ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
10 נקודות

העיתונאי משתף: "מחשבות ותובנות מהפעם השניה בג'באליה"

"היו גם ימים שהיינו סטטיים בהגנה ודפקנו את הראש בקיר. היו לי גם כמה ימים משעממים רחמנא ליצלן. אבל כשמדברים על נטל המילואים צריך להבין שעל זה מדובר"

העיתונאי משתף: "מחשבות ותובנות מהפעם השניה בג'באליה"
פעילות כוחות צה"ל צילום: דובר צה"ל

העיתונאי רועי ינובסקי, כתב ותחקירן 'חדשות 13', לשעבר עורך המהדורה המרכזית של 'כאן 11', לוחם מילואים, מפרםס פוסט שבו הוא חולק "מחשבות ותובנות מהפעם השניה בג'באליה":

1. לא משנה כמה פעמים תצא ותיכנס לעזה, העובדה שמפלצת הטרור הזאת חיה כל כך קרוב אלינו תכה בך שוב ושוב. המרחק הקצר הזה והפער בין מה שנמצא בין שני צידי הגדר הוא פשוט בלתי נתפס. זה היכה בי בסבב הראשון בנסיעות הקצרצות בין גבול הרצועה בחרבת אחזעה לקיבוץ ניר עוז והיכה שוב בסבב השני: הנסיעה מגן השעשועים הצנוע באנדרטת חץ שחור הסמוכה למפלסים אל הגבול היא עניין של 2 דקות ומשם תוך דקות ספורות אפשר להגיע ללב מ.פ ג'באליה. מי שחטף את הגופות מעיקול מפלסים אל המנהרות במ.פ יכול היה לסיים את כל האירוע ב-10 דקות.  

2. מרחק כ-2 ק"מ מהגבול בלבד, נכנסנו לבית פעיל חמאס שהספרייה הביתית שלו מספרת את הסיפור כולו: מלבד חומרי התעמולה "הרגילים" על שחרור פלסטין מהיהודים היו שם גם סדרת ספרים עם מיטב החומרים האנטישמים המוכרים מתקופות אפילות. אנחנו יכולים להכות בהם חזק ולשלול להם את היכולות הצבאיות  אבל את האידיאולוגיה הרצחנית לא נשנה. וכשזה המצב אי אפשר לבוא היום עם פתרונות של "יהיה בסדר". כל אחד שמציע מתווים ורעיונות צריך לחשוב האם הוא מוכן לגור ביום שאחרי יישומם במפלסים, כפר עזה, ניר עם שצמודים למ.פ או בכל מקום אחר שנמצא תחת האיום הזה. צריך להיות כאן פתרון יסודי לטווח ארוך עם בטחונות - ועד אז לא תהיה ברירה אלא להמשיך להילחם.

4. כל ג'באליה מפוצצת פירי מנהרות. שעתיים אחרי שהתמקמנו מצאנו אחד מהם בסריקות סמוך למקום שבו שהינו, על האחרים שמענו שוב ושוב ברשת הקשר, בסך הכל 12 ק"מ של פירים אותרו והושמדו במבצע הזה. המנהרות האלו הן לב התשתית והיתרון היחסי של חמאס - הן איפשרו להם להעביר את כל "הסבבים" מתחת לאדמה בלי סיכון ולצאת משם לשיגורים בלי להיחשף,  והיום הן מאפשרות לפגוע בכוחות צה"ל. למה עשו את זה רק עכשיו? לא יודע, אבל עובדתית לא נכנסו ללב המ.פ ולאזורים האלו בסבב הראשון

5.  למה נכנסים ויוצאים כל הזמן? גם לזה אני לא יכול לתת תשובה, אני אישית חושב שהיינו צריכים כמהלך אסטרטגי לפנות את כל צפון הרצועה ולאחוז בשטח וגם כתבתי על זה, אבל אני כן יכול להסביר את הרציונל: כשאתה בתוך השטח אתה הופך לסטטי ויותר פגיע, האויב לומד אותך, כשאתה עובד בשיטה של פשיטות האיוב אמנם משתקם אבל אתה יכול להכנס בכל רגע נתון שוב, בזמן שאתה בוחר וכשהאויב מחזיק בתשתית חלשה יותר בתת קרקע. האם זה הפתרון? חד משמעית לא, דעתי האישית שאנחנו צריכים לפעול אחרת, אבל השיטה הזו כן מאפשרת לשמור את חמאס עם יכולות מבצעיות נמוכות בהשוואה לעבר ולהמשיך לפגוע בו, בלי להיות סטטי ועם שימוש בסד"כ סביר. 

צילום עצמירועי ינובסקי בעזהצילום: צילום עצמי

6. לא משנה מה מדינת ישראל תחליט לעשות - דבר אחד בטוח והוא שכל פתרון ידרוש צבא גדול שכולל מאות אלפי מילואימניקים שעושים עשרות ימי מילואים בשנה. אין דרך אחרת. מדינת ישראל לא ערוכה לזה, החברה הישראלית לא ערוכה לזה והכלכלה הישראלית לא ערוכה לזה. הכי קל היה להתגייס למילואים ב-7 באוקטובר, לא היה בן אדם בארץ שלא חווה את הלחימה, הייתה רוח גבית מהציבור ומהמעסיקים וזה הפך את החזרה לשגרה לאפשרית. היום מעסיקים כבר מתחילים לעקם את האף וזה רק יילך ויחמיר, ולא אמרתי מילה על עצמאיים שמפסידים הון ולחלקם אין שום דרך להשתקם. אני לא רואה שום דרך להפחית את נטל המילואים בטווח הקרוב ולכן החברה כולה צריכה לשנות תפיסה והמדינה חייבת להביא תכנית אסטרטגית לפחות ל-5-10 שנים לאיך מתמודדים עם הדבר הזה. מענקים זה אחלה אבל זה היה פתרון נקודתי קצר טווח לסבב הראשון. 

7. אחרי שאמרנו את זה -  הצוות שלי הוקפץ ביום שני ה-20.5 ב-7 בבוקר, ביום שלישי כבר היינו בסיור מפקדים בתוך הרצועה וברביעי כבר כולם היו כבר בפנים במשימות. כל מי שהיה בארץ - התייצב. זה לא אומר שלא התחרפנו מההתראה הקצרה אבל בסוף אנחנו כאן, יש מלחמה ואנחנו נגיע. 

8. בניגוד לסבב הראשון,  קיבלנו משימות די אפורות ושוחקות. כן היו ימים של סריקות מהבוקר עד הערב בחום כבד שבהם שברתי שיאי זיעה, אבל היו גם ימים שהיינו סטטיים בהגנה ודפקנו את הראש בקיר. היו לי גם כמה ימים משעממים רחמנא ליצלן. אבל כשמדברים על נטל המילואים צריך להבין שעל זה מדובר. הצבא הולך להיות בהגנה סיזיפית בסדכ עצום. זה הולך להיות שוחק, אפור, משמעם וקשה. בסוף כשיצאתי משם נזכרתי שהייתי חלק ממבצע אוגדתי שבו חולצו והובאו גופות לקבר ישראל. אמנם בורג קטן מאד, אבל עדיין בורג. 

10. ומילה על המ"פ שלי, אורי שבת, הבן אדם נאלץ לאכול הרבה הפתעות מאז ה-7 באוקטובר כשמצא את עצמו שוב ושוב מתמודד עם בלתמים שהיו גורמים להרבה אנשים להשתגע. אני זוכה ללמוד ממנו איך אפשר לחפש כל הזמן פתרונות במקום להתלונן. ובכלל - אם היינו מובלים על ידי אנשים שעסוקים יותר בלעשות ולא בתירוצים למה אי אפשר - היינו במקום אחר.

רועי ינובסקי מילואים עזה חמאס ג'באליא מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד