כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
יפורסמו אחת לשבוע

ממצאי תחקיר המחדל ב-7 באוקטובר יוצגו מהחודש הבא

בחודש הבא יוצגו ממצאי התחקיר למחדל הגדול, בתהליך שיימשך בין שישה לשמונה שבועות. במקביל להצגת תחקירי התפיסות המבצעיות, יוצגו לרמטכ"ל גם תחקירי קרבות ביישובים ובקיבוצים

ממצאי תחקיר המחדל ב-7 באוקטובר יוצגו מהחודש הבא
מחבלי חמאס חוזרים לעזה עם חטופים צילום: פלאש 90

ממצאי התחקיר המטכ"לי לבחינת המחדלים, התפיסות והאירועים שקדמו למתקפת חמאס על יישובי עוטף עזה ועל בסיסי צה"ל ב-7 באוקטובר יוצגו לרמטכ"ל הלוי בתחילת חודש יולי - כך הודיעו היום בצה"ל. הממצאים יוצגו במשך שישה עד שמונה שבועות על ידי צוותי התחקיר.

בתחילת חודש יולי יוצג לרמטכ"ל גם תחקיר הירי בבני הערובה בקיבוץ בארי, שבו נהרגו 12 בני אדם לאחר שטנק ביצע ירי פגזים לעבר ביתה של חברת הקיבוץ פסי כהן בהוראה של מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם. את התחקיר מוביל אלוף במיל' מיקי אדלשטיין.

לרמטכ"ל יוצגו גם ממצאים מאירועי הלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר, הערכות המצב הליליות, הזיהויים החריגים, ואי מניעת הפלישה ליישובי העוטף למרות ההבנה כי מתרחש אירוע חריג, שהובילה להתייעצות לילית בין בכירים.

בצה"ל הסבירו כי אין כל גורם חיצוני מעל הרמטכ"ל שיוכל לשפוט את ההחלטות של מפקד פיקוד דרום, ראש אמ"ן, אלופים אחרים ואת הרמטכ"ל עצמו. הוועדה החיצונית שהייתה אמורה להיות מוקמת הוקפאה על רקע ביקורת מצד פוליטיקאים.

ב-ynet דווח כי כחלק מהתחקורים הראשוניים לוחמים מסרו את עדותם לצוותי תחקור פנים יחידתיים. על מנת שהלוחמים שלחמו ב-7 באוקטובר לא ישכחו את מה שאירע בקרבות שניהלו, כיוון שלאחר מכן נכנסו לתמרון ארוך חודשים ברצועה. במטרה להקל על מלאכת התחקור וזיכרון הדברים. חלק מעדויות אלו צולמו במשך שעות ארוכות, גם בבתי חולים עם המפקדים והלוחמים שנפצעו בקרבות.

בצה"ל אומרים שסדר ההצגה נקבע לפי רמת המוכנות של התחקיר. מדובר בתחקירים אליהם שותפים גורמים רבים: לוחמי צה"ל, חברי כיתות הכוננות, התושבים, משפחות החטופים והחללים. בכאן חדשות דווח כי בצה"ל מתחקרים כ-40 מוקדי לחימה ביישובים באמצעות 20 צוותי חקירה, שבראשם עומדים קצינים בכירים בדרגות סא"ל ועד תא"ל. תחקירי הקרבות, כך אומרים בצה"ל, יוצגו לאורך כמה שבועות ויעשו במקביל להצגת מוקדי תחקיר אחרים.

בצה"ל אומרים שהשאיפה היא לסיים את הצגת התחקירים עד סוף חודש אוגוסט, אולם ייתכנו שינויים בשל הלחימה המתמשכת. הליך התחקור בצה"ל הוא פנימי ונועד ללמידה והפקת לקחים להמשך המלחמה ואינו מהווה תחליף למנגנון בדיקה חיצוני כמו ועדת חקירה ממלכתית. חלק מהתחקירים יכללו גם המלצות אישיות נגד קצינים ומפקדים בצה"ל.

מלחמת חרבות ברזל תחקיר חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד