כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
תחזית פסימית

דובר צה"ל לשעבר: "הולכים לשנתיים של מערכה צבאית"

"לפנינו מערכה גם בעזה עם עליות ומורדות, גם בצפון עם עליות ומורדות וגם ביהודה ושומרון. יש לנו לסגור חשבון עם החות'ים ועוד כל מיני כאלה, יש את הגרעין האיראני"

דובר צה"ל לשעבר: "הולכים לשנתיים של מערכה צבאית"
טנקים בדרך לעזה צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תא"ל (מיל') אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל, התייחס להמשך המלחמה בגזרות השונות וגם לכוונה בצה"ל לפרסם מסקנות מתחקירים פנימיים שמתבצעים במהלך המלחמה. עוד נתן את דעתו על האפשרות שתוקם ועדת חקירה ממלכתית. 

"מלחמה שנמשכת שמונה חודשים ואין ספק שתימשך עוד לפחות שנה-שנה וחצי, גם עם הפסקות כאלו ואחרות", אמר תחילה בראיון לרדיו 103FM והוסיף: "לפנינו מערכה גם בעזה עם עליות ומורדות, גם בצפון עם עליות ומורדות וגם ביהודה ושומרון. יש לנו לסגור חשבון עם החות'ים ועוד כל מיני כאלה, יש את הגרעין האיראני".

לדבריו, "אני חושב שאנחנו הולכים לשנתיים של מערכה צבאית בעצימות עולה ויורדת, וצריך להכין לזה את הציבור ולומר את האמת. זו מלחמת העצמאות השנייה או המשכה של הראשונה, כל אחד יגדיר לו איך שהוא רוצה".

"אני בספק גדול אם יהיה אפשר לחקור פה את הכול"

לגבי התחקירים המבצעיים טען: "הצבא חייב את זה קודם כול לעצמו. הוא חייב את זה ליישובים, לנטבחים ולמשפחות השכולות. זאת חובה. אי אפשר לחכות עד אין קץ. דבר נוסף - הוא עושה את התחקירים כדי שנוכל להציג אותם, אם צריך, לוועדות חקירה בין־לאומיות ולכל מיני דברים כאלה שעוד נצטרך אותם, אבל בראש ובראשונה הוא עושה את התחקירים לעצמנו, לצבא וליהודים", הוסיף. 

פלאש 90אבי בניהוצילום: פלאש 90

עוד טען כי "אני חייב לומר שאני בספק גדול אם יהיה אפשר לחקור פה את הכול, כי יש פה ארבעה כשלים ענקיים - יש את הכשל המודיעיני, הכשל של המכשול, של הקונספציה ושל המענה המבצעי, ויש את הכשלים במהלך המלחמה עצמה, הטקטיים והאופרטיביים". עם זאת הבהיר: "התחקירים האלה חשובים, כי אנחנו רוצים גם איכשהו להחזיר את אמון הציבור בצה"ל ולהחזיר את אמון הצבא בעצמו".

לדבריו, "צריך להבין שבצבא מתחיל להיווצר איזשהו נתק בין הדרג הטקטי של שכבות מג"ד ומח"ט לבין הפיקוד העליון. מצפים מהפיקוד העליון שיתחקר את עצמו, וחייבים לעשות את הדברים האלה גם בתוך מלחמה. מצד שני, לא יעלה שמח"ט הצנחנים יתחיל להתהלך עם עורך דין בפני שופט כזה או אחר. לכן התחקירים המבצעיים הם סוג של אבן ראשה ביכולת של הצבא עכשיו גם לתת תשובות לציבור, גם לעצמו וגם להשתפר לקראת המהלך הבא".

אי אפשר להקים באמת ועדת חקירה ממלכתית עכשיו?

"יש לך את הרקע שקדם למלחמה. אני זוכר את ועדת החקירה לרצח רבין, התעקשו שהיא לא תעסוק ברקע שקדם לרצח אלא רק ברצח. השאלה מה יחליטו לחקור פה. יש את הדברים שקדמו, מה הביא את האויב להגיע למסקנה שאנחנו קורי עכביש, ולעשות את המהלך הזה. רק 7 באוקטובר מחזיק ועדת חקירה שלמה, וכמובן שהמלחמה, מה שקורה פה. תצטרך להיות פה ועדת חקירה, אני יכול להעריך בזהירות שתעשה את זה כבר הממשלה הבאה, תקים את ועדת החקירה הזאת".

רדיו 103FM אבי בניהו מלחמת חרבות ברזל המורדים החות'ים צפון עזה חמאס חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד