כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
לא מתלהבים

הנשיאה שנבחרה: "לא תוצר של הקהילה היהודית במקסיקו"

האשה היהודיה קלאודיה שיינבאום שתנהיג את מקסיקו - לא מבליטה את יהדותה. בקהילה היהודית אומרים: "היא צאצאית של יהודים שהיגרו למקסיקו, אבל היא עצמה לא חלק מהקהילה היהודית"

הנשיאה שנבחרה: "לא תוצר של הקהילה היהודית במקסיקו"
יהודים במקסיקו צילום: באדיבות המצלם

קלאודיה שיינבאום, היהודייה שנבחרה היום לנשיאות מקסיקו והפכה לאישה הראשונה בתפקיד, היא נכדתם של מהגרים יהודים מבולגריה וליטא, אך אין לה זיקה לקהילה היהודית.

"היא לא תוצר של הקהילה היהודית במקסיקו, היא בת למהגרים יהודים אך היא לא משתתפת כלל בחיי הקהילה ואין לה שום זיקה לקהילה", אמרה ד"ר דליה ווסנר, מנהלת "המרכז ליהדות אמריקה" באוניברסיטת ברנדייס לאתר האמריקאי JNS. היא הוסיפה "אין לה כל סוג של מעורבות או השתייכות בכלל".

דינה סיגל ואן, ילידת מקסיקו סיטי ומנהלת בוועדה היהודית האמריקאית, אמרה ל-JNS ששיינבאום לא רק שאינה קשורה לקהילה, אלא שהיא גם לא יהודיה שומרת מצוות.

"היא לא מכחישה שהיא יהודייה, אבל היא לא מבטאת את יהדותה" הוסיפה סיגל ואן. "זה לא באמת עניין עבורה".

שיינבאום היא אשת שמאל, אך לא העמידה את המלחמה בעזה במוקד, כפי שעשו כמה מנהיגים באמריקה הלטינית.

היריבה העיקרית של שיינבאום לנשיאות היתה צ'וקיטל גלבז, סנטורית לשעבר, היא תקפה אותה ב-8 באוקטובר יום אחרי הטבח בעוטף על כך שלא פרסמה גינוי מלא של חמאס.

"אני מזמינה אותך קלאודיה שיינבאום לגנות יחד את התקפות חמאס ולעמוד בסולידריות עם הקהילה היהודית הבינלאומית ועם העם הישראלי והפלסטיני, שניהם קורבנות הטרור", כתבה גלבז בספרדית.

ווסנר אמרה ל-JNS כי הקהילה היהודית במקסיקו הבחינה כי לא היתה הצהרה נחרצת של שיינבאום לגבי המלחמה".

סיגל ואן אמרה כי שיינבאום עשויה להמשיך במדיניות של קודמה בתפקיד לופז אוברדור כלפי ישראל, ולתמוך בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, אך לא לנתק קשרים דיפלומטיים. "העובדה שהיא יהודייה לא משמעותי כפי שניתן לחשוב כי זה לא ממש חלק חשוב מהזהות שלה".

סבה וסבתה מצד אביה הגיעו למקסיקו מליטא בתחילת המאה ה-20 מסיבות כלכליות ופוליטיות, משפחת אמה הם יהודים מבולגריה, אשר ברחו למקסיקו כדי להימלט מרדיפת הנאצים. הקהילה היהודית במדינה, מונה כ-50,000 אנשים, מתוך אוכלוסייה של כ-130 מיליון בני אדם.

 

מקסיקו בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד