כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
"לעמוד בסטנדרט גבוה"

יועמ"שית הכנסת לחכי"ם: "יש קושי בהחלת דין רציפות על חוק הגיוס"

לקראת ההצבעה בשבוע הבא, היועמ"שית מבהירה כי ניתן טכנית להחיל רציפות. עם זאת הבהירה כי "בעקבות המלחמה, שינוי הנסיבות ועמדת היועמ"שית, יש בצירוף של אלה כדי לעורר קושי בדילוג הזה על קריאה ראשונה ועל החקיקה בהמשך לעמוד בסטנדרט גבוה"

יועמ"שית הכנסת לחכי"ם: "יש קושי בהחלת דין רציפות על חוק הגיוס"
משכן הכנסת צילום: הדס פרוש / פלאש 90

לקראת ההצבעה הצפויה בשבוע הבא: יועמ"שית הכנסת הפיצה לחברי הכנסת סקירה לקראת הדיון בהצעה להחלת רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת.

בסקירתה מציינת יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, כי על רקע הפסיקה הקיימת ריבונותה של הכנסת ומעמדה מקנה לחברי הכנסת את האחריות ושיקול הדעת לקבל החלטה בנוגע להחלת דין הרציפות, אף אם לדעת היועצת המשפטית לממשלה ישנה מניעה מלאשרה  בהליך הפנימי בממשלה. 

לצד זאת מציינת אפיק כי בעת הכרעתם בסוגייה על הח"כים לקחת בחשבון כי ככל שנפל פגם בהליך הפנים ממשלתי, הוא עלול להשפיע גם על ההליכים בכנסת, ומפרטת כי מכיוון שמשמעותה של החלת רציפות היא למעשה "דילוג" על הקריאה הראשונה ובשים לב להנמקות המוזכרות במכתבו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ולשינוי הנסיבות המשמעותי עקב מלחמת חרבות ברזל, היא סבורה שיש בצירוף של אלה כדי לעורר  קושי בהחלת דין רציפות על ההצעה.

עוד מוסיפה אפיק כי על חברי הכנסת להיות מודעים לכך שהקושי שב"דילוג" על הקריאה הראשונה, בשילוב עם עמדת היועצת המשפטית לממשלה לפיה הייתה מניעה משפטית מלאשר את ההצעה בהליך הפנים-ממשלתי עלולים להוביל בהמשך למסקנה שבהליך חקיקת הצעת החוק, נפל פגם היורד לשורשו של הליך החקיקה. 

אפיק מנחה את חברי הכנסת, כי ככל שתאושר הרציפות, על המשך הליך חקיקה לעמוד בסטנדרט גבוה של הליך חקיקה נאות ולשם כך עליהם לקיים הליך חקיקה מקיף ומלא שייתן מענה לקשיים האמורים ומפרטת את שלביו השונים, תוך שהיא מציינת כי לעמדתה, ללוא הליך זה, "הדבר עלול לפגום בתקינות הליכי החקיקה ולהוות פגם היורד לשורשו של הליך החקיקה".

חוק הגיוס שגית אפיק רציפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד