כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
בטקס לעולי אתיופיה

הנשיא הרצוג: "אין מצווה גדולה כמצוות כפדיון שבויים"

הנשיא הרצוג נאם היום בטקס האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שניספו בדרכם לישראל: "שימלה שימלה, אגראצ'ין ירוסלם דנה?" - "חסידה חסידה, מה שלום ארצנו ירושלים?". כך נהגו דורות של יהודי אתיופיה, לשאול את החסידות אשר עשו דרכן מאפריקה לישראל. הנשיא התייחס לחטופים: "אין מצווה גדולה כמצוות כפדיון שבויים"

הנשיא הרצוג: "אין מצווה גדולה כמצוות כפדיון שבויים"
הנשיא בטקס צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים

דורות של יהודי אתיופיה, נהגו לשאול את החסידות אשר עשו דרכן מאפריקה לישראל "שימלה שימלה, אגראצ'ין ירוסלם דנה?" - "חסידה חסידה, מה שלום ארצנו ירושלים?".

הנשיא הרצוג נאם היום בטקס האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שניספו בדרכם לישראל: "כיסופים בני אלפי שנים ואהבה אין קץ לארצנו, ארץ האבות, הם שהובילו אותם לעזוב את ביתם, את רכושם, פעמים גם חלקים ממשפחתם; ולצאת למסע הגבורה - מסע תלאות מפרך, מסוכן וארוך, בדרכם לכאן – לציון - אל הארץ המובטחת. 

כבכל שנה אנו מתכנסים ביום המקודש הזה - יום הזיכרון לנספי עליית יהודי אתיופיה - בהר התקומה, הזיכרון והגעגועים של מדינתנו. להרכין ראש, לזכור ולהזכיר אלפים מהם – מיקיריכם, מאהוביכם. מיקירינו, מאהובינו. תינוקות, ילדים, קשישים, נשים וגברים, חדורי אמונה ואהבת ציון, אשר לא זכו להשלים את המסע, ונספו בדרכם אל ארץ הקודש. משאירים בלב משפחותיהם ובלב כולנו, לב האומה כולה, פצע כואב ופתוח – לתמיד".

הנשיא המשיך: "השנה, טקס הזיכרון הזה נערך בצל המלחמה. ואל גבורתם של הנספים במסע מאתיופיה, מצטרפת גבורתם של בניהם, נכדיהם, צאצאיהם ובני משפחותיהם של הנספים והעולים - בני הדור השני והשלישי, גיבורי ישראל ומגיניה, אשר נפלו במערכה הכבדה. "אומרים שאדם לוקח אתו בתרמיל את הסיפור המשפחתי. אני מביא איתי סיפור של קהילה שלמה", כך אמר בגאווה, לפני שלוש שנים, כאן, בהר הרצל, אוריה איימאלק גושן, אז – תלמיד כיתה י"ב.

אוריה סיפר על המסע של הוריו ומשפחותיהם מאתיופיה לישראל. על סבו ואימו שחלו והחלימו בדרך נס ועל אחותה הצעירה של אימו, שחלתה, נפטרה ונקברה במדבר. כאשר נשאל מה הוא לוקח להמשך, לשירותו הצבאי כחייל בצבא ההגנה לישראל, מסיפור עלייתם של יהודי אתיופיה, השיב אוריה: "אומץ, כוח ואמונה". וכך היה". 

הנשיא סיפר כי סמל ראשון אוריה איימאלק גושן, זכרו לברכה, נפל בקרב גבורה ברצועת עזה, ונקבר כאן, על ההר. כמוהו עוד רבים-רבים מקרב קהילת העולים מאתיופיה ודורות ההמשך, לוחמות ולוחמים מכל רחבי הארץ אשר נפלו במערכה, שעה שלחמו והגנו בגבורה עילאית על העם והמדינה; נישאים על אותה נחישות, תעוזה, אמונה ואהבת ישראל שינקו מדורי דורות, מבית. כולם מופת לנחישות, לדבקות במטרה ולמסירות נפש. לאהבת העם והמולדת. כולם כתבו פרק נוסף, משמעותי וחשוב, בהיסטוריה שלנו, ההיסטוריה של העם היהודי ושל מדינת ישראל. כולם עמלו להפוך את חלום הדורות - למציאות חיים". 

לסיום אמר הנשיא: "אני נושא תפילה לשובם של כל החטופות והחטופים, ובהם אברה מנגיסטו, אשר נמצא כמעט עשר שנים בשבי מחבלי חמאס. גם כאן, במעמד המקודש הזה, אני חוזר על מאמר אבותינו: "אין מצווה גדולה כמצוות כפדיון שבויים". אנחנו חייבים, פשוט חייבים, לממש את הברית הבסיסית ביותר בין מדינה לאזרחיה, ולהחזיר הביתה בדחיפות את כלל החטופות והחטופים - האזרחים והחיילים, אלה שבחיים ואלה שעלינו להביא לקבר ישראל. לנצח נזכור את הנספות והנספים, גיבורות וגיבורי ישראל, במסע הארוך לירושלים ולארץ המובטחת. יהי זכרם ברוך ונצור בליבנו לעד".

הנשיא הרצוג מלחמת חרבות ברזל יהודי אתיופיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד