ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
זעם בקרב הציבור הדתי

סערה בחריש: חילול שבת צפוי בעקבות פתיחת בית קפה ומרכז בילוי במרכז העיר

מרכז בילוי ובית קפה צפוי להיפתח רח"ל בשבת קודש במרכז העיר. בצעד שנוי במחלוקת שעורר זעם רב בקרב הציבור החרדי והתורני בעיר, המביע את התנגדותו הנחרצת. כל הפרטים

סערה בחריש: חילול שבת צפוי בעקבות פתיחת בית קפה ומרכז בילוי במרכז העיר
הכניסה לחריש צילום: נתי שוחט - פלאש 90

בשבוע האחרון, העיר חריש סוערת בעקבות ההודעה על פתיחת בית קפה ומרכז בילוי במרכז העיר, בשכונת בצוותא, במהלך השבת. מדובר בצעד שנוי במחלוקת שעורר זעם רב בקרב הציבור החרדי והתורני בעיר, המביע את התנגדותו הנחרצת.

בקדנציה הקודמת, מועצת העיר ניסתה להעביר את "חוק השבת", חוק עזר עירוני שנועד לאסור על פתיחת עסקים במרכז העיר ולאפשר את פתיחתם בפאתי העיר בלבד. החוק עבר במליאת העיר חרף התנגדותם של הציבור החרדי ושל גדולי ישראל, בראשם מרן הגר"ש בעדני זצ"ל, אך בסופו של דבר החוק לא אושר במשרד הפנים. 

המצב החוקי הנוכחי מאפשר פתיחת עסקים בכל רחבי העיר, אף שהמדיניות המוצהרת של העירייה היא כאמור לא כך. יחד עם זאת, המתחם הנוכחי אינו מיועד לפעילות כזו ולכן היא אסורה.

העירייה מצידה טוענת שאין ביכולתה לאכוף את התקנות בשל היעדר נהלי אכיפה מסודרים שנקבעו על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וכי אכיפה במקום אחד תחייב גם אכיפה נגד בתי כנסת הפועלים באופן בלתי חוקי.

בפועל, גורמים בעירייה עמם שוחחנו טוענים שמדובר בתירוץ בלבד שנועד להתחמק מהטיפול והאכיפה הדרושה וכי נושא בתי הכנסת רק מוכיח את אזלת היד של העירייה.

המצב הפוליטי בעיר מורכב במיוחד. על אף שיש רוב דתי במועצת העיר, הקואליציה מונהגת בעיקר על ידי סיעות חילוניות, בראשן ראש העיר יצחק קשת מהליכוד וסגניותיו ממפלגות הליברלים וחריש ביתנו. אמנם היו ציפיות מנציגי המפלגות הדתיות לעמוד על שמירת השבת, אך נראה כי אלו אינם מוכנים או מסוגלים לשתף פעולה בנושא.

ככל הנראה ראש העיר מצידו מעדיף לרצות את המפלגות החילוניות והסכמים שנחתמו בין ראש העיר למפלגות אלו כוללים סעיף המתיר חילולי שבת מסוימים בעיר. התנהלות זו מעוררת זעם בקרב הציבור הדתי, שרואה בכך בגידה בעקרונות השבת ובסטטוס קוו העירוני. התירוצים השונים שמעלה ראש העיר נראים כהתחמקות ברורה מאחריות, והיעדר הפעולה מצידו רק מחריף את הפילוג והכעס בעיר.

ר' משה, תושב חרדי מודאג, הביע את חששו מהמצב בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "זה חילול השבת בפרהסיה, משהו שלא היה כאן מעולם. אנחנו מצפים מראש העיר לעמוד בהתחייבויותיו לשמור על קדושת השבת ולאפשר לחרדים לחיות את חייהם בשלווה ובכבוד. מדובר בעניין של ערכים ועקרונות שאסור לנו לוותר עליהם. אני קורא לנציגי המפלגות הדתיות לשתף פעולה ביניהם ולא לעשות שיקולים פוליטיים. חילול שבת זה חילול השם שהגמרא ביומא אומרת שאין לו כפרה".

ניסינו לקבל את תגובת דובר העירייה אך זה טען כי מדובר באירוע שלא קשור לעירייה כלל. 

צילומסךהמודעה על חילול שבתצילום: צילומסך

חריש חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד