כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
במהלך ההפלגה

ותיק מלחמה אמריקני בן 102 מת בנסיעתו לטקס הזיכרון בנורמנדי שבצרפת

רוברט פרסיצ'יטי, וותיק מלחמת העולם השנייה שהיה עד להנפת דגל ארה"ב באיוו ג'ימה שבאוקיינוס השקט, מת בבית חולים בגרמניה לשם הוטס לאחר שהתמוטט במהלך הפלגה לחוף בנורמנדי

ותיק מלחמה אמריקני בן 102 מת בנסיעתו לטקס הזיכרון בנורמנדי שבצרפת
הפלישה לנורמנדי צילום: pixabay

יוצא חיל הים האמריקני וותיק מלחמת העולם השנייה שהיה עד להנפת דגל ארה"ב באי איוו ג'ימה, בתום הקרב המפורסם עם היפנים באוקיינוס השקט, מת במהלך נסיעתו לצרפת כדי להשתתף באירוע הזיכרון לציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי, כך מסר ארגון החיילים המשוחררים בארה"ב.

רוברט פרסיצ'יטי, בן ה-102, מת אתמול, אמר ריצ'רד סטיוארט, נשיא 'טיסת הכבוד רוצ'סטר', ארגון ותיקי מלחמה שפרסיצ'יטי השתייך אליו. פרסיצ'יטי, שהתגורר בפיירפורט שבצפון-מערב מדינת ניו יורק הסמוכה לרוצ'סטר, היה בין המספר ההולך ומתדלדל של בני דורו שעדיין השתתף באירועי יום ה'די-דיי' - כפי שמכונה היום בו נחתו בנות הברית בחופי נורמנדי, אשר הביא לתפנית במלחמה ולתבוסת הנאצים.

פרסיצ'יטי טס אל מעבר לים עם קבוצה הקשורה למוזיאון הלאומי של מלחמת העולם השנייה, ועם מלווה שטיפל בו, שהארגון זיהה אותו כאל דקרלו. ביום חמישי הוא יצא מגרמניה בה נחת, עם ספינה שהפליגה אל האתר בנורמנדי, אך במהלך ההפלגה הקצרה, הוא חש שלא בטוב ונזקק לטיפול רפואי. הוא פונה במסוק לבית חולים בגרמניה ושם מת כעבור מספר שעות.

לדברי רופאיו, למר פרסיצ'יטי היה היסטוריה רפואית של בעיות לב, עם זאת, יום לפני יציאתו לאירופה, סיפר לכלי תקשורת מקומי שהקרדיולוג שלו עודד אותו לטוס לאירוע בצרפת. "אני ממש מתרגש להיות שם", הוסיף.

מותו לא היה צפוי, אמר סטיוארט, נשיא ארגון וותיקי המלחמה שפרסיצ'יטי היה חבר בו, בהסבירו כי האירוע הרפואי ממנו סבל התרחש בפתאומיות. "העיקר שהוא מת בשלווה והוא לא היה לבד באותו זמן", הוסיף. לדבריו, הוא "היה צלול וחד עד יומו האחרון. היו לו יכולות יוצאי דופן בקרב בני גילו, והוא היה נראה כצעיר מהם בעשרות שנים".

בעיתון 'כוכבים ופסים' של מחלקת ההגנה האמריקנית ובו חדשות על צבא ארצות הברית, נאמר כי פרסיצ'יטי שירת בתקופת מלחמת העולם השנייה באי היפני איוו ג'ימה, באי אוקינאווה ובאי גואם, בהם התחוללו קרבות עזים בין האמריקנים ליפנים. הוא היה אחראי על קשר הרדיו בספינת הפיקוד 'יו-אס-אס אלדורדו'.

"שירתתי באוקיינוס השקט במשך 15 חודשים על סיפונה של ספינה", סיפר מר פרסיצ'יטי בראיון לרשת אן-בי-סי לפני שנתיים. לדבריו, הוא היה בין האחראים הראשיים על העברת התקשורת המבצעית בשני הקרבות המכריעים באיוו ג'ימה ובאוקינאווה.

פרסיצ'יטי היה על סיפון ה'אלדורדו' וצפה משם בהנפת הדגל האמריקאי על פסגת הר סוריבאצ'י באיוו ג'ימה בי' אדר תש"ה (23 בפברואר 1945), רגע המונצח באחת התמונות המפורסמות ביותר בהיסטוריה האמריקאית. הוא תיעד את הרגע המכונן ביומנו, וב-2019 אף ערך לשם מסע שיחזור שהציף בו רגשות עזים, כפי שתיאר ל'כוכבים ופסים'.

לאחר שעזב את הצבא שימש פרסיצ'יטי כמורה בבית ספר ציבורי ברוצ'סטר, אך גם הרבה אחרי פרישתו לגמלאות, הוא היה מבקר בכיתות ומשתף את בתלמידים הצעירים בסיפורים ממלחמת העולם השנייה. "אסור לשכוח את זה לעולם", אמר בראיון בחודש שעבר לכלי תקשורת מקומי ברוצ'סטר.

מלחמת העולם השניה נורמנדי נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד