמאן בגלל הרצח של העיתונאי הסעודי חשוקג'י. והצלחנו בזה. רציתי לבוא לישראל עם אנשים מסעודיה אבל הם אמרו שהם לא רוצים לבוא כי הישראלים לא יודעים לשמור סוד וזה ידלוף".

ליפמן השתתף ב"מצעד ישראל" בשדרה החמישית במנהטן בהשתתפות 50 אלף איש בשבוע שעבר, ליפמן גם מימן את הבאתם למצעד של עשרות בני משפחות חטופים ואנשי עוטף עזה. בזמן הריאיון לאיתמר אייכנר מ-ynet אירח ליפמן בביתו משלחת של ניצולי הטבח בקיבוץ בארי.

ליפמן ביקר בישראל לאחרונה ונפגש עם פצועי צה"ל: "האנשים בישראל מאוד חזקים, יש לישראלים מערכת תמיכה חזקה. לאנשים יש אהבה אחד לשני מעבר לשנאה של פוליטיקאים מימין ושמאל. מערכת התמיכה לחיילים ולניצולים מדהימה. האמריקאים דיי מקנאים בכם. בעבר הבאתי לארץ משלחת של פצועים אמריקאים והם נדהמו כמה הישראלים מטפלים בפצועים של צה"ל. ישראל חזקה".

כאחד שמעביר מסרים מארה"ב לסעודיה ולהיפך, יש לו נסיון בנוגע לאפשרות של נורמליזציה: "הסעודים לא משוגעים על הפלסטינים. לא באמת אכפת להם מהם - אבל הם רוצים להיות מנהיגי העולם הערבי ולכן צריכים להיות בעד הפלסטינים. אתם צריכים לעשות משהו עם הפלסטינים, להגיע להסדר כלשהו".

הוא הוסיף: "עכשיו הם רוצים לראות צעדים בלתי הפיכים למדינה. ביבי צריך לאמץ את זה ולהגיד - כן אני בעד מדינה פלסטינית אבל כזאת שתהיה נגד טרור, מפורזת, ולא מושחתת. אבל אני עדיין אופטימי. אני בטוח שתהיה נורמליזציה".

הוא העביר ביקורת על ישראל בנוגע להתנהלות מול התקשורת העולמית: "ישראל צריכה לשפר את יחסי הציבור שלה. חמאס והאנטישמיים זוכים במלחמת התעמולה. העולם צריך לראות את ישראל בחזית האנושות מול הברבריות. אבל צריך לדעת איך למסגר את זה".

בנוגע לאיראן, ליפמן סבור שאלמלא הגב של רוסיה וסין, איראן לא הייתה מעזה לחצות את הקו האדום ולשגר לישראל ב-13 באפריל מתקפת כטב"מים וטילים. איראן רואה את הגב של רוסיה ושל סין ושהן יכולות לעמוד מול המערב. הופתעתי שאיראן חצתה קו האדום ושיגרה טילים".

לדבריו "איראן היא מרכז להכחשת השואה בעולם. השאלה היא למה? בגלל שהם רוצים למזער את השואה. הם רוצים למזער את הסימפטיה בעולם ליהודים, כי הם מתכננים שואה נגד היהודים. כשהאויב שלך מאיים - תאמין למה שהוא אומר. אנו יודעים שאיראן רוצה להשמיד את ישראל ושהיא חצתה קו אדום. זו לא התפתחות טובה".

ליפמן אמר ל-ynet ש-50 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים ישראל חוזרת שוב על אותן טעויות: "יהירות. שימת דגש רב מדיי על הסטארט אפ ניישן. השקיעו פחות בצבא. שכחתם שהגבולות שלכם זה לא איטליה ושוויץ. החמאס היו רשעים גאוניים. המנהרות שלהם יותר ארוכות מהסאבווי של ניו יורק.  8 חודשים אחרי המנהרות עדיין קיימות".

לגבי היחסים בין נתניהו לביידן הוא אומר: "ביידן מודאג מהבחירות, והוא מושפע מהלחצים עליו בגלל הפלסטינים שמתים בעזה. ביידן מודאג מאוד ממלחמה. הוא התנגד לחיסול בן לאדן. כשטראמפ חיסל את סולימאני ביידן ביקר את זה. אני חושב שביידן לא אוהב מלחמות. ביידן רוצה לרצות את כולם, שכולם יהיו שמחים - הבוחרים במישיגן והפרוגרסיבים שכועסים על ישראל. אבל בסוף הוא לא ישמח אף אחד".

הארלי ליפמן סעודיה הנשיא ביידן מלחמת חרבות ברזל נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד