כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
בהשפעת המלחמה

השופט הפתיע בדיון: מאסר עולם כבר לא מרתיע מחבלים

שופט צבאי שדן בגזר דינם של מחבלים שרצחו את לוחם צה"ל בפיגוע ירי בשומרון טען כי אחרי 7 באוקטובר, עונש של מאסר עולם כבר לא רלוונטי

השופט הפתיע בדיון: מאסר עולם כבר לא מרתיע מחבלים
אילוסטרציה צילום: Ail Ahmed/Flash90

איך המלחמה השפיעה על שיקול דעת השופטים הצבאיים? כתב גל"צ, הוד בראל מספק הצצה לגזר דין שניתן אתמול (חמישי) למחבלים שרצחו את הלוחם עידו ברוך הי"ד בפיגוע ירי לפני כשנה וחצי בשומרון. 

השופט הצבאי ראני עמאר טען בגזר הדין כי ההרתעה של מאסר עולם, לאחר אירועי ה-7.10, כבר לא רלוונטית.

וכך כותב השופט בגזר הדין: "ואולם, ישאל השואל, האם אירועי "השבעה באוקטובר" פגעו בכוח ההרתעה של עונש זה כלפי המפגע הפוטנציאלי? תשובתי לשאלה זו תהיה: אם נאמין בכוח ההרתעה של עונש מאסר עולם כלפי מפגעים, הרי שכוחו של עונש זה, אחרי "השבעה באוקטובר", כך אני סבור - תש".

והשופט עמאר מסביר: "ראשית, בראייתי קיימת היום – לאחר "השבעה באוקטובר" הבנה והכרה, כי מפגעים שרצחו עשויים להשתחרר ממאסר שהוטל עליהם, ועלולים בנקל לשוב ולרצוח בשנית. כלומר, הטלת עונש מאסר עולם על מפגעים אינה בהכרח סוף פסוק ונטרול הסכנה. כך גם, ספק אם יש בכוחו של עונש זה כדי ליצור הרתעה אישית בעבריינות אידאולוגיית- טרוריסטית-לאומנית.

לדבריו, "ישנן דוגמאות רבות לכך ואולם רק לצורך ההמחשה, אפנה לעניינו של זיאד עואד אשר הורשע בעבירת גרימת מוות בכוונה בשנת 2004 (תיק יהודה 4616/00 התביעה הצבאית נ' זיאד עואד (לא פורסם, 5.1.2004), שוחרר בעסקה מדינית המכונה "עסקת שליט", ובחלוף שני עשורים מהרשעתו הראשונה, רצח בפיגוע ירי את ניצב משנה ברוך מזרחי ז"ל ביום 14.4.2014 (תיק יהודה 4936/14 התביעה הצבאית נ' זיאד עואד (נבו 2.10.2017)".

אתר צה"לסמ"ר עידו ברוך הי"דצילום: אתר צה"ל

"שנית", כותב השופט הצבאי ראני עמאר בגזר הדין: "כל עוד נדונים מפגעים לעונשי מאסר עולם, קיים מניע כביר (כך כאמור למדנו "בשבעה באוקטובר") אצל ארגוני הטרור ובראשם חמאס לנקוט בצעדים כדי להוביל לשחרורם של מפגעים ובפרט אלו שביצעו פיגועים שתוצאתם קטלנית. מפגעים אלו שנטלו חיים, יחשבו בחלקם "בכירים" בשורות ארגוני הטרור ובשל כך, קם עבורם מניע מיוחד להוביל לשחרורם מעונש זה של מאסר עולם אשר הוטל עליהם".

"שלישית", מציין השופט, "כל עוד מפגעים פוטנציאליים מאמינים שארגוני הטרור יפעלו לשחרורם ממאסר, וכי יש בכוחם (כפי שהוכח "בשבעה באוקטובר"), להוציא אל הפועל מתקפה בסדר גודל כפי שארע, הרי שההחלטה על הוצאה לפועל של פיגועים נוספים הופכת לקלה יותר עבורם".

האם דין מחבל נוחב'ה מעזה כדין מחבל באיו"ש?

על כך כותב השופט: "...נראה כי אין מנוס מהמסקנה לפיה אין בכוחו של עונש מאסר עולם כדי לעצור את מעגל הדמים המתואר מעלה. והנה היום, יתכן כי עוצמת הפגיעה של מתקפת "השבעה באוקטובר" חוללה שינוי תפיסתי באשר לאפשרות של הטלת עונש מוות. שכן, לא מן הנמנע, כי תישקל בעניינם של מפגעים שלקחו חלק בהוצאה אל הפועל ומימוש מתקפת "השבעה באוקטובר", עתירה להשתת עונש מוות. אם אכן תישקל עתירה לעונש שכזה, לדעתי לא יהיה מנוס מהשאלה, האמנם עניינם של מפגעים כדוגמת הנאשמים אשר גרמו בכוונה למותו של ישראלי באזור יהודה והשומרון על בסיס אותו מניע אידאולוגי-לאומני-טרוריסטי שונה הוא?", תוהה עמאר.

בסופו של דבר גזרו השופטים על המחבלים שרצחו את עידו ברוך הי"ד, עונשי מאסר עולם וכתב: "נוכח עתירתה העונשית של התביעה, כלל לא מתעוררת במקרה שלפנינו. על כן, בעניינם של הנאשמים, אציע לחברי להשית עונשי מאסר עולם, מאסר בפועל מצטבר ופיצויים, כל זאת כמפורט מעלה".

"אירועי המלחמה הם בגדר תזוזה טקטונית חריפה המשנה את המציאות קיצונית, שינוי המחייב שקילת שינוי במדיניות הענישה הכללית באזור". את גזר הדין חתם השופט הצבאי דורון פורת: "אירועי התופת מחייבים שינוי מדיניות בכל הקשור לעבירות ביטחוניות. עם חפץ חיים אנו - אין מנוס משינוי הדרך בה הלכנו".

סמל-ראשון עידו ברוך הי"ד, בן 21 מגדרה, לוחם בסיירת גבעתי, נרצח ביום שלישי ה-11.10.22, בפיגוע ירי סמוך ליישוב שבי שומרון, במהלכו מחבלים ירו מרכב לעבר לוחמי צה"ל שביצעו פעילות מבצעית לאבטחת האזור ולהגנת התושבים. יהי זכרו ברוך וה' יקום דמו.

(את גזר הדין והנימוקים פרסם כאמור כתב גל"צ ביהודה ושומרון, הוד בראל)
 
מחבלים עידו ברוך פיגוע ירי בשומרון עונש מאסר ראני עמאר בית משפט צבאי עונש מוות למחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד