כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
פירות ההסתה

הוועדה דנה באלימות המשטרה: "אזרחים חשים שהחרדים תתי אדם"

הוועדה לביטחון לאומי קיימה דיון על אלימות המשטרה בל"ג בעומר. ח"כ אייכלר: "בגלל ההסתה אזרחים רבים חשים שהחרדים הם תתי אדם". יו"ר הוועדה ח"כ פוגל: "אסור לתת לכמה שוטרים שחרגו לפגוע בשמה הטוב של המשטרה"

הוועדה דנה באלימות המשטרה: "אזרחים חשים שהחרדים תתי אדם"
האלימות המשטרתית במירון צילום: מתוך התיעודים

הוועדה לביטחון לאומי קיימה היום (שלישי) דיון לבקשת חה"כ ישראל אייכלר על "אלימות המשטרה בל"ג בעומר במירון תשפ"ד".

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל, אמר בפתח הדיון כי הוא אינו מרוצה מהנוכחות המשטרתית בדיון וציפה לפיקוד בכיר יותר. ח"כ ישראל אייכלר, יוזם הדיון פרש בפני הוועדה את אירועי ל"ג בעומר ואמר כי נראה שהמשטרה חשה מה שאזרחים רבים חשים בגלל ההסתה. "שהחרדים הם תתי אדם או לפחות חסרי זכויות אדם". 

Chaim Goldberg/Flash90חה"כ ישראל אייכלרצילום: Chaim Goldberg/Flash90

לדבריו אלימות השוטרים נגד חרדים לא התחילה בל"ג בעומר במירון. "התרענו שוב ושוב באירועים קודמים לפני שנים. עד כה לא נעשה דבר. אחרי אסון מירון שבו איבדתי את גיסי ז"ל כאשר המדינה כולה בכתה, כתב עיתונאי בכיר שהוא לא התרגש כלל ממה שקרה לחרדים כי הוא רואה בכל העולים למירון גוש בשר. השוטרים האלימים מוסתים מעיתונאים כאלו! על כל שוטר להיות עם מצלמה שמפוקחת על ידי מח"ש. גם כדי שלא יוכלו להאשים אותו לשווא וגם כדי שלא יוכלו להכות באלימות ללא הבחנה". 

ח"כ אברהם בצלאל אמר: "יש ומותר לקיים הפגנות וצריך לקיים את החוק. אנו רואים שהשימוש באמצעי פיזור ההפגנות נעשה בצורה לא שוויונית. לדוגמא שימוש בבואש ובאמצעי פיזור שונים מהם נפגעים גם חפים מפשע. יש הרבה דוגמאות שכאלה. בתי תושבים המתגוררים ליד ונפגעו מהשימוש בבואש, שימוש בכוח נגד זקן שמוטח בקרקע או אשה שמושפלת. ארצה לשמוע מה בכוונת המשטרה לעשות שמקרים שכאלה לא יישנו שוב". 

במהלך הדיון ביקש ח"כ אליהו ברוכי, להקרין סרטון בו נראים מקרים בהם הופעלה אלימות נגד חרדים. יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר בסיומו כי הוא מרגיש מבוכה. "בדיונים על קיום האירוע בל"ג בעומר בוועדה אמרתי שיש חובה לקיים את האירוע לשמור על המסורת. אחרי שאני רואה את הסרטון אני לא בטוח שעשיתי צעד נכון כאשר היתה כוונה של אנשים להפר את הצו. לא הייתי צריך להמשיך בכך. זה פשוט בלתי נסבל". 

ח"כ ברוכי אמר: "התפרסמו נתונים על התקהלות אסורה כאשר כל כתבי האישום על העבירות הללו הוגשו נגד הציבור החרדי. מעל 4,000 הפגנות נגד המחאה החברתית לא הוגש אפילו כתב אישום אחד. יש ספר חוקים מיוחד לציבור החרדי. אם זה הרוח של הפרקליטות מה אנחנו מצפים מהמפקדים והשוטרים שעומדים מול סיטואציות קשות מאד. יש להגיש הצעת חוק לביטול כל כתבי האישום על העבירות הללו ולהקים וועדת משנה למעקב אחרי הטיפול בכוחות השונים בכל מה שקשור לציבור החרדי". 

ח"כ סימון מושיאשווילי אמר בדיון: "הדיון הזה מקומו בוועדת חינוך. אדם מעל גיל 80  שנדחף על ידי שוטר ונפגע ואף אחד לא מנסה לסייע לו. הדבר לא מתקבל ולא נתפס. אכן גם חייבים מנגנוני משמעת לא מדובר באויב". 

שבתאי לביוב זליקוביץ, תושב מירון, סיפר לוועדה על אירוע אלימות אותו חווה בגלל שנקלע להתקהלות. לטענתו בגלל הלבוש והזהות החרדית שלו. "לא מבררים ולא בודקים. אין עם מי לדבר אחרי המקרה. אין כתובת להתלונן וההרגשה שזה רוח הדברים, זו תחושה של חוסר אונים". 

עו"ד איילת השחר סיידוף, ארגון אמהות בחזית, סיפרה גם היא על אלימות שחוותה מפרשי משטרה כאשר עמדה על מדרכה בכיכר קפלן ללא סיבה לדבריה. "האלימות היא כלפי כולנו. יש הרבה שוטרים טובים ויש מספר שוטרים אלימים שהמשטרה מעודדת אותם ואת זה צריך למנוע". 

סנ"צ רוטל אהרונוביץ, ראש מדור אמצעים מנהליים, משטרת ישראל, הגיבה על אירועי מירון ואמרה כי מפקד פיקוד העורף חתם על צו סגירה במרחב בגלל איום ממשי של טיווח טילים. המשטרה נערכה באלפי שוטרים כדי לאכוף את הצו. "תפקיד המשטרה לשמור על בטחון הציבור גם זה המפר את החוק. מדובר על סיכון ממשי של ירי טילי נ"ט ובורקאן המתפוצצים ללא התראה. היתה אלימות קשה כלפי שוטרים, בהם: יידוי אבנים, בקבוקי זכוכית ו -54 שוטרים נפצעו חלקם בראש ו- 13 פונו למיון בגלל אלה שלא רצו להתפנות מהמקום ונקטו באלימות כאשר ברקע המילים 'נאצים' שנאמרים לעברם. אלה אותם שוטרים של ה- 7 באוקטובר ש- 61 חבריהם חרפו את נפשם. 

סנ"צ אהרונוביץ, הגיבה לטענות כלפי אכיפה בררנית והוסיפה: "לא נכון להגיד שיש אכיפה בררנית נגד מגזר אחד. איפה שיש טענות שכאלה נגד שוטרים הם צריכות להיבדק".

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתהוועדה לביטחון לאומיצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, האם ננקטו הליכים נגד שוטרים מאירועי מירון? ציינה: "יש מספר שוטרים שנחקרו במח"ש על אירועי מירון ויש חזקת חפות לכל אזרח. לשוטר יש סמכות לעשות שימוש בכוח על פי חוק ואף פעם שימוש שכזה לא נראה טוב. אני לא מכירה דרך לפזר הפגנה בשיטות מיוחדות אחרות לאחר שמבקשים להתפזר. אין כאלה". 

יו"ר וועדה, ח"כ פוגל, אמר לסיכום כי אסור לתת לכמה שוטרים שחרגו לפגוע בשמה הטוב של המשטרה. "אתם צריכים להוקיע ולהקיא אנשים לא טובים מתוך הארגון. ממליץ לקחת כמה מהסרטים ולהראות אותם בקורס שוטרים וקצינים. הנושא מחייב התייחסות של מערכת החינוך כי יש לי תחושה שהפכנו לחברה אלימה". לבסוף ביקש ממח"ש והפרקליטות נתונים על הטיפול באותם שוטרים חריגים.

אלימות המשטרה מירון צביקה פוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד