כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
המגעים לעסקה

נסראללה מורתע? "הולך על הסף באופן יותר ויותר דרמטי"

ד"ר מיכאל מילשטיין על הלך הרוח בחיזבאללה: "הם עדיין לא רוצים את הדבר שנקרא המלחמה הגדולה"

נסראללה מורתע? "הולך על הסף באופן יותר ויותר דרמטי"
כוחות צה"ל בגליל העליון צילום: Ayal Margolin/Flash90

כמעט שבוע חלף מנאומו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבו התייחס להתנהלות הממשלה במלחמה ולניסיונות להוביל לעסקת חטופים, ועדיין לא ניתן לדעת מהי תשובת חמאס לדברים ואם חברי הממשלה באמת יסכימו גם הם למהלך. ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, התייחס לדברים.

"לאן זה הולך?", תהה משעל בפתח השיחה עם ניסים משעל ברדיו 103, וד"ר מילשטיין הודה: "אתם מסתכלים על המסרים שחמאס מעביר מיום שישי, מאז ששמע את הנאום של ביידן. אני אגיד את זה בצורה מאוד זהירה - הם לא סתם משגרים כל שעתיים איתות שבגדול הגישה חיובית. הנייה אומר את זה אתמול בלילה בריאיון. אני חושב, ואני אומר את זה בצורה מאוד זהירה, שיש כאן יותר גישה חיובית משראיתי בעבר. כשאתה בודק מנקודת המבט של חמאס את המפרט שביידן תיאר, משתלם".

עוד טען כי "הוא בסופו של דבר אומר 'אני את השרידות שלי השגתי, גם את היותי הגורם הדומיננטי בעזה'. אין גורם אחר, אין חלופה. ביידן בסך הכול אומר 'הניצחון של ישראל הוא בזה שלא יהיה יותר שבעה באוקטובר', וזה לא אותו מונח כמו 'לא יהיה חמאס'. יש את ההסתגויות שחמאס מעלים מהיום הראשון - הבהרה ברורה לגבי מה זה סיום המלחמה, מתי מתחילים לדבר על חתימת המערכה".

ד"ר מילשטיין המשיך והדגיש כי "הדבר השני, והוא מאוד מהותי, דרישה שלהם שצה"ל לא יישאר ברפיח. כל הסיפור של השליטה בפילדלפי, גם הם מבינים שזה סוג של שינוי אסטרטגי במציאות בעזה, כי אתה לא יכול להעביר יותר דברים. לכן הם ממש מדגישים שלא ייתנו לצה"ל ולא לכוח אחר לשלוט במקום הזה". 

"לכאורה, הוא יכול היה להגיד כבר בשישי 'כן', אבל הוא מרגיש שיש סוג של בלבול אסטרגי בישראל, לחץ ציבורי שהולך וגדל", הסביר. "אסירים, מספרים, סטטוסים, זה לא העניין המרכזי, אפשר להתגמש בנושא הזה. אבל על יתר הנושאים הם באמת יתעקשו".

באשר לזירה הצפונית והמשך המערכה מול חיזבאללה אמר: "כאן זו סוגיה מוגבלת, אנחנו מדברים על שחקן שהזירה שלו שונה לגמרי. שם העסק יותר מורכב, האילוצים של נסראללה יותר מורכבים. אני לא מזלזל לרגע בחיזבאללה, הם עדיין לא רוצים את הדבר הזה שנקרא המלחמה הגדולה. אני לרגע לא אומר שנסראללה מורתע, אבל הוא כן הולך על הסף באופן יותר ויותר דרמטי".

"אני מעריך שגם הוא מבין שהלחץ בישראל לגבי נושא העסקה הולך וגדל, ואולי הוא מבין שהסבירות להתקדם לעסקה גוברת, ולכן הוא רוצה להגביר את הלחץ ולמצות כמה שיותר הישגים תדמיתיים", אמר. 

התנהלותו של נסראללה נובעת מהחלטתו שלו או בהנחיית איראן? ד"ר מילשטיין השיב: "זה איפשהו שילוב בין שני הדברים. זה בטח לא רק איראן. לנסראללה גם יש מהות וקיום משל עצמו. יש ממש כמעט איומים על העדה השיעית בנושא הזה, מה שלא יכול להבטיח לנו שלא נידרדר להסלמה גדולה".

"אנחנו כנראה בעיקר נצטרך לראות את הסיפור של הדרום והעסקה, זה יהיה גיים צ'יינג'ר גם לנושא הצפוני. אני מקווה באופן אישי שניקח חרף המחירים הכבדים את העסקה", סיכם.

מיכאל מילשטיין חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד