כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
משבר ברשתות החינוך החרדיות

סמוטריץ' נגד החלטת החשב הכללי במשרד האוצר: "מישהו כאן התבלבל"

שר האוצר שיגר מכתב חריף ביותר לחשב הכללי במשרד האוצר ולממונה על התקציבים, בשל הכוונה להוציא מהחינוך העצמאי ומרשת בני יוסף את חשבת האוצר החל מה-1.7 | "מישהו כאן התבלבל, המהלך נעשה בחוסר סמכות", כתב

סמוטריץ' נגד החלטת החשב הכללי במשרד האוצר: "מישהו כאן התבלבל"
במליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיגר בצהריים (חמישי) מכתב חריף ביותר לחשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג בעקבות הכוונה להוציא מהחינוך העצמאי ומרשת בני יוסף את חשבת האוצר שושי שוורץ החל מה-1.7 וטען כי ההחלטה נעשתה בחוסר סמכות.

הבוקר קיבלו רשתות החינוך העצמאי ובני יוסף הודעה על הוצאת החשבת מהרשתות החל מהחודש הבא. המשמעות היא שהרשתות ימשיכו לקבל בדומה לתקציב שמקבלים בחינוך הממלכתי אבל יקבלו אותו לחשבונן ויהיו אחראיות לשימוש בו. בשל כך, משרד האוצר לא יראה עצמו כמי שאחראי יוצר לכיסוי גירעונות עתידיים.

שר האוצר פותח את מכתבו בציטוט: "בימים ההם אין מלך בישראל  איש הישר בעיניו יעשה".
 
השר כותב: "הגיעו לידי מכתבו של סגן החשב הכללי למנכ"ל רשת החינוך העצמאי ולרשת מעיין החינוך התורני מיום 5.6.24 שכותרתו "היערכות לניתוק הקשר בין הרשת למערכות המדינה", וכן "נייר עמדה" של אגף התקציבים מאותו היום הכולל המלצה דומה (במאמר מוסגר: מדובר בנייר עמדה חסר מכותבים וכזה שאין אף אחד שחתום עליו. אבקש שלהבא כל מסמך יחתם בידי מי שכתב אותו)".

"בכל הכבוד", מוסיף סמוטריץ', "מישהו כאן התבלבל. חשב משרד האוצר מוצב ברשת מעיין החינוך התורני מכח החלטת ממשלה מספר 2502 מיום 10.9.2002 הקובעת כי: "החל ביום 1.1.2003 חשב רשת מרכז מעיין החינוך התורני בא"י (להלן - מעיין החינוך התורני) יהיה עובד משרד האוצר שימונה לכך על-ידי החשב הכללי. חשב מעיין החינוך התורני, שימונה כאמור, יעבוד בכפיפות לאגף החשב הכללי במשרד האוצר. חשב מעיין החינוך התורני יפעל בכפוף להוראות התכ"ם, וסמכויותיו באשר לביצוע פעולות במעיין החינוך התורני יהיו זהות לאלה שבידי חשב בביצוע פעולות במשרד ממשלתי".

ברשת החינוך העצמאי פועל החשב עוד שנים רבות קודם לכן, כאמור בנייר העמדה של אגף התקציבים".

סמוטריץ' הבהיר: "הוצאת החשב מהרשתות, בוודאי ביחס לרשת מעיין החינוך התורני, אפשרית רק באמצעות החלטת ממשלה חדשה שתבטל את ההחלטה הקודמת, ואף פקיד, בכיר ככל שיהיה, אינו מוסמך לקבל החלטה הנוגדת החלטת ממשלה על דעת עצמו. הדעת נותנת כי הוא הדין גם ביחס לרשת החינוך העצמאי הפועלת באופן זה במשך עשרות שנים ומן הסתם גם זה נעשה מכח מדיניות ממשלתית שעליה נשענת גם החלטה מספר 2502 האמורה שהתבססה על הנהוג בחינוך העצמאי. גם בהיבטי שוויון לא נראה כי ניתן להוציא את החשב מרשת אחת ולהותירו ברשת השניה".

שר האוצר מבהיר: "ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע בכך אביא לממשלה החלטה אחרת".

זאת ועוד, הן מכתבי סגן החשב הכללי והן "נייר העמדה" של אג"ת עוסקים בטכניקה ומתעלמים מעובדה בסיסית הניצבת ביסוד הדיון ולפיה הנוהג הקיים בעניין רשתות החינוך הוא עניין מובהק שבמדיניות. זה עשרות שנים שרשתות החינוך החרדיות, שמעמדן ותקצובן עוגן בחוק יסודות התקציב בסוף שנות ה-80, הן המקבילה החרדית של החינוך הממלכתי בחינוך הכללי. מאחר ומדובר בהסדר בן עשרות שנים אינני בקיא בהיסטוריה שלו ובשיקולים המדויקים שעמדו בבסיסו, ואולם למיטב הבנתי נעשה בהסדר זה ניסיון לאזן בין יצירת סטנדרטיים ממלכתיים בחינוך החרדי (בשונה ממוסדות המוכש"ר והפטור), ובכלל זה לימוד מקצועות הליבה, פיקוח וכדו', לבין השמירה על אוטונומיה חינוכית ופדגוגית ומניעת התערבות המדינה בתכני הלימוד ברשתות - דרישה היסטורית של הציבור החרדי. הכנסת חשב משרד האוצר לרשתות, על אחריות המדינה העודפת הנגזרת מכך ביחס לבעלויות אחרות, משקפת ככל הנראה איזון זה.

אפשר לאהוב את המדיניות הזו יותר או פחות, לחשוב שהיא נכונה יותר או פחות, אפשר לחשוב שיש חלופות טובות יותר ולהאמין שניתן להגיע להסכמות לגביהן או לבצען בכפיה באופן חד צדדי. ואולם, כאמור, מדובר בעניין שבמדיניות שהוא בסמכות הממשלה ו/או השרים הרלוונטיים ולא ניתן לעקוף אותה ולהתחבא מאחורי שיקולים "מקצועיים" ו"משפטיים" יבשים. ושוב, גם בנושא זה, ככל שהנכם מבקשים להציע מדיניות אחרת אתם מזמנים להציג לי אותה ולנסות לשכנע אותי בנכונותה, ובמידה ואשתכנע אנסה לשכנע בכך את השרים הרלוונטיים ואת הממשלה. עד אז אף אחד מכם אינו מוסמך לשנות על דעת עצמו מהמדיניות הממשלתית ארוכת השנים והמוסמכת".

עוד כתב: "אשר על כן, אבקש את החשב הכללי לבטל את האמור במכתבו שנכתב בחוסר סמכות ולהבהיר כי מה שהיה הוא שיהיה כל עוד לא תתקבל החלטת ממשלה שתעגן מדיניות אחרת.

ככל שהחשב הכללי יגיע להסכמות בדבר חיזוק מערך הפיקוח והבקרה של החשב המוצב ברשתות באמצעות תגבור כח אדם והקמת מערכות ניהול כספים באופן שיאפשר מימוש טוב יותר של החלטת הממשלה ומדיניות הממשלה ומימוש אחריותו של החשב, אברך על כך, אתמוך בכך, ואורה את אגף התקציבים לתקצב את התקנים והתקציב הנדרשים לשם כך", חתם סמוטריץ' את מכתבו.

בצלאל סמוטריץ חרדים החינוך העצמאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד