כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
שלושה שלבים

ביידן חשף את העסקה להפסקת אש שהציעה ישראל לחמאס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא אמש נאום הנוגע למלחמה בעזה ופירט את שלושת השלבים במתווה הישראלי לסיום המלחמה והחזרת החטופים. ביידן הפציר בישראל להסכים לעסקה וטען, "ניצחון מוחלט" רק יוביל את ישראל להפסד

ביידן חשף את העסקה להפסקת אש שהציעה ישראל לחמאס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

אמש (שישי) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חשף בנאום שנשא את שלושת שלבים לסיום המלחמה ברצועת עזה לה הסכימה ישראל וקרא לצדדים לקבלה. ביידן מתח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו כשאמר כי "מרדף אחרי 'ניצחון מוחלט' לא יביא לתבוסת חמאס - ולא יחזיר את החטופים".

ביידן פירט את המאמצים לסיום המלחמה בעזה, ואמר כי ישראל הציעה "מפת דרכים להפסקת אש ושחרור החטופים". לדבריו, במסגרת השלב הראשון, אזרחים פלסטינים יחזרו לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כמו כן, הסיוע ההומניטרי שייכנס לעזה יעלה ל-600 משאיות מדי יום. "יש שבויים אמריקנים שישוחררו בשלב הזה, ואנחנו רוצים אותם בבית", אמר ביידן.

בשלב הראשון (ההומניטרי), שיימשך 42 ימים, ישוחררו חטופים חיים כולל חיילות, נשים, מבוגרים וחלק מן הפצועים - לאורך שישה שבועות. לאחר מכן יחל משא ומתן בין ישראל לחמאס על הפסקת אש קבועה, למעשה סיום המלחמה. על פי דיווחים בסעודיה, ישראל הסכימה לקבל בשלב הראשון 33 חטופים חיים או מתים.

בשלב השני של העסקה, כלל החטופים צפויים להשתחרר, בהם חיילים. עם זאת, הדבר יתרחש רק אם תהיה הסכמה על הפסקת המלחמה בין הצדדים.

בשלב השלישי, ישוחררו גופות החטופים. כמו כן, אחת המחלוקות המשמעותיות בין ישראל לחמאס, שטרם נמצא לה פתרון, הינה סוגיית הווטו בנוגע לזהות האסירים שישתחררו. ההצעה הישראלית לא נותנת מענה לסוגיה זו בשלב זה, כך דווח בכאן חדשות.

השלב השלישי יכלול גם תחילת בנייה מחדש של רצועת עזה. ביידן אמר כי "תושבי ישראל צריכים לדעת שהסיבה שהצעה כזו אפשרית היא כי כוחות חמאס חוסלו בשבעת החודשים האחרונים וחמאס לא יכול יותר לבצע 7 באוקטובר נוסף".

ביידן התייחס למחלוקת בישראל, ואמר כי "אני יודע שבישראל יש אנשים, כולל בקואליציה, שלא יסכימו ורוצים להמשיך. אני אומר לתושבי ישראל, כתומך של ישראל מאז ומתמיד והנשיא היחיד שביקר בישראל בזמן מלחמה, אני מבקש לקחת צעד אחורה ולחשוב על מה שיקרה אם נפסיד את ההזדמנות הזו".

ביידן המשיך: "מלחמה ללא סוף והמשך חתירה לרעיון לא מוגדר של 'ניצחון מוחלט' רק ימשכו למטה את ישראל ואת עזה. זה ישאב וירוקן את הכלכלה, הצבא והמשאבים האנושיים ויגביר את הבידוד של ישראל בעולם. לא יחזיר את החטופים הביתה, לא יביא להבסת חמאס בטווח הארוך, ולא יביא לביטחון ישראל". ביידן ציין כי העסקה, "תעזור להרגיע גם את הגבול הצפוני".

לסיום אמר ביידן: "שבעת החודשים האחרונים היו גהינום בישראל ובעזה, יותר מדי חפים מפשע נהרגו, ראינו את התמונות הנוראיות מרפיח. אני יודע שאנשים בארה"ב רגישים באופן עמוק כלפי הנושא. זו אחת הבעיות הקשות בעולם. אני רוצה להיות כן איתכם, כל מי שרוצה שלום עכשיו צריך להרים קול ולתת למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו. הגיע הזמן שהחטופים יחזרו, ישראל תהיה בטוחה והסבל ייגמר. הגיע הזמן לסיים את המלחמה הזו ולהתחיל את היום שאחרי".

לפי העסקה המוצעת ישראל הסכימה לנהל משא ומתן להפסקת המלחמה במהלך השלב הראשון, גורם מדיני אמר לכאן חדשות: "המשא ומתן מתבסס על כך שסופו יוביל להשמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס" לדבריו, "זו ההצעה שקיבלו המתווכות".

בווינט דווח כי ישראל עומדת על כך שהשלב השני יחל רק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש, וכי אם ההסכם יופר, "יש לנו זכות לחידוש הלחימה בכל עת".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע ע״י ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: ״ארה"ב הוכיחה תמיד, ומראשית המלחמה באופן מיוחד, את מחויבותה לביטחון ישראל ולהשבת החטופים. אנו מלאי הערכה לנשיא ביידן ולכל ידידינו האמריקאים על תמיכתם.

מדינת ישראל כולה מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו, זו מחויבות מוסרית עליונה שאינה מפחיתה מהמחויבות להשיג את מטרות המלחמה כולן, על בסיס ששת העקרונות אותם הצבתי".

עוד אמר: "אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם.

לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך. אני מבקש גם הערב לחזק את משפחות החטופים ולהגיד להן, שחבריי ואני מחויבים להשבת יקיריהם, ושמטרה זו היא מחויבות מוסרית עליונה, ומטרה בקדימות מובהקת על ציר הזמן".

בני גנץ הנשיא ביידן מלחמת חרבות ברזל ראש הממשלה נתניהו חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד