ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
ביקורת קשה

המבקר בקרית שמונה: "ישראל נטולת אסטרטגיה והדבר פוגע באזרחים"

המבקר אנגלמן בביקור בקרית שמונה: "הביקורות הראשונות שנפרסם יהיו על פינוי האוכלוסייה. ישראל נטולת אסטרטגיה והדבר פוגע באזרחים". הוסיף: "זו לא בעיה רק של קריית שמונה - אלה הם פניה של מדינת ישראל"

המבקר בקרית שמונה: "ישראל נטולת אסטרטגיה והדבר פוגע באזרחים"
המבקר צופה בעשן העולה לאחר שיגור טילים בעיר צילום: באדיבות המצלם

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מקיים היום (שני, 3.6.24) סיור בצפון. המבקר סייר בקרית שמונה ונפגש עם ראש העיר אביחי שטרן ובהמשך היום ייפגש עם ראש מועצת מבואות חרמון בן בן-מובחר ועם ראש מועצת מטולה דוד אזולאי. הסיור היום הוא המשך לסיור דומה שקיים ביום רביעי האחרון בשלומי ובפסוטה.

המבקר התייחס למציאות הקשה בעיר ואמר: "התחושה היא שממשלת ישראל לא מתייחסת לטיפול בתושבי קריית שמונה כמשימה של הממשלה. הותירו את הטיפול בתושבים לפתחה של העירייה וגורמי הממשלה לא נמצאים ולא מטפלים בצרכי התושבים. עיר שמעל לעשרים אלף מתושביה נמצאים במעל ל-300 בתי מלון וכ-400 מוקדים. לא יכול להיות ש-5000 ילדי קרית שמונה יחוו שנה אבודה נוספת.

מדינת ישראל נטולת אסטרטגיה לטווח קצר וארוך. חייבת להתגבש כבר עתה תוכנית ליום שאחרי מבחינת החזרת התושבים הביתה והשיקום הנדרש. ולצד זאת - עיסוק בהווה. המציאות שהעירייה צריכה לאתר פתרונות למקומות לימוד בכל רחבי מדינת ישראל היא בלתי אפשרית. חייבת להיות התגייסות של שר החינוך בנושא". 

הוא הוסיף: "מדינת ישראל נכשלה בפינוי התושבים ולא מתקנת את הליקויים גם כעת. ללא סיוע ממשלתי, ללא הגעה של שרי הממשלה לכאן כפי שאני נמצא פה כיום. לשבת עם ראש העיר, לשמוע את האתגרים של צרכי החינוך, הרווחה והתעסוקה של התושבים ושל העסקים. נדרשת עכשיו מעורבות, הן בליווי העיר על מפוניה והן בחשיבה על המחר שאוטוטו מגיע.

אנחנו בביקורת המדינה שוקדים בימים אלו על שורה של דוחות בנושאי המלחמה. היו כאלה שאמרו - תחכו, תמתינו, אל תיכנסו עכשיו לביקורת. ואני אומר - לא! בעת הזו אזרחי ישראל חייבים את ביקורת המדינה. והביקורות הראשונות שנפרסם הן בסוגיית פינוי האוכלוסייה".

עוד אמר: "העובדה שעשרות אלפים מתושבי הצפון מפונים מבתיהם חייבת להדיר שינה וחייבת להיות התגייסות מלאה של גורמי הממשלה. לא יכול להיות שיגידו לראש עיריית קריית שמונה- "הנושא בטיפולך".

אני קורא לראש הממשלה לא להסתפק באותה החלטת ממשלה ראשונית שעברה בנוגע לחיזוק הצפון ולמאמץ הממשלתי הנדרש להחזרת תושבי הצפון לבתיהם. חייבים כבר עכשיו לדאוג להחלטת ממשלה שתעסוק ביום שאחרי, בהחזרת התושבים לבתיהם וביצירת מעטפת לשיקום ולחיזוק קריית שמונה וצפון הארץ".

המבקר ציין: "תושבים שעוזבים את בתי המלון לדירות שכורות נתקלים בהפקעת מחירים. לא יכול להיות שדירה בטבריה או בנהריה, שהשכירות בגינה הייתה 3,000 או 4,000 שקל - תושכר ב- 10,000 שקל. יש מי שמנצל את המצב לרעה ואני קורא לשרי האוצר והשיכון להידרש לנושא. ובפרט לפני תחילת שנת הלימודים, שלקראתה משפחות רבות יבקשו לעבור לדירות שכורות.

מכאן אני קורא גם לשר החינוך, לא יכול להיות שילדי קריית שמונה יישארו מאחור - זה נוגע לילדי הגיל הרך, שחלק מהמלונות סוגרים את המעונות שלהם, ולתלמידים שנאלצים ללמוד 3 ימים בשבוע בלבד ונפגעים ממחסור במורים".

קרית שמונה מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד