כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
התנאים לא אפשרו

בצה"ל ידעו על חטופים שהוחזקו בשיפא, אך לא ניתן היה לחלצם

מספר חטופים הוחזקו על ידי חמאס בשיפא בימים הראשונים של המלחמה. תוכנית חילוץ נועזת התגבשה על ידי שייטת 13. שני אלופים תמכו אך הרמטכ"ל הכריע כי המבצע לא ייצא לפועל

בצה"ל ידעו על חטופים שהוחזקו בשיפא, אך לא ניתן היה לחלצם
הרמטכ"ל ברפיח צילום: דובר צה"ל

מספר חטופים הוחזקו בשבוע הראשון למלחמה במתחם בית החולים שיפא. בצה״ל תוכנן לחלץ אותם, אולם הרמטכ"ל הכריע שלא להוציא אותו לפועל. כך נחשף בספר חדש, "בעל הבית" מאת עדו נורדן, קצין ששירת ב"בור" בקריה והיה חשוף למידע בזמן אמת ודווח ב'ישראל היום'.

על פי ספרו של נורדן, "יממה אחת אחרי 7 באוקטובר החלה להתגבש בשייטת 13 תוכנית לתקיפת המרכז הפיקודי של החמאס ששוכן במפקדה מתחת לבית החולים 'שיפא', במערב העיר עזה. במקורה, מטרת התוכנית הייתה לחסל דרג פיקודי בכיר, ששיערנו שנמצא תחת בית החולים, לפגוע בסמלי השלטון של חמאס ולאסוף מידע מודיעיני. כעבור יממה נוספת, כאשר הגיע מידע קריטי ודאי על קיומם של חטופים ישראלים בתוך מפקדת החמאס ב'שיפא', עלתה חשיבותה האסטרטגית של התוכנית".

לוחמי השייטת העבירו את התוכנית לשולחנו של מפקד אוגדה 98. במבצע היו אמורות להשתתף היחידות המובחרות ביותר של צה"ל בהיקפי כוחות גדולים מאוד. התוכנית הונחה על שולחן הרמטכ"ל ושם היא נעצרה.

שני גורמים צבאיים אישרו ל'ישראל היום' כי הפרטים נכונים. אחד מהם סיפר כי ימים ספורים אחרי ה-7 באוקטובר התקבל מידע רגיש, וסביר שמדויק, על הימצאות חטופים בשיפא.

"התכנית היתה להגיע באופן מפתיע ומהיר, לחלץ מי שנמצא שם, ולהרוג הרבה מחבלים, גם בכירים וכאלה שלקחו חלק ב-7 באוקטובר. הוא האמין בזה ומאמין עד היום שהיה אפשר לעשות את זה ולכן עבד על הפעולה 24/7, ממש לא קם מהכיסא. לדעתו זה פספוס", סיפר אחד המעורבים בהכנות למבצע על מפקד אודה 98.

מדובר צה״ל נמסר בתגובה על הדיווחים כי הרמטכ״ל מנע בתחילת המלחמה מבצע לשחרור חטופים בבית החולים שיפאא, והבהירו כי מדובר בטענות שקריות וחסרות שחר. 

מדובר ברעיון מבצעי שלא היה בעל היתכנות מבצעית או מודיעינית למימוש, שכן לא היה מידע על הימצאות חטופים בבית החולים. באם היה מידע כזה, אז התוכנית הייתה מתקדמת לכדי מימוש. המבצע כפי שהוצג היה מביא להרג חטופים ולפגיעה בבטחון כוחותינו.

הרמטכ״ל הנחה את הכוחות להמשיך ולהחזיק בתוכנית לפשיטה מהים על בית החולים שיפאא למקרה שיגיע מודיעין שיאפשר את מימוש התוכנית, דבר שלא קרה. 

הטענות כי הרמטכ״ל הסתיר מבצע לשחרור חטופים מהדרג המדיני שקריות ומשוללות כל יסוד.

בכל הזדמנות במהלך המלחמה שהיה מודיעין המאפשר תכנון מבצעי לחילוץ חטופים, הנושא הוצג לפרטי פרטים במאות שעות לרמטכ״ל וכשהיה בשל לכדי ביצוע הוא אושר והוצג לדרג מדיני.

הרמטכ״ל אישר מבצעי חילוץ חטופים תוך לקיחת סיכונים אחראיים, וכאשר התנאים המבצעיים אפשרו זאת.

מלחמת חרבות ברזל בית החולים שיפא חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד