ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
"קשר חזק ליידישקייט"

החייל ניצל במלחמת העולם בזכות מזוזה, הנכד נלחם נגד חמאס

הסבא ניצל מפגז גרמני בזכות המזוזה, הנכד עלה לארץ ומשרת במילואים בחטיבת הצנחנים בתפקיד מסווג

החייל ניצל במלחמת העולם בזכות מזוזה, הנכד נלחם נגד חמאס
ריי ג'יי קאופמן כחייל צילום: Lubavitch.com

בגיל 17, ריי ג'יי קאופמן התגייס לצבא ארה"ב, לא לפני ששיקר לגבי גילו כדי להתקבל לצבא. לאחר הכשרה בסיסית, הוא נשלח לאירופה. הוא לקח איתו מזוזה שאמא שלו נתנה לו.

למרות שמזוזות מותקנות בפתחים, ישנם אנשים שנושאים עמם מזוזה כאמצעי הגנה רוחני. קאופמן נשא את המזוזה במארז מתכת קטן שהיה תלוי בשרשרת על צווארו.

היחידה שלו מוקמה ליד העיר מץ בצרפת, כאשר בעלות הברית נלחמו בגרמניה הנאצית. לילה אחד, ריי קאופמן התבקש ללוות חייל חולה למרפאה באזור.

"אחרי שהיינו בערך 10 דקות בדרך, שמעתי עקצוץ, כאילו צמידים מתנגשים זה בזה", סיפר קאופמן בספר הזיכרונות שלו. "פתחתי את המעיל שלי כדי לראות אם השרשרת והמזוזה שלי הם מקור הרעש. הם היו שם. כשנגעתי בהם, יכולתי להרגיש שהם נפגעו".

"ואז התעלפתי" אמר.

אתר Lubavitch.com שפרסם את הסיפור, דיווח כי קאופמן נפגע בחזה מרסיסים מפגז גרמני של 88 מילימטר. "אחרי שהניתוח הסתיים אמרו לי הרופאים שרסיס פגע בחזה שלי במרחק של רבע סנטימטר מהלב שלי, עבר דרך הריאה השמאלית, פילח את הסרעפת שלי, והתמקם איפשהו במעיים שלי", כתב. 

"אני מאמין שהרסיס הוסט מהלב שלי על ידי המזוזה שלי, והייתי בר מזל להישאר בחיים" הוסיף. קאופמן חזר הביתה מעוטר עם מדליות שונות, על נשיאת חברו למרפאה תחת אש, ועל השתתפות בלחימה קרקעית נגד האויב.

"אבא ואמא דאגו שכל ששת הילדים שלנו יגדלו בבית מאוד יהודי ושיהיה לנו קשר חזק ליידישקייט", אמר ברוס, בנו של ריי ג'יי. "קמנו כל בוקר כדי לוודא שיש מניין, ההורים נתנו לנו בסיס איתן ביהדות לדור הבא של הילדים".

ריי ג'יי התנגד שילדיו ילכו בעקבותיו לצבא. כשבנו אברהם שקל להתגייס, ריי אמר לו: "הצבא אינו מקום לצעיר יהודי". 

"אבל אבא, התגייסת", תהה אברהם. "זה היה שונה אז" השיב ריי. "היה משהו שצריך לעשות, אז קמתי ועשיתי את זה".

שישים שנה אחרי שריי פשט את מדיו, שוב היה צריך לעשות משהו, הפעם קאופמן אחר לבש את המדים. חיים ברוך קאופמן, נכדו של ריי ג'יי, הוא סרן בחטיבת מילואים בצנחנים בתפקיד מסווג, אבל הוא ממשיך במסורת המשפחתית, מוכן לשרת ולסכן את חייו למען ארצו והעם היהודי.

מלחמת העולם השניה חמאס מלחמת חרבות ברזל נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}