ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
מחקר חדש

השינוי הסעודי: מסגד בעיר ישראלית שתואר ב"פלסטין" כיום "מסגד ברמלה"

שונו מפות ותוכן בהן ישראל הוצגה כ"פלסטין" בספרי הלימוד של הסעודים. אם לפני שנתיים מסגד ברמלה תואר ב"פלסטין", כיום הוא מסגד ברמלה. כך גם ההכרה כי בקעת הירדן שוכנת לאורך נהר הירדן, לעומת בין ירדן לפלסטין

השינוי הסעודי: מסגד בעיר ישראלית שתואר ב"פלסטין" כיום "מסגד ברמלה"
מסגד צילום: נתי שוחט פלאש 90

ברקע המגעים לנרמול היחסים בין ישראל לבין סעודיה, בשל הלחץ האמריקני, מחקר חדש של מכון המחקר "IMPACT-SE", המתמחה במעקב אחר תוכניות הלימודים במזרח התיכון, גילה ששינו חלק מהמפות בספרי הלימוד שהציגו את ישראל כ"פלסטין". כך דיווח רועי קייס בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב.

למרות שהנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה עדיין לא בהישג יד, עקב המשך המלחמה בעזה וסוגיית המדינה הפלסטינית - בספסל הלימודים בממלכה התרחשו שינויים מהותיים. לפי המחקר, במשך השנתיים האחרונות הושמטה המילה "פלסטין" בחלק מספרי לימוד בסעודיה, כשתיארו את ישראל, והדבר בא לידי ביטוי במפות ובתוכן.

על פי הדיווח, המילה "פלסטין" הוסרה מ-20 מפות שבעבר הציגו את ישראל כפלסטין. ההסרה התבצעה במפות שהציגו את סעודיה ומדינות האזור, ובהן גם הוסרו השמות של כל המדינות שאינן גובלות בסעודיה. זאת, בניסיון לשנות את דעת הקהל המקומית, בעיקר מול גורמים פנימיים שמתנגדים לנורמליזציה עם ישראל. עם זאת מציין רועי קייס, כי קיימות עדיין 10 מפות בספרי הלימוד שמציגות את ישראל כפלסטין, ושמה של ישראל לא מופיע.

בנוסף, הדבר בא לידי ביטוי גם בתכנים ולא רק בהסרה חלקית של פלסטין מהמפות. בשנת 2022 בספר לימוד של כיתות ח' במקצוע לימודי החברה, הוצג אחד המסגדים ברמלה כ"מסגד הלבן ברמלה בפלסטין". אך, בשנתיים האחרונות, באותו ספר, באותו המבנה הוא תואר כ"המסגד הלבן ברמלה".

כמו כן, באותו הספר של גרסת 2022 נכתב על בקעת הירדן כי היא שוכנת בין ירדן לפלסטין, קרי ישראל. בגרסה המחודשת נכתב שבקעת הירדן שוכנת לאורך נהר הירדן והיא מכילה את ים המלח.

המגמה הנמשכת, נחקרה גם במחקרים קודמים של המכון להסרת תכנים אנטישמיים ותכנים קיצוניים, מה שמעיד שאולי עוד אין נורמליזציה, אבל לפחות בספרי הלימוד בממלכה הסעודית יש שינוי לטובה.

סעודיה רמלה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד