כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
שיטת "פגע וברח"

האמריקאים מעריכים: חמאס איבד חצי מכוחו - והחליף טקטיקה

כמחצית מהכוח של חמאס נמחק בשמונה חודשי מלחמה. חמאס מסתמך בעיקר על טקטיקות של לוחמי גרילה. "הם מחכים שהחיילים הישראלים יתפרסו ואז הם מתחילים את המארב וההתקפות שלהם". וכמה לוחמים נותרו לחמאס?

האמריקאים מעריכים: חמאס איבד חצי מכוחו - והחליף טקטיקה
לוחמי חמאס צילום: Hassan Jedi/Flash90

כמחצית מכוחות חמאס נמחקו בשמונה חודשי לחימה. ארגון הטרור מסתמך על טקטיקות של לוחמי גרילה כדי לסכל את ניסיונות של ישראל להשתלט על עזה. כך אמרו גורמים אמריקאים וישראלים לרויטרס.

האמריקאים טוענים כי חמאס פועל בשיטת "פגע וברח". המחבלים יוצאים ממנהרות יורים טיל ובורחים.

מספרם של מחבלי חמאס שעדיין פעילים בין 9000 ל-12000, כך על פי שלושה בכירים אמריקאים הבקיאים בהתפתחויות בעזה, בהשוואה להערכות אמריקניות של 20,000-25,000 לפני המלחמה.

חמאס אינו חושף מקרי מוות בקרב מחבליו, וכמה גורמים רשמיים תיארו את הנתונים שמספקת ישראל לגבי מספר ההרוגים של חמאס, כמוגזמים. בצד השני: כמעט 300 חיילי צה"ל נפלו במבצע הקרקעי בעזה.

הטקטיקה של חמאס

מחבלי חמאס נמנעים מהתנגשויות וקרבות ברפיח, ובמקום זאת עושים מארבים ומניחים פצצות מאולתרות כדי לפגוע במטרות. כך אמר אחד הגורמים הרשמיים בארה"ב.

כמה תושבי עזה אמרו לרויטרס כי גם הם הבחינו בשינוי בטקטיקה. "בחודשים הקודמים, לוחמי חמאס היו מעורבים יותר וירו לעבר כוחות ישראליים ברגע שהם הגיעו לשטחם", אמר איברהים תושב עזה בטלפון לרויטרס. "אבל עכשיו, יש שינוי בולט במצב הפעולה שלהם, הם מחכים שהחיילים הישראלים יתפרסו ואז הם מתחילים את המארב וההתקפות שלהם".

גורמים אמריקאים, אמרו כי טקטיקות מסוג זה עשויות לסייע לחמאס לשרוד במשך חודשים ארוכים, בסיוע כלי נשק שהוברחו לעזה דרך מנהרות ואחרים מתחמושת ישראלית שלא התפוצצה או נגנבה מכוחות צה"ל.

פיטר לרנר, דובר צה"ל לתקשורת הזרה, אמר לרויטרס שישראל עדיין רחוקה מהשמדת חמאס, שלדבריו גם איבד כמחצית מהכוח הלוחם שלו. לרנר אמר שהצבא מסתגל לשינוי הטקטיקה של הארגון והודה כי ישראל לא יכולה לחסל כל מחבל חמאס או להרוס כל מנהרה של חמאס.

"אף פעם לא היתה מטרה להרוג את המחבל האחרון בשטח, זו לא מטרה ריאלית", הוסיף. "השמדת חמאס כרשות שלטונית היא יעד צבאי בר השגה".

על פי רויטרס, יש כ-7,000-8,000 מחבלי חמאס שמתבצרים ברפיח, המעוז המשמעותי האחרון של חמאס, כך לפי גורמים ישראלים וארה"ב. המנהיגים הבכירים יחיא סינוואר, אחיו מוחמד ומוחמד דף, עדיין בחיים וכנראה מסתתרים במנהרות עם חטופים ישראלים.

חמאס מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד