כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
"להתמודד עם הסיכונים"

היועמ"שית: "יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר המלחמה"

היועמ"שית פנתה לנתניהו וטענה כי יש להקים בהקדם ועדת חקירה ממלכתית כדי להתמודד עם הסיכונים במישור הבינ"ל. "כל מנגנון אחר אינו הולם את הצרכים והסיכונים שעמם המדינה מתמודדת כעת", הבהירה

היועמ"שית: "יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר המלחמה"
ראש הממשלה נתניהו צילום: AMIT SHABI/POOL

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קראה הערב (חמישי) להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, וטענה כי זה יסייע בין היתר במאבק בהליכים נגד ישראל בבתי הדין הבינלאומיים בהאג ובאיום צווי המעצר על ראש הממשלה ושר הביטחון.

היועמ"שית כתבה: "עמדתנו המקצועית היא כי ועדת חקירה ממשלתית היא המנגנון המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל".

עוד כתבה: "ועדת חקירה ממלכתית היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, אשר אם יתגשמו עלולים להוביל לפגיעה משמעותית באינטרסים של המדינה וכמובן בראש הממשלה ושר הביטחון באופן אישי, יתכן שאף בגורמים נוספים. זאת נוכח מאפייניו הייחודיים של מנגנון ועדת החקירה הממלכתית, ובהם בראש ובראשונה - הניתוק המלא מהרשות המבצעת".

לפי היועצת, "כל מנגנון קיים אחר אינו הולם את הצרכים את הסיכונים הייחודיים שעמם המדינה מתמודדת כעת. בכלל זאת מצב שבו הרשות המבצעת היא שממנה את המנגנון שאמור לבדוק את פעולתה והתנהלות ראשי יחטיא את המטרה. כמו כן ישנה חשיבות בהפעלה של מנגנון הקיים בדין, להבדיל מיצירת מנגנון ייחודי חדש שעלולה להיתפס ככזו שנועדה להבטיח תנאים אופטימליים לגורמים הנבדקים".

עוד כתבה: "נוכח הדחיפות שבהתמודדות עם הסיכונים במישור הבינלאומי. עמדתנו המקצועית היא שאין לעכב את ההחלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אירועי המלחמה ויש להקימה בהקדם".

על פי דיווח ב'וואלה', חוות הדעת של היועמ"שית הגיעה בהמשך לישיבה שהתקיימה בתחילת השבוע אצל נתניהו לקראת הוצאת צוי המעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון גלנט בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. 

בישיבה השתתפו שר הביטחון גלנט, שר המשפטים יריב לוין, השר רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי והיועמ"שית. 

לפי מקורות שעודכנו בפרטי הדיון, נתניהו ביקש במהלכו מהיועמ"שית למצוא מנגנון חקירה אחר - שאינו ועדת חקירה ממלכתית - כדי להשיב לטענות בהאג ולהציג חקירה ישראלית עצמאית. 


היועמ"שית השיבה לנתניהו בדיון שרק ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה בראשות שופט עליון תתן מענה מספק להוצאת הצווים, כפי שעולה גם בחוות הדעת הכתובה שהועברה אליו הערב.

היועמ"שית מלחמת חרבות ברזל ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד