כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
הקריאה להקמת ועדת חקירה

מזכיר הממשלה ליועמ"שית: "טרם בשלה השעה לחקור את כלל אירועי המלחמה"

מזכיר הממשלה פוקס השיב במכתב ליועמ"שית שקראה להקים ועדת חקירה והבהיר, "טרם בשלה השעה לחקור את כלל אירועי המלחמה". על טענת היועמ"שית כי התקיימה בנושא ישיבה אומר פוקס: "בישיבה נידונה האפשרות להקמת ועדת חקירה אך ורק לבדיקת הטענות נגד ישראל בערכאות הבינלאומיות"

מזכיר הממשלה ליועמ"שית: "טרם בשלה השעה לחקור את כלל אירועי המלחמה"
מזכיר הממשלה יוסי פוקס צילום: Chaim Goldberg/Flash90

מזכיר הממשלה יוסי פוקס השיב היום (שישי) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שטענה כי יש להקים ועדת חקירה למלחמת חרבות ברזל והבהיר כי הדבר לא אפשרי בזמן מלחמה.

פוקס כתב: "ישראל מצויה בעוצומה של מלחמה עצימה וטרם בשלה השעה לחקור את כלל אירועי המלחמה ומה שקדם לה".

על הפגישה שהתקיימה אצל ראש הממשלה בנושא מבהיר פוקס, "הישיבה אליה התייחסת בפתח מכתבך לא עסקה בהקמת ועדת חקירה ממלכתי לחקר כלל אירועי המלחמה ומה שקדם לה".

מזכיר הממשלה מוסיף: "בישיבה נידונה האפשרות להקמת ועדת חקירה אך ורק לבדיקת הטענות נגד ישראל בערכאות הבינלאומיות ביחס למדיניותה ההומניטרית של ישראל ברצואה לאחר פרוץ המלחמה. במסגרת זו, המליץ הצוות המשפטי לבחון הקמת ועדת חקירה ממלכתית למטרה זו בלבד אך המלצה זו טרם הובאה בפני שרי הממשלה".

מרים אלסטר, פלאש 90יוסי פוקס לצד נתניהו בישיבת ממשלהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כזכור, היועצת המשפטית לממשלה קראה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, וטענה כי זה יסייע בין היתר במאבק בהליכים נגד ישראל בבתי הדין הבינלאומיים בהאג ובאיום צווי המעצר על ראש הממשלה ושר הביטחון.

היועמ"שית כתבה: "עמדתנו המקצועית היא כי ועדת חקירה ממשלתית היא המנגנון המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל".

עוד כתבה: "ועדת חקירה ממלכתית היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, אשר אם יתגשמו עלולים להוביל לפגיעה משמעותית באינטרסים של המדינה וכמובן בראש הממשלה ושר הביטחון באופן אישי, יתכן שאף בגורמים נוספים. זאת נוכח מאפייניו הייחודיים של מנגנון ועדת החקירה הממלכתית, ובהם בראש ובראשונה - הניתוק המלא מהרשות המבצעת".

לפי היועצת, "כל מנגנון קיים אחר אינו הולם את הצרכים את הסיכונים הייחודיים שעמם המדינה מתמודדת כעת. בכלל זאת מצב שבו הרשות המבצעת היא שממנה את המנגנון שאמור לבדוק את פעולתה והתנהלות ראשי יחטיא את המטרה. כמו כן ישנה חשיבות בהפעלה של מנגנון הקיים בדין, להבדיל מיצירת מנגנון ייחודי חדש שעלולה להיתפס ככזו שנועדה להבטיח תנאים אופטימליים לגורמים הנבדקים".

עוד כתבה: "נוכח הדחיפות שבהתמודדות עם הסיכונים במישור הבינלאומי. עמדתנו המקצועית היא שאין לעכב את ההחלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אירועי המלחמה ויש להקימה בהקדם".

יוסי פוקס גלי בהרב מיארה ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד